Page 7 - Plecs 18. L'aerodrom 317
P. 7

coneixement de les seves instal·lacions
        que,  sovint,  traspassaven  el  marc  físic
        d’aquestes,  comptaven  amb  tallers
        aeronàutics, camions, garatges del bata-
        lló de transports a les poblacions pro-
        peres i un llarg etcètera.
        Dins del camp, i d’entre les altres edi-
        ficacions que es podien trobar, hi havia
        la garita del sentinella amb la barrera
        d’entrada al recinte així com una casa
        petita o barraca, que s’anomenava de
        l’informador, i que feia les funcions de
        centre  de  control  dels  vols. Allí  s’hi
        estaven les tripulacions de guàrdia i hi
        havia la centraleta telefònica per rebre
        les alarmes. Al costat, sempre s’espe-
        rava un cotxe per traslladar els pilots
        cap  als  avions  en  cas  d’alarma  que,
        generalment, es donava llençant a l’a-
        ire una bengala vermella, la qual cosa
        feia enlairar els avions d’immediat.
        Precisament  caldria  finir  aquesta                                                                                  PLECS
        repassada als materials dels camps d’a-
        viació  amb  una  explicació  dels  vehi-
        cles. En la seva organització de mate-
        rial,  cada  camp  tenia  un  mínim  de
        camions  especialitzats  per  posar  en
        marxa els avions i algun camió cister-  Plànol on consten les dues pistes i dos refugis (Procedència: Archivo Histórico del Ejército del Aire AHEA-
                                                               expedient aeròdrom de Cassà).
        na de benzina per donar servei a qual-
        sevol avió que aterrés. Dins del batalló
        de  transports  caldria  incloure  els
        camions  de  transport  per  dur  bom-  lles  d’avions  quan  allí  eren  destina-  temps o amb algun avió solitari d’en-
        bes,  motors  etc.,  i  les  cisternes  d’ai-  des (de fet, òbviament, aquesta era la  llaç.
        gua. Els serveis de vehicles es reforça-  seva  finalitat).  Els  soldats  de  l’aerò-  Quan una esquadrilla era destinada a
        ven  amb  una  ambulància,  dos  o  tres  drom i el capità  de tropa que mana-  un aeròdrom, el més corrent era que
        turismes lleugers per portar els pilots  va  la  caserna  eren  sempre  més  o  els aviadors s’allotgessin en alguna de
        fins  als  avions  i  alguna  motocicleta  menys  el  mateixos  i  feien  vida  al  les  grans  cases  buides  del  poble.
        d’enllaç.                        mas/caserna,  però  les  esquadrilles,  Mecànics, armers i la resta de personal
        Cal pensar en els aeròdroms com si  els  pilots  i  els  especialistes  podien  especialista  s’estava  generalment  al
        fossin extenses casernes que, a més,  variar d’un dia a un altre si eren des-  camp, a prop dels avions, ja que solien
        temporalment  o  durant  llargues  tinats  a  un  altre  front.  Molts  dels  fer les reparacions a la nit quan no hi
        estades podien tenir-hi les esquadri-  aeròdroms  estaven  buits  durant  havia activitat aèria.

                                                                                                 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12