Page 64 - Conferencies de l'Arxiu 4
P. 64

64





               Estic d’acord amb l’apreciació de Víctor Alba , amb   que ens interessa. Malgrat que la seva anàlisi se
                                                       2
               qui aquests autors coincideixen plenament. Molt   centra en l’àmbit de les societats precapitalistes,
               sintèticament, per entendre tant el pistolerisme com   fa referències explicatives suficients de la situació
               l’esclat violent del 36 cal projectar la mirada al pas-  en què es troben les societats occidentals que,
               sat més immediat, de manera que fàcilment “es pot   segons aquesta interpretació, es troben en un
               entendre com a projecció ulterior d’unes tradicions   context de crisi sacrificial per renegar de manera
               insurreccionals i violentes que enfonsen les arrels al   explícita d’allò que es considera sagrat.
               segle passat. No és exagerat remetre els orígens   Però a veure quin significat atribueix Girard a
               de la majoria d’aquestes seqüències insurreccionals   aquests conceptes: “El sagrat és tot allò que do-
               del segle xx –proclius a encoratjar la violència polí-  mina l’home amb tanta major facilitat en la mesura
               tica– al peculiar procés de crisi de l’Antic Règim i   que l’home es creu capaç de dominar-ho. [...] La
               a la construcció de la societat liberal-burgesa. Un   violència constitueix l’autèntic cor i l’ànima secre-
               procés que va portar aparellades seqüeles de pro-  ta del sagrat”. Així, “la crisi sacrificial, la pèrdua
               nunciaments militars, guerres i alçaments carlistes,   del sacrifici, és la pèrdua de la diferència entre la
               motins antifiscals o en contestació a la carestia de
               les subsistències, rebomboris contra les quintes,   violència impura i la violència purificadora. Quan
               esclats i barricades vinculades al progressisme,   aquesta diferència s’ha perdut, ja no hi ha purifi-
               alçaments republicano-federals (i) cantonalisme”,   cació possible i la violència impura, contagiosa, o
               entre d’altres mostres d’inconformisme.         sigui, recíproca, s’escampa per la comunitat”.
               A més, podem argumentar encara amb més força    L’autor parteix de l’anàlisi de la pràctica del sacri-
               aquest supòsit al constatar que no ens trobem   fici, ja sigui cap a un animal o a una persona. A
               davant d’una dinàmica aliena al context europeu:   nivell significatiu, afirma, no hi ha cap diferència. El
               “El cas d’Espanya no va ser un cas aïllat. Convé   que es tracta de descobrir és quina funció real té
               recordar que, si més no, des dels anys 80 i 90 del   aquesta pràctica a nivell social. A diferència de la
               segle passat, la violència i l’agitació social virulenta   visió tradicional que atribueix al sacrifici una dimen-
               s’estenen de manera desaforada i apel·len a fór-  sió de morbositat i de sadisme sense pal·liatius,
               mules noves, sinó que fins i tot troben en mitjans   Girard en fa una lectura definitivament nova. Per
               intel·lectuals una acceptació més que habitual . [...]   ell “el sacrifici té la funció de calmar les violències
                                                        3
               Aquest interès obsessiu per la violència i la seva   intestines i impedir que esclatin els conflictes”.
               universalització semblaven indicar que els supòsits   Direu que la nostra societat no coneix el sacrifici
               clàssics en què havia descansat la política liberal   i que les pràctiques rituals tal com s’entenien i es
               fins aquell moment —la raó, l’humanitarisme, la to-  vivien antany pràcticament han desaparegut —al-
               lerància, el respecte al dissident— començaven a   menys pel que fa a la seva funcionalitat social—.
               enfonsar-se”.                                   Però fins i tot en el context actual trobem algun ti-
                           4
               René Girard  ens proporciona uns instruments    pus de relació: “Les societats que no tenen rituals
               nous i reveladors que ens poden servir per analit-  sacrificials com la nostra, aconsegueixen prescin-
               zar, en primera instància, la naturalesa del fenomen   dir-ne perfectament; és indubtable que la violència
               de la violència i, seguidament, l’objecte d’estudi   intestina no hi és absent, però mai es desencade-





               2.  ALBA, 1996. “Quan els qui no la visqueren en parlen, donen la impressió que la guerra civil —sobretot la banda republicana—
                 ho inventà tot: passeigs, col·lectivitzacions, milícies, revolució, crema d’esglésies i assassinats de capellans. Diries que no els
                 han ensenyat mai, per exemple, que Isabel la Catòlica pujà al tron sobre un munt de cadàvers d’una guerra civil; que a Catalunya
                 tinguérem unes quantes guerres civils (recordeu la dels remences i les lluites entre patricis i artesans a Barcelona) i el seu
                 rastre de bandidatges i nyerros i cadells; que a tot Espanya, des de Ferran VII, cada cop que la gent ha sortit al carrer, s’han
                 cremat esglésies (potser no saben que Poblet i Santes Creus ja estaven cremats molt abans del 36?), i que els sometents i els
                 pistolers, no feren altra cosa, en to menor, que el que feren els, “incontrolats”, el 36. La guerra civil del 36-39 fou un capítol
                 més d’una tradició de segles i no hi havia cap motiu per suposar que seria diferent de la carlinada o de la guerra del francès.
                 Potser —només potser— la guerra del 36-39 ha tingut la virtut de tancar aquesta tradició” (p. 9).
               3.  Els autors Del Rey i González es refereixen explícitament a: Georges Sorel, Friedrich Nietzsche, la publicística dels nacionalistes
                 centreeuropeus o italians, els manifestos futuristes, Lenin i el bolxevisme, i, finalment, la lluita armada dels independentistes
                 irlandesos.
               4. GIRARD, 1995: p. 22, 23, 38, 56, 101,107 i 269.
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69