Page 96 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 96
96
Les escoles anomenades nacionals, avui escola pública Puig d’Arques. Font: AMCS, Arxiu d’Imatges. Editor. F. Guilera.
de ser de titularitat pública. No discutien tant la L’Institut. Ara fa una trentena d’anys, el 1988, es
gestió –que en part també, perquè la llei obligava va crear l’Institut públic, amb 5 professors i 59
a tenir un número de llicenciats, etc.– sinó que alumnes de 1r de BUP. Primer, com sempre pas-
deien que no podia ser que l’edifici se’l quedés sa, en mòduls prefabricats, i posteriorment, en el
una entitat privada. El Col·legi Lliure Adoptat es nou edifici, que és del 1992. És un centre d’ESO
va acabar fent a La Salle i va tenir alumnes de Cal- i Batxillerat, amb més de sis-cents alumnes i una
des, Quart, Llagostera, Llambilles, Tossa, Sant seixantena de professors. El lema del centre és
Martí Vell, Campllong, etc. Sapientia sola libertas est (La saviesa és l’única
llibertat). Forma part del Grup d’Experimentació
Fusió de La Salle i el Cor de Maria. L’any 1978 es per al Plurilingüisme (GEP) i imparteixen algunes
va produir la fusió del Col·legi de La Salle amb el Cor assignatures en anglès. També treballen el francès
de Maria. Una mica més tard es va adquirir l’edifici i, de manera optativa. Finalment, col·laboren amb la
posteriorment, s’acabà comprant també la capella i Universitat de Girona per fer exàmens de Cambrid-
les habitacions de les monges. El 2005, amb motiu ge: en els últims anys han obtingut el títol d’anglès
del 125è aniversari, La Salle va rebre la Creu de uns quatre-cents alumnes.
Sant Jordi. És un centre concertat, amb els graus
d’Infantil, Primària i ESO. Els alumnes, quan acaben L’escola Aldric. El curs 2006-2007 es va obrir la
la secundària obligatòria, van a l’Institut de Cassà nova escola Aldric. És una escola de dues línies,
o a La Salle de Girona. És un centre de dues línies, amb una mica més de quatre-cents alumnes i una
amb més de sis-cents alumnes i una cinquantena trentena de mestres. És un centre integrat dins el
de professors. És un dels cinc centres que aquesta projecte d’Escola Nova 21, impulsat per la Fun-
congregació té a les comarques gironines; els al- dació Bofill. Els seus pilars metodològics són el
tres són els de Palamós, Girona, Figueres i Santa mètode de projectes, sobretot a l’assignatura de
Coloma de Farners. Segons el seu director, Dante Medi, amb la pràctica de l’oratòria com a part im-
de Zabaleta, “l’objectiu és preparar els infants per portant del projecte. També destaquen els plans
a les feines que encara s’han d’inventar i, per tant, de treball individualitzats i els ambients o espais
això implica aprendre cooperativament i preparar d’aprenentatge: robòtica, mediateca, cos i ment,
els infants en tres direccions: equilibri emocional, espai científic (en anglès), etc.
competència digital i coneixement d’idiomes”.