Page 12 - Plecs 18. L'aerodrom 317
P. 12
França o Rússia poguessin arribar al
port de Sant Feliu, fan que l’aeròdrom
de Cassà sigui un objectiu sobrevalorat.
Durant els primers dies de maig les
informacions arriben constantment als
serveis d’informació de l’Estat Major
de l’aire Nacional i les dades, un cop
processades, són trameses a l’aviació
italiana legionària de les Balears.
Aquesta força aèria era l’encarregada
de fer els atacs estratègics contra les
costes mediterrània i contribuïa a des-
envolupar un ferm bloqueig contra els
ports republicans. Per la seva capacitat
de colpir la costa i les zones immedia-
tes a la franja costanera, va ésser l’en-
carregada de batre el nou objectiu:
l’aeròdrom de Cassà.
El dia 26 de maig de 1938, cinc bombar-
ders trimotors Savoia S-79 de les
Balears, a càrrec del màxim comanda-
ment de l’Aviazione Legionaria delle
Balleari, el major Lamanna, van enlairar-
se de Son San Juan, Mallorca, a les 12.50,
hora nacional, amb direcció a Cassà de
la Selva. Segons consta a la seqüència de
fotografies que actualment es conserva
a l’Ufficio Storico Militare d’Itàlia, els cinc
avions varen llençar les bombes des de
4100 metres, exactament a les 13.20
hores, trenta minuts després d’enlairar-
se. Cal dir que en aquelles dates l’hora
republicana era una hora més avançada,
així doncs, segons l’hora republicana l’a-
tac va ser prop de dos quarts de tres de
la tarda. 11
Els comunicats republicans de Defensa
Passiva fan constar l’entrada dels cinc
trimotors des de Sant Feliu de Guíxols
recte cap a Cassà, el bombardeig del
camp d’aviació i la sortida dels avions
cap al sud, en direcció a Calella. L’hora
Un dels documents informa del bombardeig el dia 26 de maig, l’altre comunica els serveis i les instal·lacions.
12
PLECS