Page 96 - Conferencies de l'Arxiu 3
P. 96

96





               sar que les notícies d’incertesa política que arriba-  indústria surotapera que donava feina a bona part
               ven a Cassà es barrejaven discretament amb les   de la població. Cal tenir present que Espanya, i
               d’oportunitats econòmiques i socials, sobretot per   en especial la província de Girona, era una de les
               als més emprenedors. Entre els indians moderns i   principals exportadores d’un material que des del
               els tardans és on hem de situar els de Cassà que   segle XVIII augmentava la seva demanda . El suro
                                                                                                     6
               presentem.                                      de Cassà arribava a clients d’arreu del món a partir
               En l’imaginari popular l’indià era un home elegant,   d’intermediaris o bé directament quan situaven els
               amb diners, formació, sofisticat en la seva quoti-  seus negocis a Amèrica, on hi havia un gran mer-
               dianitat i vestit amb robes de fil blanc. És un per-  cat en expansió que facilitava el moviment mundial
               sonatge en el qual hi cap gairebé tot possiblement   del producte. Per tant, travessar l’Atlàntic era una
               per l’ús turístic que se’n fa, sense un marc concep-  aventura premeditada i amb certes garanties d’èxit
               tual adequat. Afortunadament hi ha estudis que en   donat que permetia vincular el negoci local-familiar
               defineixen un perfil sense oblidar el gran ventall de   amb l’internacional. Això sí, calia tenir ben contro-
               situacions personals, socials i econòmiques que   lades ambdues bandes de l’Atlàntic, una realitat
               hi trobem. Podem acordar que l’indià llegendari té   que s’aconseguia amb estratègies familiars rela-
               una bona posició social i econòmica en el lloc d’ori-  cionades amb la transmissió del patrimoni.
               gen, iniciativa empresarial, mostra la nostàlgia pel   Les propietats familiars, rurals o industrials, tradi-
               paradís perdut amb un gust per l’exotisme, adopta   cionalment s’han transmès a Catalunya segons el
                                                                               7
               una certa actitud de superioritat per l’experiència   model de l’hereu  amb la finalitat de conservar-les
               viscuda, parla el castellà d’Amèrica o un català ple   indivisibles. Aquest model implica una rígida es-
               d’americanismes i forma una família nombrosa a   tructura familiar que decideix el futur de cada nova
                                    4
               Catalunya o a Amèrica . Jo afegiria que en molts   generació. Però els joves de finals de segle XIX,
               casos, i en tots els de Cassà, té un tarannà labo-  igual com els d’ara, no eren impermeables a les re-
               riós.                                           volucions socials, econòmiques i tecnològiques i,
                                                               malgrat el pes de la tradició, alguns les volien apro-
                                                               fitar. Generalment escollien un destí on ja hi havia
                                                               algun familiar o conegut, o bé on sabien que el ne-
               2. D’ON I COM MARXAVEN ELS INDIANS
               DE CASSÀ                                        goci funcionaria. La comunicació amb la família era
                                                               continuada, per correu o viatjant regularment –tot i
               Des del segle XV les viles marineres catalanes,   que el viatge podia depassar els trenta dies–, cosa
               acostumades a fer-se a la mar i al comerç marítim,   que facilitava el flux de notícies i moviment. Marxa-
               comerciaven més enllà de les seves costes . Les   ven sols i un cop establerts portaven la dona i els
                                                       5
               de l’interior, com Cassà, s’hi varen afegir poste-  fills . En els seus destins consolidaven l’empresa
                                                                  8
               riorment de manera rellevant a partir del segle XVI-  d’origen però també innovaven i s’atrevien amb
               II. Els productes amb què comerciaven a ultramar   d’altres, no en va eren joves amb bona formació i
               eren variats però, d’entre tots ells, cal destacar el   emprenedors. La diversificació i l’èxit funcionaven
               suro, també en el cas de Cassà.                 com un reclam per a nous familiars que s’instal·la-
               La societat cassanenca dels segles XVIII-XIX era   ven també a d’altres països si l’expansió del nego-
               principalment agrícola i forestal amb una rellevant   ci ho requeria. Si es tractava d’una mateixa família,








               4. CABRÉ i OLIVÉ, 2008 i CABRÉ i OLIVÉ, 2011
               5.  Per aprofundir en el comerç marítim, i especialment el de Tossa, segles XVIII i XIX, podeu consultar, ZUCCHITELLO, 2004: p.
                 223-234.
               6. PAREJO, 2010.
               7.  En el cas de les propietats rurals, un únic fill per parella i el seu cònjuge s’havia de quedar a viure i a treballar amb els pares amb
                 l’obligació de tenir-ne cura quan fossin vells i el compromís de continuar la casa a través dels fills. Si el patrimoni era només
                 industrial, generalment era el fill gran qui se’n feia càrrec per tal de conservar-lo indivisible. ESTRADA, 1998: p. 199-250.
               8.  A Tossa i Lloret era habitual que molts quedessin solters. Alguns, ja grans, cridaven un nebot o altre familiar perquè encapçalés
                 el negoci i, un cop garantida la successió, retornaven aquí, on es casaven amb dones joves tot i que molts d’ells ja no tenien
                 edat per tenir descendència.
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101