Page 5 - Plecs 7. Ecos Juveniles
P. 5

' any 1887 s'inaugurà a Cassà
        L de la Selva l'Escola Vilaret. Va
        ser una escola en què es portaven
        a terme pràctiques educatives re-
        novadores: excursions. conferèn-
        cies.... i un periòdic escolar ano-
        menat Ecos Juveniles. Els seus arti-
        cles deixen constància del que es
        feia en aquella escola.Així. l'anàlisi
        i la reflexió d'aquests articles ha
        estat el tema que vaig escollir per
        al meu treball de final de carrera
        de Pedagogia. El que he fet en
        aquest nou número de Plecs és
        adaptar aquest treball. Hi troba-
        rem una introducció referent a la
        situació educativa del moment.
        una història breu de l'Escola Vila-
        ret i dels mestres que hi exerci-
        ren. i finalment una anàlisi dels ar-  Ala part superior JosepVilaret, la seva dona i la mestra Teresa Pijoan i a la part inferior Eduard Vilaret envoltat
        ticles ja esmentats de la revista                 d'alguns dels alumn es de l'escola (Josep M.Olivé).
        Ecos Juveniles.                 fabetisrne, poques escoles. edificis  tot això. cal afegir que els mètodes
        És bo conèixer què ha passat    escolars precaris. poca renovació  pedagògics que s'utilitzaven esta-
        abans que nosaltres hi fóssim ja  en els mètodes d'ensenyament,  ven desfasats i que hi havia una
        que tot això forma part del que vi-  poca formació dels mestres....  gran distància entre la realitat es-
        vim ara. En el camp educatiu     Manés. en el llibre El pensament  colar i la realitat social. fet que di-
        aquest aspecte és molt evident.  escolar i la renovació pedagògica a  ficultava l'aprenentatge dels alum-
        perquè molts elements actuals    Catalunya. resumeix la problemà-  nes. Un exemple de la precarietat
        provenen del que segurament es  tica de l'ensenyament elemental  de les escoles públiques seria el
        va anomenar renovació pedagògi-  estatal. entre 1900 i 1931. Parla  material pedagògic de què dispo-
        ca en algun moment del passat.  d'una excessiva centralització ja  saven.
                                        que els organismes locals i provin-  Així doncs. durant el primer terç
                                        cials no tenien autonomia ni lli-  del segle XX. es va produir en
        L'educació a Catalunya           bertat per fer el que volguessin.  l'ensenyament primari el més am-
                                         Així, a les escoles de l'Estat, als in-  pli i profund moviment de renova-
        Les greus deficiències del sistema  fants, se'ls ensenyava només allò  ció pedagògica. Sobretot en el
        educatiu que patia Espanya degu-  bàsic, però al mateix temps se'ls  sector públic a causa de la seva
        des a la poca atenció que els po-  inculcaven idees de disciplina i au-  precària situació. Els mestres que
        ders públics hi havien prestat fins  toritat. També faltaven recursos  la portaren a terme creien que
        al moment s'evidenciaven als inicis  econòmics. fet que influïa en l'es-  l'escola era una institució que te-
        del segle XX: baix nivell d'instruc-  tat de les escoles, en el sou dels  nia una gran importància per a la
        ció de la població. alt index d'anal-  mestres i en la seva formació. A  vida i que de la reforma de l'edu-
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10