Page 39 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 39

ELS INICIS DEL SINDICALISME AGRARI. L’EXEMPLE DE CASSÀ DE LA SELVA (1907-1939)  39




            LA DOCTRINA SOCIAL DE L’ESGLÉSIA                 (i, en alguns casos, directament d’anticlericalisme)
            Més amunt hem començat a desvelar algunes infor-  i considerava que calia “anar al poble”, no només
            macions sobre l’orientació ideològica del Sindicat,   amb prèdiques des del faristol, sinó sobretot amb
            però val la pena que incidim en aquesta qüestió. La   obres socials.
            crònica que va publicar La Regeneración, que hem   Aquest procés es donarà, amb major o menor
            utilitzat com a punt de partença d’aquest estudi,   intensitat, arreu d’Europa i de l’Estat espanyol; i,
            duia un títol molt significatiu: “Una obra de demo-  en el cas del Bisbat de Girona, estarà clarament
            cracia cristiana en Cassà de la Selva”. El seu autor   condicionat per l’actitud de la jerarquia eclesiàsti-
            era Anselm Herranz, catedràtic de sociologia del   ca, amb períodes de clara implicació, altres de re-
                                                                                                7
            Seminari de Girona i un dels principals promotors   traïment i alguns, finalment, de reculada . Aquesta
            del catolicisme social al Bisbat. A banda de reflec-  actitud provocarà que l’èxit de les entitats socials
            tir amb entusiasme les seves impressions sobre la   catòliques estigui molt vinculat a la tasca d’alguns
            visita, Herranz valorava la tasca del rector i remar-  sacerdots que es convertiran en autèntics puntals,
            cava que “això és estimar pràcticament el poble,   com ara Carles Grassot a Lloret de Mar, Sants
            cooperar als desitjos i tendències socials de l’Es-  Boada a Sant Feliu de Guíxols o Pere Dausà a
            glésia en l’època present i aspirar a la regeneració   Banyoles; però també a alguns propietaris locals,
            dels pobles en Jesucrist, lliurant-los de les utopies   que acceptaran o es faran seva la doctrina social
            socialistes”. Podríem arribar a pensar que el cro-  de l’Església. En el cas de Cassà de la Selva, ja po-
            nista estava confonent el desig amb la realitat; o,   dem avançar que el protagonisme l’assumiran molt
            dit en altres paraules, que estava exagerant aquest   més els propietaris que no pas els sacerdots. En
            perfil catòlic del Sindicat per tal d’incorporar-lo a la   aquest sentit, algunes de les primeres cròniques
            seva causa. Però més endavant, quan ens aturem   que feien referència a la primera junta directiva del
            a analitzar els seus estatuts i algunes de les prime-  Sindicat Agrícola de Cassà de la Selva remarca-
            res accions que va dur a terme, ens adonarem que   ven que estava integrada per “rics propietaris ca-
            el catolicisme social era un dels puntals ideològics   tòlics”. No citava noms, però si resseguim l’acta
            de la novella societat . En tot cas, les reflexions   de constitució podem traçar el perfil dels seus im-
                                6
            que va incorporar Anselm Herranz en la seva crò-  pulsors. A banda del cas de Lluís M. Salvador, que
            nica són un bon punt de partença per resseguir   hem destacat més amunt, un altre nom rellevant
            quines eren les “tendències socials” de l’Església   era el de Lluís Frigola, pèrit agrícola, qui acabaria
            a principis del segle XX i quina era la seva particular   esdevenint l’ànima de l’entitat i la persona enca-
            proposta per “regenerar els pobles” i lliurar-los de   rregada d’obrir-la a les innovacions que apareixien.
            les “utopies socialistes”; conceptes, tots ells, que   També destacava el nom de Francesc Vilahur i
            apareixien en la crònica.                        Gruart, pare del diputat provincial i destacat tradi-
            En aquest sentit, des de finals del segle XIX, al-  cionalista, Josep Maria Vilahur. També hi havia al-
            guns sacerdots i propietaris, clarament imbuïts pel   tres noms, com ara Narcís Dalmau Adroher, Josep
            catolicisme social que arrenca de l’encíclica Rerum   Maria Almeda, Antoni Salvà, Josep Cristià, Tomàs
            Novarum (1891), van llançar-se a fundar entitats   Vall-llovera, Josep Presas i Dausà, Narcís Tibau,
            de caire ben divers, des de mutualitats escolars   Antoni Alemany (veterinari), Francesc Tió, Fran-
            fins a orfeons, des de cercles d’obrers fins a sin-  cesc Bota o Francesc Casadevall.
            dicats agrícoles. El comú denominador d’aquestes   Des d’un punt de vista socioeconòmic, el perfil
            associacions era la vocació, per part de l’Església,   dels promotors del Sindicat Agrícola de Cassà és
            d’implicar-se a fons en la qüestió social. I això no   molt clar. Si analitzem les dades de la contribució
            només pel temor que suscitava l’expansió de les   rústica, sempre estimatives, els trobem entre els
            idees socialistes i republicanes entre amplis sec-  principals propietaris del terme, si descomptem
            tors de la població, sinó també perquè hom perce-  els forans; una dada que es confirma si ampliem
            bia un procés de descristianització de la societat   el focus d’atenció als municipis del voltant. De fet,






            6. La Regeneración, 16 de novembre de 1907, p. 595-596.
            7.  Sobre les actituds dels diferents bisbes gironins respecte a l’acció social catòlica, resulta molt útil l’article de Josep M.
              Marquès (1993), p. 73 a 115. També n’hem parlat a Pere Bosch (2010), pàgines 462 a 474.
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44