Page 6 - Plecs 7. Ecos Juveniles
P. 6

Alfabetització a Cassà de la Selva

                                                         1900                               1920
                                          Habitants      Alfabets       %       Habitants   Alfabets     %
                      Província de Girona  301.452      118.222       39'2%     321.896     188.691    58'6%

                      Gironès              60.518        24.954       41'2%      67.142     39.378     58'6%

                      Cassà de la Selva     4969          2424        48'7%      5022        3410      67'9%

                           Taula 1. Font: SOLA.GUSSINYER, P. (1983):Cultura popular, educació i societat a/ nord-est català.(1887 - 1959).Colleqi Universitari de Girona.Girona.
                                                     dre una nova manera d'educar. La  nuals, que va ser el tema que va
                                                     primera aportació que es va fer en  exposar.
                                                     el camp de la renovació pedagògi-  "Mestres públics, homes i dones,
                                                     ca va ser l'any 1903, i van ser les  promouen les Converses Pedagògi-
                                                     Converses Pedagògiques. Aques-   ques i autogestionen la seva pròpia
                                                     tes tractaven de temes de pedago-  formació, ja que són ells mateixos
                                       ,.            gia, i van ser una iniciativa dels  els ponents dels temes que trien.
                                                     mestres públics gironins, per tal de  (...) Els mestres de les Converses
                                                     no quedar aïllats entre ells, és a  promouen l'ensenyament actiu: els
                                                     dir, per mantenir contacte, per en-  treballs manuals, el joc com a ins-
                                                     senyar-se coses uns als altres, com  trument educatiu, les excursions
                                                     superar alguns problemes o difi-  escolars com a mitjà de coneixe-
                                    '..              cultats amb què es trobaven... Els  ment del país i de la seva gent, etc."
                                     '. -...         temes que es tractaven i el funcio-  (Marquès, 2000: 148-149).
                                                     nament de les Converses en mos-  Es pot veure doncs, que les idees
                                                     tren el caire innovador. Calia però  d'aquests mestres que iniciaven el
                                                     que els temes que es tractessin no  moviment de renovació pedagògi-
                                       ,..'.
                                                     fossin una utopia, sinó que fàcil-  ca a les comarques gironines con-
                     Registre de nens al col-legi Vilaret l'any 1902 (AMCS).  ment es poguessin adaptar i incor-  cordaven amb les de l'Escola No-
                                                     porar a la realitat educativa de ca-  va, i això es pot extrapolar a tot
                    cació, en depenia el futur de la so-  da mestre. El primer ponent de les  Catalunya. Així, es poden destacar
                    cietat, ja que d'aquí sortirien els  Converses Pedagògiques fou Este-  d'altres experiències. Es realitza-
                    futurs ciutadans.                ve Carles, un mestre que treballà a  ven excursions escolars, que a ve-
                    També pretenien millorar la for-  l'escola pública de Cassà i també  gades s'organitzaven  conjunta-
                     mació que tenien els mestres, re-  al Col·legi dels Germans de la  ment entre diverses escoles per
                     novar els continguts i les didàcti-  Doctrina Cristiana. De la seva tas-  evitar l'aïllament. Tenien una doble
                    ques que utilitzaven, introduir  ca pedagògica i dels mètodes ac-  dimensió: la social i la cultural, i al
                     nous ensenyaments i noves tècni-  tius que aplicava, caldria destacar-  mateix temps apropaven els in-
                    ques a l'escola, en definitiva, apren-  ne l'ensenyança dels treballs ma-  fants a la realitat, i eren un espai
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11