Page 7 - Plecs 7. Ecos Juveniles
P. 7
per experimentar: escoltar, mirar, cio d'adults, des de finals del segle d'algunes famílies fos bàsicament
tocar, ... També es crearen museus XIX i principis del segle XX.Algu- agrària i forestal, i requeria la força
en algunes escoles amb el material nes de les experiències foren per de treball dels seus fills.Tot i això,
que els alumnes recollien, per exemple, els anys 1886-1887, els el nombre d'alfabets evolucionà
exemple en excursions; s'introduï- cursos de divulgació científica que positivament en el primer terç de
ren els treballs manuals a l'escola; els doctors Pere Rubiés i Domè- segle,a l'igual que a les comarques
es feren lectures comentades; es nec Botet van donar al Colegio gironines. Cal destacar, però, que
començà a donar importància al Politécnico Cassanense (EscolaVi- el percentatge de població cassa-
joc a l'escola; es promogueren les raret):o també el 1895 quan entrà nenca que sabia llegir i escriure
colònies escolars,... Pretenien can- en funcionament una escola noc- respecte al de la comarca del
viar tant els continguts tradicionals turna d'adults, que tenia un elevat Gironès i al de la província era
com els mètodes que utilitzaven nombre d'alumnes, i el curs 1907- més elevat.
fins al moment, i en conseqüència, 1908 destacà amb una festa d'am-
renovar-los. pli ressò popular.
Tot i les possibilitats educatives L'escola Vilaret (1887-1934)
que existien, cal dir que hi havia un (Colegio Politécnico
L'educació a Cassà considerable col ·lectiu de nens i Cassanense)
nenes que no estaven escolarit-
De la realitat educativa de Cassà zats. Per exemple, el 1910 el nom- En l'últim terç del segle XIX, hi ha-
de la Selva cal subratllar la gran bre arribava fins a 115, que repre- via a Cassà una inquietud pel tema
quantitat d'escoles que existien al sentava un 17% dels alumnes d'en- de l'educació. Fins al moment, havia
poble , tant públiques com priva- tre 6 i 12 anys. El nombre d'alum- estat la parròquia qui havia contri-
des, i també el lligam d'alguns mes- nes que no anaven a l'escola, podia buït en l'ensenyament primari i en
tres amb el moviment de renova- ser degut al fet que l'economia la formació de lajoventut, a través
ció pedagògica que començava a
sorgir. AI poble l'oferta educativa
del moment es caracteritzava per
la qualitat i la quantitat. Hi havia
tres escoles públiques elementals:
dues per a nois i una per a noies; i
escoles particulars o privades:
dues per a nois i quatres per a
noies (entre d'altres el Col·legi
Ibèric, el Cerventista, el Colegio
Politécnico Cassanense, els Ger-
mans de la Doctrina Cristiana, les
Germanes del Sagrat Cor de Ma-
ria). Alhora també hi havia profes-
sors particulars de música.
A més de l'educació per a infants,
a Cassà també es van dur a terme El primer emplaçament de l'es·
colaes va situar al carrerMa-
iniciatives encaminades a la forma- jor. (AMCS/Col-l.Joan Maym;J.