Page 66 - Conferencies de l'Arxiu 4
P. 66

66





               na fins al punt de comprometre l’existència de la   temptadora demoníaca..., a menys que la víctima
               societat”. Així, “no existeix al sistema penal, cap   propiciatòria acudeixi a salvar-los”.
               principi que difereixi realment del principi de ven-  Un aspecte certament controvertit que ha gene-
               jança. El mateix principi de la reciprocitat violenta,   rat múltiples interpretacions que han tingut com a
               de la redistribució, intervé en ambdós casos”.  objecte el descrèdit de certs sectors socials ha si-
               La idea de fons a la qual arriba mitjançant l’estudi   gut, primer, el fenomen de l’anticlericalisme i, des-
               comparatiu i minuciós el porta a formular una hipò-  prés, l’aparició d’una violència tan desconcertant
               tesi que parla per si sola: “A partir d’ara ja tenim   com incompresa que no ha generat ni interès ni
               raons per pensar que la violència contra la víctima   esforços per entendre-la i explicar-la adequada-
               propiciatòria podria ser radicalment fundadora en el   ment. Cal anar amb molt de compte a l’hora de
               sentit de que, al posar fi al cercle viciós de la violèn-  tractar aquestes qüestions. No ens podem perme-
               cia, inicia al mateix temps un altre cercle viciós, el   tre el luxe de caure en simplismes ni tampoc en
               del ritual sacrificial, que podria ser molt bé el de la   reduccionismes que només veuen en l’hostilitat, ja
               totalitat de la cultura. Si això és cert, la violència   sigui verbal o material, dirigida a objectes sacres o
               fundadora constitueix realment l’origen de tot el   a representants de l’estament eclesiàstic, l’acció
               que posseeixen de més preciós els homes, i po-  d’una barbàrie que s’associa a grups d’analfabets
               sen més ganes en conservar. Això és precisament   manipulats per ideologies endimoniades. El fet,
               el que afirmen, però sota una forma transfigurada,   però, és que podem fer una lectura alternativa si
               tots els mites d’origen que es refereixen a l’homici-  l’emmarquem a partir d’una mirada més àmplia.
               di d’una criatura mítica per altres criatures mítiques.   El primer referent que utilitzarem a fi i efecte de
               Aquest esdeveniment és sentit com a fundador de   donar una visió diferent prové de Norman Cohn ,
                                                                                                           5
               l’ordre cultural. De la divinitat morta procedeixen   estudiós de l’existència dels moviments mil·lena-
               no només els rituals sinó també, les regles matri-  ristes i messiànics que “es desenvolupen entre els
               monials, les prohibicions, totes les formes culturals   desposseïts de les ciutats i els camps. La pobresa
               que confereixen als  homes la seva humanitat”.   d’aquesta gent ho era tot menys voluntària; vivia
               D’aquesta manera ens trobem davant d’una “tesi   en una inseguretat extrema i inexorable, i el seu
               que converteix el ritual en una imitació i una repeti-  mil·lenarisme fou violent, anàrquic i, a vegades, re-
               ció d’una violència espontàniament unànime”.    volucionari”. Segons l’autor, la voluntat de millorar
               Davant d’aquest plantejament el paper de la religió   les condicions de vida (tot i que no ho estableix en
               és  sensiblement  diferent  del que  tradicionalment   termes absoluts) va provocar el fet que diversos
               se li ha donat, de manera que passa a convertir-se   sectors socials fossin captivats per una figura cen-
               en un instrument amb capacitat efectiva per ma-  tral en l’argumentació de Cohn, el profeta mil·le-
               nipular comportaments i afavorir determinats sec-  narista. Aquest, davant de situacions desfavora-
               tors socials. A part d’aquest rol que no podem ne-  bles “es transfigurava amb les fantasies d’un món
               gar, tampoc podem obviar que la religió forma part   renascut a la innocència gràcies a una destrucció
               de l’ordre cultural, i l’origen d’aquesta s’explica a   final i apocalíptica. Els dolents, que segons les cir-
               partir del mecanisme de la víctima propiciatòria.   cumstàncies podien ser els jueus, els rics o el cler-
               Per Girard “l’àmbit religiós diu realment als homes   gat, havien de ser exterminats, i els sants (pobres)
               el que s’ha de fer i el que no per evitar el retorn   erigirien el seu regne, un regne sense sofriment ni
               de la violència destructora. Quan els homes des-  pecat”. Per regla general aquest tipus de discurs
               cuiden el ritual i transgredeixen les prohibicions,   aflora en “zones que estaven amenaçades per una
               provoquen, literalment, que la violència transcen-  crisi de sobrepoblació i que es trobaven immerses
                                                                                                         6
               dent torni a baixar sobre ells, per convertir-se en la   en un ràpid procés de canvi social i econòmic” .





               5.  COHN, 1997: p. 35, 38, 107, 239 i 245.
               6.  COHN, 1997. “Durant els segles XI, XII i XIII es va desenvolupar una gran indústria tèxtil que es va estendre fins a tot el que
                 ara és Bèlgica i el nord-est de França, que es van convertir, així, en la part més industrialitzada d’un continent bàsicament
                 agrícola. La vall del Rhin estava estretament relacionada amb aquesta concentració industrial. [...] Els nous centres industrials
                 van exercir una poderosa atracció en els camperols, principalment en els que vivien en llocs superpoblats, però també sobre
                 aquells que somiaven a escapar a les restriccions i extorsions a les quals es veien sotmesos als feus, en els més inquiets i
                 desitjosos d’un canvi i en general en tots aquells que tenien iniciativa i imaginació” (p. 56 i 57).
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71