Page 99 - Conferencies de l'Arxiu 4
P. 99

DELS DONES DEL FRANQUISME  99




            A banda de definir les funcions de mare i esposa,   i cantàvem el Cara al Sol. I parlàvem en castellà,
            el model també definia l’adjectiu: bona. La propa-  sempre”.   Els  símbols  masculins  imperaven  de
                                                                     18
            ganda i publicitat de l’època s’encarregava de di-  nou. No hi havia cap personalitat activa —cap lla-
            fondre’l. Una  bona esposa havia de ser pacient,   vor— simbòlica o curricular, que fes referència al
            servicial, correcta en tot moment, no queixar-se   gènere femení.
            mai, tenir cura de la llar, dels fills i del marit, a qui   Les nenes generalment anaven a l’escola fins als
            havia d’obeir. És a dir, la seva existència estava   dotze anys, edat que coincidia amb la comunió so-
            condicionada sempre als altres.                  lemne, de manera que perdien qualsevol possibi-
                                                             litat de formació fora de l’àmbit domèstic. Deixar
            L’escola i el món laboral femení                 l’escola era un fet inqüestionable, no contempla-
                                                             ven l’opció de continuar estudiant, “Sabia que no
            L’escola és el primer espai de socialització dels                                         19
            infants, després de la família. L’escola anterior al   ho podia fer i no m’ho vaig pas plantejar mai”.
            franquisme, l’Escola Nova de la II República, va   Cal distingir entre les cases de famílies benestants
            estar influenciada per humanistes com Maria Mon-  de les treballadores, on els sous de les criatures
            tessori,  col·laboradora de la Institución Libre  de   eren essencials per mantenir la casa. La majoria
            Enseñanza. Era una pedagogia que no segregava    de nois també deixaven els estudis, però ells s’ini-
            nenes i nens, era laica, integradora, permanent, no   ciaven en l’aprenentatge d’algun ofici que esdevin-
            avaluadora i fomentava el respecte a les diverses   dria la seva professió. Les nenes quedaven a casa
            personalitats de l’alumnat. Un model que actual-  ajudant o s’ocupaven fora “servint”, tenint cura de
            ment es vol reproduir absolutament descontextua-  criatures més petites que elles o fent companyia
            litzat. Però aquest és un altre tema.            a gent gran. Algunes podien treballar a fàbriques
            Aquest model va ser condemnat i anul·lat pel règim   o a tallers de costura i acabar sent modistes pro-
            franquista. Diverses ordres oficials van modificar   fessionals.
            radicalment el sistema pedagògic i el currículum.
            La introducció de la religió, la doctrina catòlica a   Matrimoni, l’obligat destí de la dona
            les aules, dotar de fort contingut patriòtic l’assig-  En general, el prometatge i el festeig eren l’inici
            natura d’Història varen ser alguns dels canvis. El   del fi per la vida professional de les dones, que fi-
            règim, també orientava la formació dels mestres   nalitzava definitivament amb el matrimoni. El règim
            per “poder paliar la deformación espiritual” rebuda   acceptava el treball femení, però només per les
            fins al moment.                                  dones solteres. Els reglaments laborals orientaven
            Va segregar noies i nois per llei, calia una “for-  obertament aquesta situació, amb excedències i
            mación peculiar” per cada sexe. Els motius feien   dots.
            referència a la moralitat cristiana i l’eficàcia peda-  “El personal femenino que contraiga matrimonio
            gògica. A banda dels aprenentatges bàsics, les   quedará en situación de excedencia forzosa en
            tasques de la llar formaven part del currículum de   tanto no se constituya en cabeza de familia. [...]
            les nenes.                                       Este personal recibirá, en concepto de dote una
            Por razones de índole moral y de eficacia peda-  cantidad equivalente a tantas mensualidades del
            gógica, la Ley consagra el principio cristiano de la   último sueldo que perciba como años de servicios
            separación de sexos en la enseñanza. 17          haya prestado, con el límite máximo de doce men-
            Es van introduir tot un seguit d’elements simbòlics   sualidades”. 20
            per  familiaritzar  l’alumnat  amb  el  nou  govern.  La   A més a més, amb la Ley de Contrato de Trabajo
            fotografia del dictador i el crucifix amb Jesucrist   de 1944 les dones casades es van equiparar als
            presidien les aules, i el cant diari de l’himne falan-  menors d’edat. No podien treballar sense el per-
            gista era obligatori, “[...] ens feien aixecar la mà   mís del marit i només podien rebre el seu sou si





            17. Llei del 17 de juliol 1945 sobre educació primària.
            18. Testimoni de Lola Ors Tibau.
            19. Testimoni de Lola Basart Carbó.
            20. Reglamentación de Trabajo de la Compañía Telefónica Nacional de 20 de junio de 1947.
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104