Page 8 - Plecs 18. L'aerodrom 317
P. 8

A l’esquerra, can Torremansa que es va convertir en caserna i on es va construir un refugi antibomba. (autor: David Gesalí). A la dreta, imatge general dels terrenys que s’havien
                           on estava ubicat l’aeròdrom, amb la caseta dels aviadors i la pineda fosca a la dreta de la imatge i can Torremansa al fons (autor: Jordi Frigola i Font)



                                                                                           3
                    El camp d’aviació de Cassà       Penedès;  els  bombarders  de  càrrega  1937-38 ,  amb  els  primers  treballs
                    de la Selva                      lleugera i mitjana es situaran al Vallès; i  sobre el terreny d’un equip de reco-
                                                     els  bombarders  pesats  -amb  més  neixement. Aquest  devia  estar  com-
                    A començament de 1938 l’aeròdrom  dotació  de  benzina  per  al  vol-  es  post per algun oficial o sergent, potser
                    de  Cassà  de  la  Selva  era  una  podran situar més lluny del front i, per  un topògraf, i un xofer. Tot plegat un
                    instal·lació  interessant  per  donar  tant,  més  segurs.  D’aquesta  manera  discret cotxe de les forces aèries que
                    suport a les operacions de protecció  Celrà,  Figueres  i  Banyoles  seran  les  no  despertaria  cap  preocupació  a  la
                    de  costes  de  l’Esquadra7.  La  Costa  seus  dels  avions  de  bombardeig  més  població. Com sempre solia passar, un
                    Brava central era un lloc on els atacs  pesats  de  la  República:  els  bimotors  cop  fetes  les  estimacions  d’hores  de
                    dels  vaixells  de  guerra  i  de  l’aviació  soviètics  Tupolev  SB-2  Katiuska.  treball  i  problemes  per  executar  les
                    franquista  s’havien  incrementat  nota-  Mentre, el camp de Verges -juntament  obres,  passaven  un  informe  i  es
                    blement. Així doncs, com ja hem vist,  amb el seus caces de defensa de cos-  començaven  a  planificar  les  requises.
                    la direcció de la Defensa de Costes va  tes-  acollirà  una  esquadrilla  d’avions  Sempre  varen  ser  requises  i  mai
                    reforçar els avions de caça dels aerò-  bombarders  mitjans  Aero  101  de  expropiacions. Els propietaris dels ter-
                    droms de Celrà, Verges i Vidreres i els  fabricació txeca que, donat el seu poc  renys no varen rebre compensació.
                    de bombardeig de Banyoles i també de  valor pel combat, no es traslladà mai al  Arribat el moment, el cap de sector
                    Celrà. A més, el nou desplegament de  front. Vidreres i Cassà de la Selva es  d’obres de la Prefectura d’Obres de
                    l’aviació  republicana,  desenvolupat  en  preveuen  com  la  seu  dels  avions  de  les Forces Aèries demanava als alcal-
                    els  compassos  previs  a  la  batalla  de  caça de l’Esquadra7 per fer serveis de  des de les poblacions properes l’ela-
                    l’Ebre, configura un esglaonament con-  defensa dels ports de Sant Feliu i de  boració  d’un  llistat  dels  homes
                    cèntric  de  les  unitats  segons  el  radi  Palamós, així com de la seva àrea d’in-  menors de catorze anys i majors de
                    d’acció dels seus avions. Els caces -més  fluència.              vint-i-vuit o vint-i-nou anys, que hau-
                    petits i amb menys benzina- quedaran  La  construcció  de  l’aeròdrom  de  rien de treballar a les obres d’espla-
                    a  prop  del  front,  als  camps  del  Cassà  va  començar  a  l’hivern  del  nació, en jornades de sol a sol paga-

                    8



  PLECS
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13