Page 7 - Plecs 18. L'aerodrom 317
P. 7
coneixement de les seves instal·lacions
que, sovint, traspassaven el marc físic
d’aquestes, comptaven amb tallers
aeronàutics, camions, garatges del bata-
lló de transports a les poblacions pro-
peres i un llarg etcètera.
Dins del camp, i d’entre les altres edi-
ficacions que es podien trobar, hi havia
la garita del sentinella amb la barrera
d’entrada al recinte així com una casa
petita o barraca, que s’anomenava de
l’informador, i que feia les funcions de
centre de control dels vols. Allí s’hi
estaven les tripulacions de guàrdia i hi
havia la centraleta telefònica per rebre
les alarmes. Al costat, sempre s’espe-
rava un cotxe per traslladar els pilots
cap als avions en cas d’alarma que,
generalment, es donava llençant a l’a-
ire una bengala vermella, la qual cosa
feia enlairar els avions d’immediat.
Precisament caldria finir aquesta PLECS
repassada als materials dels camps d’a-
viació amb una explicació dels vehi-
cles. En la seva organització de mate-
rial, cada camp tenia un mínim de
camions especialitzats per posar en
marxa els avions i algun camió cister- Plànol on consten les dues pistes i dos refugis (Procedència: Archivo Histórico del Ejército del Aire AHEA-
expedient aeròdrom de Cassà).
na de benzina per donar servei a qual-
sevol avió que aterrés. Dins del batalló
de transports caldria incloure els
camions de transport per dur bom- lles d’avions quan allí eren destina- temps o amb algun avió solitari d’en-
bes, motors etc., i les cisternes d’ai- des (de fet, òbviament, aquesta era la llaç.
gua. Els serveis de vehicles es reforça- seva finalitat). Els soldats de l’aerò- Quan una esquadrilla era destinada a
ven amb una ambulància, dos o tres drom i el capità de tropa que mana- un aeròdrom, el més corrent era que
turismes lleugers per portar els pilots va la caserna eren sempre més o els aviadors s’allotgessin en alguna de
fins als avions i alguna motocicleta menys el mateixos i feien vida al les grans cases buides del poble.
d’enllaç. mas/caserna, però les esquadrilles, Mecànics, armers i la resta de personal
Cal pensar en els aeròdroms com si els pilots i els especialistes podien especialista s’estava generalment al
fossin extenses casernes que, a més, variar d’un dia a un altre si eren des- camp, a prop dels avions, ja que solien
temporalment o durant llargues tinats a un altre front. Molts dels fer les reparacions a la nit quan no hi
estades podien tenir-hi les esquadri- aeròdroms estaven buits durant havia activitat aèria.
7