Page 67 - Conferencies de l'Arxiu 4
P. 67

LA SOCIETAT HIPERRITUALITZADA  67




            Tot aquest llenguatge profètic tenia ja el seu origen   D’exemples de moviments mil·lenaristes en po-
            en les profecies joanines i sibilines heretades del   dríem posar diversos, però no és l’objecte d’aques-
            món antic, i malgrat que al segle iv el cristianisme   ta exposició. Van existir, entre d’altres, els flage-
            va aconseguir una posició de supremacia al món   l·lants; l’heretgia de l’Esperit Lliure; el moviment
            mediterrani convertint-se en religió oficial, aquesta   hussita que emergia del cor de Bohèmia —on al
            tradició apocalíptica va seguir influint en el submón   segle  xv la ciutat de Praga va convertir-se en un
            de la religió popular. Una altra tradició que va aju-  centre de control exercit pels artesans—; els tabo-
            dar l’eclosió dels moviments mil·lenaristes va ser   rites, que eren l’ala radical del moviment anterior, o
            “la tradició de la dissidència religiosa que va per-  fins i tot els adamites. Ens interessa especialment,
            durar durant tota l’edat mitjana”. Progressivament   però, el cas de Thomas Müntzer i la seva Lliga dels
            el laïcat —conjunt de fidels no clergues— s’adona   Elegits. Segons afirma Cohn, “no sembla fàcil sa-
            que l’estament religiós fa ostentació de riquesa, té   ber com descrivia Müntzer el Mil·leni. A jutjar pel
            ambicions polítiques, pateix una relaxació moral i,   seu escrit, va mostrar molt menys interès en la Na-
            fins i tot, és acusat de concubinat. Així, “durant un   turalesa de la futura societat que en l’exterminació
            període de quatre segles, des dels valdesos fins   en massa que devia precedir-la”. Va ser l’esclat de
            als anabaptistes, passant pels franciscans espiri-  la Guerra Camperola de 1525 a Turíngia el que va
            tuals, trobem predicadors ambulants que viuen una   permetre a Müntzer passar a l’acció revolucionària.
            vida de pobresa i simplicitat a imitació dels apòs-  La realitat en aquest cas fou que “els camperols
            tols i prediquen l’Evangeli a un laïcat àvid de guia   alemanys, lluny de veure’s empesos per la misèria
            espiritual”.                                     i la desesperació, pertanyien a una classe social en
            Tot i que elaborat al segle  xii, seria a la centúria   ascens i segura de si mateixa”. Semblaria, doncs,
            següent que es difondria un nou sistema profètic   que en un moment inicial no hi havia un contingut
            elaborat per Joaquim de Fiore que “exerciria molta   escatològic clar, ja que més aviat es buscaven fór-
            influència a Europa fins a l’aparició del marxisme”.   mules per assolir i consolidar l’autogovern local.
            De Fiore partia de la base que les Escriptures te-  Un element que ens pot ajudar a prendre cons-
            nien un significat ocult. Fins aquí tot correcte. El   ciència que el procés d’homogeneïtzació cultural a
            que era radicalment nou, però, era que “els mèto-  nivell mundial és un fet, sempre en coherència amb
                                   7
            des tradicionals d’exegesi  també servien per com-  el plantejament exposat, és la constatació que el
            prendre i pronosticar el procés de la història”, de   fenomen de la crisi sacrificial progressivament ha
            manera que s’adquireix capacitat de predicció en   anat guanyant terreny a nivell geogràfic: el trobem
            les futures etapes. D’aquesta manera, una primera   en realitats que tenen concomitàncies a les vistes
            etapa estaria determinada per un període de temor   fins ara al nord d’Europa per bé que en èpoques
            i servitud, la seguiria una segona en què en desta-  pretèrites, però també el podem identificar en el
            carien la fe i la submissió filial per, finalment, des-  si de societats tradicionalment precapitalistes,
            embocar a una tercera i final en què tot seria amor,   tant a Melanèsia com arreu del món. Serà a través
            alegria i llibertat. Per paradoxal que ara ens pugui   dels cultes càrrec que veurem com les societats
            semblar, tot aquest corpus interpretatiu exerciria   occidentals han estès la seva condició de “socie-
            una gran influència als filòsofs alemanys segles   tats malaltes”, ja que aquests moviments, també
            més tard; Comte o Hegel en serien un clar exem-  mil·lenaristes i messiànics, hi apareixen després
            ple, i fins i tot Marx. Per tant, aquests moviments   del contacte amb “l’home blanc”, iniciant en el si
            mil·lenaristes es poden veure com a autèntics pre-  d’aquestes societats un procés de crisi sacrificial
            cursors dels grans moviments del nostre segle. És   com a conseqüència de l’ensorrament dels para-
            així que fenòmens com el feixisme o el nazisme no   digmes rituals i normatius tradicionals. Així, “la rup-
            difereixen tant, estructuralment, dels moviments   tura ritual dels tabús és un mecanisme poderosís-
            revolucionaris clàssics com el de la Unió Soviètica   sim d’integració política i genera una intensa ener-
            el 1917 o a Catalunya el 1936, ni tampoc, tal com   gia emocional. Estem davant d’una representació
            penso jo, amb el que coneixem com el crim orga-  deliberada de l’enfonsament dels asfixiats llaços
            nitzat italià/italoamericà del segle xx.         del passat, no per tirar al mar tota la moralitat, sinó





            7.  Cal entendre per exegesi una disciplina teològica que esbrina científicament el sentit de la Bíblia.
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72