Page 69 - Conferencies de l'Arxiu 4
P. 69

LA SOCIETAT HIPERRITUALITZADA  69




            ment per l’estament eclesial [...] que no són més   lectura de Delgado, l’Estat espanyol, en el marc
            que reproduccions rituals de l’assassinat de Crist”.   del conjunt europeu, i, per tant, de les societats
            Al marge de fer-nos pensar en les tesis de Girard   occidentals, era l’únic que encara no havia entrat a
            de manera inevitable, aquesta idea suggereix que   la present fase de crisi sacrificial que coneixem po-
            “la violència antieclesial no podia escapar-se de   pularment com la modernitat. Així, la interpretació
            la naturalesa intrínsecament espectacular de la   que podem arribar a fer d’aquells esdeveniments
            violència ritual espanyola en general, de la qual les   és extraordinàriament reveladora, ja que, com per
            rues i enterraments de la sardina n’eren una mos-  art de màgia, la revolució social esdevé l’agent ac-
            tra puntual excel·lent”. Poca gent s’ha adonat que,   tiu de la destrucció del vell ordre que seria repre-
            per exemple, els capellans eren vistos com una   sentat, entre d’altres, per l’Església i el “rol dels
            metàfora de la potència sexual masculina que s’ha   anarquistes com a àngels exterminadors d’aquest
            de relacionar a l’exclusivitat que tenien amb les do-  ordre”.
            nes de la comunitat, fet que provocava la gestació   Al marge de la relació que ja s’ha establert entre
            d’animadversions lògiques. Un altre exemple propi   anarquisme i mil·lenarisme i que José Álvarez Jun-
            de l’expressió popular anticlerical l’hem de buscar   co  estableix amb tots els detalls possibles és ne-
                                                               12
            en el que l’autor denomina l’obsessió caníbal, i que   cessari fer esment, també, a d’altres aspectes. Per
            trobem en el nom que es dona a certs aliments,   una banda, i fent referència al mateix autor, cal des-
            que estaran relacionats amb  diverses parts físi-  tacar el que per ell són els fonaments filosòfico-po-
            ques dels cossos dels membres eclesiàstics. Es   lítics de l’anarquisme espanyol. Tal com ho veu
            passa, així, d’una imaginació iconoclasta a una ima-
            ginació antropofàgica: podem trobar, entre d’altres   Álvarez Junco, “ens trobem plenament inserits en
            expressions populars, els pets de monja, els hue-  un ambient intel·lectual positivista d’arrel il·lustrada:
            sos de santo, els polvorones de monja, les yemas   la realitat que rodeja els éssers humans és perfec-
            de Santa Teresa o les orejas de fraile (aquesta da-  tament comprensible i dominable per la seva raó”.
            rrera de la Manxa), sense oblidar que un dels plats   Conseqüentment hi ha una visió de la Ciència com
            típics de Catalunya són les mongetes.            a “progressiva i alliberadora”, perquè, com afirma
                                                             l’autor, “representava la Justícia i l’Harmonia”. Així,
            Per altra banda, cal resseguir una altra idea argu-  “les ciències naturals són ‘democràtiques i liberals’,
            mental interessant que en certa manera ja s’ha ex-  va escriure Bakunin, i en estendre’s el coneixement
            posat però que no ha quedat conclosa. Delgado    científic al terreny de l’àmbit social s’acabarà amb
            fa un pas més en la interpretació dels moviments   les irracionalitats que dominen al món: la religió i
            revolucionaris europeus. Així, el fenomen de l’an-
            ticlericalisme, al marge de donar-se en el context   l’estructura estatal”. A partir d’aquests pressupò-
            dels  exemples  vistos  en  la  lectura  de  Norman   sits podem entendre amb més facilitat “l’enorme
            Cohn, el trobem també en el si dels moviments cal-  esforç cultural dels anarquistes (traduccions, fulle-
            vinistes francesos i holandesos del segle xvi i en el   tons, diaris, ateneus populars)”. Amb aquest esforç
            context de la revolució d’Anglaterra, amb Cromwe-  per racionalitzar la vida social, tot allò que era con-
            ll al capdavant, un segle més tard. Per tant, implí-  siderat progressista podia associar-se fàcilment a
            citament, “les explosions mil·lenàries —inclús tan   l’àmbit d’influència de les files llibertàries, com per
            laiques com les espanyoles contemporànies— es    exemple els cercles naturistes o vegetarians, els an-
            produeixen en relació amb aquella dislocació que   titaurins i els esperantistes, així com l’avortament, el
            es produeix en l’organització de l’experiència que   nudisme o la cremació de cadàvers.
            es deriva de la transició al món modern, i el movi-  Un altre aspecte que cal mencionar i que té una
            ment es produeix en el sentit de propiciar urgent-  vital importància en l’esquema que dissenya Álva-
            ment  i  violentament  l’adveniment  de  condicions   rez Junco és el culte al poble, a través del qual
            que permetin l’alliberació respecte als vells poders   “heretaven una llarga tradició de l’esquerra euro-
            que determinaven fins aquell moment l’existència   pea, procedent potser del rousseaunisme de la
            col·lectiva i castrava l’emancipació de l’àmbit pri-  Revolució Francesa” i que cal associar amb la visió
            vat”. Segons la meva pròpia interpretació de la   favorable de la “Naturalesa, tot el que és natural






            12. ÁLVAREZ JUNCO, 1986: p. 197 i 198.
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74