Page 5 - Plecs 18. L'aerodrom 317
P. 5
L a construcció d’aeròdroms a ter-
res catalanes es va accelerar des-
prés de la pèrdua definitiva de Terol i
l’arribada dels nacionals a Vinaròs el
17 de març de 1938. Mesos abans ja
era del tot evident que si la República
perdia la batalla per Terol les tropes al
servei del general Franco no tindrien
massa dificultats per arribar al
Mediterrani, dividir la República en
dues parts i traslladar el front a les
terres catalanes o valencianes.
En previsió d’aquesta situació tota la
rereguarda del possible front català
hauria de ser reforçada, especialment
en la vessant aeronàutica. Amb aques-
ta finalitat les autoritats militars repu-
blicanes, de l’arma aèria, van comen-
çar la cerca de terrenys planers fàcil-
ment adaptables a aeròdroms de cam-
panya, per tal de reforçar la xarxa que
ja existia a Catalunya. PLECS
Fotografia aèria de l’aeròdrom de Cassà. (Procedència: AHEA)
La construcció de l’aeròdrom de
Cassà de la Selva comença en aques-
tes dates. Malgrat això, i per situar-lo
en context, és convenient fer un repàs trànsit marítim, en un primer moment lleria, per tal de fer fugir els vaixells de
a la història de la construcció dels a qualsevol lloc i, després, com a con- guerra que volguessin bombardejar la
aeròdroms des de principis de la seqüència de la pressió internacional, costa o agredir algun vaixell en trànsit.
Guerra Civil. tot el que estigués a menys de tres Un dels primers aeròdroms de les
Des del 1936 la costa catalana era un milles de la costa republicana.A l’ame- comarques de Girona que es varen
pas estratègic per als vaixells de nave- naça dels avions calia afegir-hi els atacs construir va ser el de Celrà, que a
gació de cabotatge que, procedents de de l’eficient marina de guerra de principis de 1937 ja va tenir-hi una uni-
la costa de França, nodrien la Franco, que havia donat els primers tat de bombardeig i alguns caces que
1
República amb materials bèl·lics i de ensurts a finals de 1936. protegien les costes . Aquest camp,
primera necessitat. Aquest trànsit era D’aquesta manera la costa mediterrà- juntament amb els de Figueres, el Prat,
regularment atacat, des de mitjans nia es va convertir en un nou - i sovint Sabadell i Reus, van esdevenir l’eix de
1937, pels avions enemics que estaven oblidat pels historiadors - “Front de la defensa aèria costanera de la
estacionats a Mallorca. Els alemanys l’est”. La ja atrafegada República aviat República a Catalunya durant el 1937.
Heinkel He 59 Zapatones, els italians es va veure abocada a defensar tota la Amb l’escalada de la guerra i la incor-
Savoia S-79 i S-81, i els Cant Z-501 de zona costanera mitjançant avions de poració de més mitjans per colpir la
l’aviació espanyola de Franco feien caça per tal de dissuadir els bombar- rereguarda catalana, aquesta xarxa
tots els possibles per enfonsar tot ders enemics i, amb bombarders i arti- aviat va quedar petita. L’increment dels
5