Page 42 - Conferencies de l'Arxiu 5
P. 42

42





               de l’any 1891 fins a l’any 1989. Per què aquesta   de l’Administració pública. Comencen a entrar en
               cronologia? Doncs perquè, tal com és l’objectiu   escena els arquitectes al costat dels tradicionals
               del cicle de conferències del qual ha derivat aquest   mestres d’obres, entre els que destaquem Josep
               article, ens basarem sobretot en documents de   Pla, un exemple de bon fer importantíssim a Cassà,
               l’Arxiu. Veiem com la complexitat de la tramitació   i dels paletes més o menys trempats.
               administrativa almenys la podem utilitzar per fer   El nom de l’àrea que tramita les autoritzacions
               estudis sobre arquitectura o sobre patrimoni. I és   de les obres ja ho diu tot: Policia Urbana i Rural.
               que els arxius serveixen en part per això, per cus-  Aquesta denominació ja dona pistes del que pretén
               todiar aquells documents que han perdut la seva   l’Administració, i en les Ordenances Municipals de
               vigència  administrativa,  però  conserven  un  valor   Cassà que es publiquen el 1892  es disposa que
                                                                                             4
               històric valuós per fer una gran diversitat d’estudis.  en tota classe d’obres en què es necessiti autorit-
               Iniciem l’estudi per l’any 1891 concretament, per-  zació del municipi es presentaran per duplicat els
               què és aquesta la data del primer plànol que hem   dibuixos de la façana i la resta de documents que
               localitzat d’un projecte que no es va arribar a rea-  es creguin necessaris, signats pel facultatiu com-
               litzar, i l’acabem el 1989 perquè és l’any en què es   petent, i tots els plànols hauran d’estar a escala.
               va aprovar el Catàleg de Patrimoni Arquitectònic   En aquestes ordenances s’especifiquen algunes
               de Cassà de la Selva. Per tant, a partir de 1989 te-  excepcions pel que fa a les obres per les quals no
               nim una eina aprovada per l’Administració, que va   cal demanar autorització, com la reparació de teu-
               ser encarregada a professionals en la matèria, els   lats el blanqueig i, en general, totes aquelles obres
               quals varen decidir quines eren les construccions   en què no sigui necessari alterar-ne la disposició
               que mereixien ser conservades. A partir d’aquest   original ni els elements notables.
               moment ja hi ha un procediment administratiu con-
               cret que vetlla per tal que no es perdi aquest pa-  Aquestes ordenances recullen altres aspectes
               trimoni que s’ha decidit que mereix ser conservat.   molt interessants que ens expliquen com es va
               Amb tot, veurem com mai les coses són tan clares   construint el poble, i és que, per exemple, es pro-
               com semblen.                                    hibeix fer paret de tàpia o de pedra amb fang: les
                                                               construccions han de ser: «mamposteria, sillarejo,
               Així, doncs, com que abans de 1989 no tenim     silleria, fábrica de ladrillo o otra clase de construc-
               aquesta eina, cadascun dels lectors d’aquest arti-  ción de reconocida solidez, á lo menos igual a la
               cle podrà opinar sobre si els hauria semblat bé que   buena mampostería ordinaria».
               aquests projectes que poso com exemple s’ha-
               guessin executat o sobre si hauria valgut la pena
               que aquests edificis que exposo i que es varen
               enderrocar, totalment o parcialment, s’haguessin   2. PROJECTES NO REALITZATS
               salvat.
                                                               2.1 Porxos de Can Parera
               1.2 Per què hi ha els projectes a l’Arxiu?      Comencem per parlar d’aquells projectes que no
               Com ja he esmentat, conservar els projectes és   es varen realitzar per motius ben diversos, pri-
               important, però, per què l’Ajuntament en un mo-  mer començaré pels porxos públics que s’havien
               ment donat ha d’autoritzar les construccions que   d’aixecar a la plaça Jacint Verdaguer a finals del
               es fan? Doncs perquè al llarg del segle xix els po-  segle XIX. Perquè ens entenguem, si el projecte
               bles i ciutats comencen a créixer d’una manera mai   s’hagués dut a terme la imatge que ara tindríem
               vista fins llavors, en bona part degut a la mecanit-  de la plaça Jacint Verdaguer seria similar, evident-
               zació o industrialització de les feines, a moviments   ment amb dimensions més reduïdes, a la fisonomia
               migratoris del camp al nucli urbà o de migracions   de la plaça de la Independència de Girona. Aquest,
               internes  entre  pobles.  Això  provoca  que  hi  hagi   precisament, va ser el projecte cassanenc que es
               una demanda del control de l’espai urbà per part   va escollir per formar part del llibre Miratges.






               4. AMCS, Ordenanzas Municipales de la villa de Cassá. Any 1892. Article 56, Id. 5320, Fons d’Administració Local. Girona:
               Impremta de la Lucha
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47