Page 97 - Conferencies de l'Arxiu 3
P. 97

INDIANS A CASSÀ?  97




            es decidia i s’organitzava qui es quedava a Cassà   i, sovint, mentre ells estudiaven elles freqüentaven
            per tenir cura del patrimoni familiar; podia ser per   els cercles socials adients per tal de fer un bon ma-
            ordre d’edat o per aptituds. Donat el cas que tots   trimoni. Aquest és el cas dels Carbó, els Daussà,
            marxessin a les Índies o tornessin a Cassà per un   els Figueras i els Boada, famílies amb un cert po-
            llarg període de temps, s’encarregava la direcció   der adquisitiu, bona formació, propietaris d’indús-
            del negoci a algun membre de la família o conegut   tries o explotacions agrícoles, que varen quedar
            de confiança, però mai es perdia el control gràcies   emparentats per aliances matrimonials al llarg dels
            als continus viatges que feien i el manteniment de   segles XIX i XX. Socialment compartien, o varen
            vincles especialment intensos.                   acabar compartint, un tipus de  formació, educació
                                                                            11
            Possiblement són aquests mateixos vincles, les   i gust, un habitus , que els vinculava més enllà de
            llargues temporades a Cassà i l’enyorat retorn de-  la posició econòmica.
            finitiu, els principals motius pels quals feien enca-  Tot seguit, relatem les històries llegendàries de les
            rregar la construcció d’una casa mentre eren fora.   famílies d’indians de Cassà.
            La finançaven amb els diners de les Índies i algun
            familiar a Cassà ho gestionava. Aquesta dualitat
            continuada i arrelada de destí-origen atorgava als
                                        9
            indians una identitat ambivalent  i sovint manifesta,   4. ELS CARBÓ 12
            com és el cas dels Boada, coneguts com los cata-  L’origen dels Carbó es troba al mas Carbó de les
            lanes a Filipines i com els filipinos a Cassà encara   Serres, una masia del segle XII de Cassà, i estan
            avui després d’un segle. El mot amb què la comu-  emparentats posteriorment amb altres famílies
            nitat d’origen bateja les seves cases –cal Xilè, can   d’indians cassanencs. Iniciem el relat amb en Joan
                                          10
            Filipinus– també n’és un exemple .               Carbó Martí, i hi afegirem els seus nebots i els fills
                                                             d’aquests al llarg d’un segle des de les primeres
                                                             dècades del segle XIX. Què va portar aquesta nis-
                                                             saga de negociants de Cassà amb una vida esta-
            3. EL ROL DE LES DONES                           blerta i força còmoda a travessar l’Atlàntic?
            Tot i que els protagonistes de l’aventura de les   Durant les primeres dècades del segle XIX ja tro-
            Índies gairebé sempre són homes, volem parar     bem en Joan Carbó i el cunyat del seu germà Salvi,
            l’atenció en les dones per tenir la història completa.   en Josep Jubert Llach, establerts a Mèxic i Cuba
            Elles en aquest escenari tenien dos rols: el de do-  amb negocis pròspers.
            nar suport a l’aventura i el d’enllaçar famílies.   Les bones notícies arribaven a Cassà. L’any 1838
            L’espai domèstic, important entre els indians, era   alguns dels seus nebots viatgen a Amèrica desi-
            regentat per les dones. Una tasca efectivament   tjant també la bona fortuna: en Josep Carbó No-
            difícil donat que elles eren les responsables dels   guer  a  Nova  Orleans,  en  Josep  i  en  Pau  Carbó
            nombrosos fills que tenien, de la seva formació i   Vidal i en Joaquim Carbó Ferrer a l’Havana. Poc
            de la logística que implicava els molts viatges que   després en Joan torna a Cassà amb diners sufi-
            feien. La seva presència dins dels negocis només   cients per viure i fer inversions patrimonials que
            es constata en els canvis de nom, afegint-hi “&   augmentaven la seva fortuna. Dos anys més tard
            Co” o el cognom de soltera. L’educació de les fi-  mor sobtadament deixant un important patrimoni
            lles anava dirigida al control de l’àmbit domèstic i   immobiliari, principalment cases i establiments co-
            familiar. No rebien la formació acadèmica dels nois   mercials, a Girona.




            9. La identitat és una categoria social i personal dinàmica que sempre es construeix en relació o davant de l’altre.
            10. SALLÉS i MORÉ, 2009.
            11.   “Los condicionamientos asociados a una clase particular de condiciones de existencia producen  habitus, sistemas de
               disposiciones duraderas y transferibles, estructuras estructuradas predispuestas a funcionar como estructuras estructurantes,
               es decir, como principios generadores y organizadores de prácticas y de representaciones que pueden ser objetivamente
               adaptadas a su meta sin suponer el propósito consciente de ciertos fines ni el dominio expreso de las operaciones necesarias
               para alcanzarlos, objetivamente ‘reguladas’ y ‘regulares’ sin ser para nada el producto de la obediencia a determinadas reglas,
               y, por todo ello, colectivamente orquestadas sin ser el producto de la acción organizadora de un director de orquesta.” a
               BOURDIEU, 1991.
            12. Per aprofundir en la història dels Carbó Martí, us remetem a CARBÓ; CARBÓ i MUNDET, 2013.
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102