Page 93 - Conferencies de l'Arxiu 3
P. 93

MARULL: UN POBLE ARGENTÍ AMB ARRELS CASSANENQUES  93












































            L’alcalde de Marull i acompanyants visitant Cassà de la Selva, davant Can Nadal amb l’alcalde i el regidor de Cultura i
            l’arxivera municipal. Ajuntament de Cassà, febrer de 2019.  Font: AMCS, Arxiu d’imatges. Col·lecció pròpia.




            rrocarril va arribar fins a les terres situades a la   Sud en aquells moments . D’aquesta manera es
                                                                                   40
            riba del Mar de Ansenuza, a on els Marull tenien   va realitzar el traçat urbà que donaria lloc al nou
            en propietat el seu terreny. Aquell mateix any van   assentament, el qual portarà el nom de la família
            acordar cedir al govern de la nació part de les te-  Marull. Es van determinar llavors els espais a on
            rres, concretament la franja central que creuava   haurien de construir-se la plaça pública, l’església,
            d’est a oest, per tal que es pogués fer efectiva la   l’escola i els diferents comerços del nou poble. Tot
            construcció de la nova estació de ferrocarril, així   i que no existeix acta fundacional, s’accepta la data
            com dur a terme la corresponent instal·lació de les   del 15 d’agost de 1912 com la fundació de Ma-
            vies en aquell indret . El naixement del poble de   rull. Aquesta data coincideix amb la celebració de
                               39
            Marull va estar, doncs, estretament lligat a l’expan-  l’Assumpció de la Verge Maria, que va esdevenir
            sió del ferrocarril.                             patrona del poble, i de la qual era devota Manue-
            El primer ferrocarril de l’Argentina es va inaugurar   la Marull –filla de Mariano–. Manuela va donar els
            a  la  ciutat  de  Buenos  Aires  l’any  1857.  A  partir   terrenys i va sufragar les despeses per a la cons-
            d’aquest moment, les vies es van estendre pel te-  trucció de l’església l’any 1930.
            rritori argentí ràpidament. En el període comprès   L’any 2019, aquest singular relat d’emprenedo-
            entre 1880 i 1915, la xarxa ferroviària argentina   ria catalana va viure un nou episodi, en rebre el
            va passar de tenir 2.000 quilòmetres a més de    poble de Cassà de la Selva la visita de l’alcalde
            35.000, esdevenint la més llarga d’Amèrica del   de Marull, Daniel Alberto Costantino. L’alcalde







            39.  PROFODE. Sistema de indicadores de sustentabilidad en destinos turísticos. Marull Provincia de Córdoba. 2009, p. 24.
            40. Cámara Argentina de la Construcción. “Infraestructura ferroviaria 1810-2010”. Área de pensamiento estratégico.
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98