Page 17 - Plecs 18. L'aerodrom 317
P. 17
de data 21 de gener de 1939, en el
qual el cap d’obres del sector aeri
sol·licita a l’alcalde del poble una rela-
ció d’homes de més de quaranta-cinc
anys que volguessin treballar en obres
16
als camps d’aviació. En realitat la pista
del camp, que en un principi de les
obres es va pensar que no faria bas-
sals, va resultar molt més complicada
del previst.
L’arribada de l’Esquadrilla està sacseja-
da per dos successos que marquen
profundament la unitat. L’una és la
reestructuració necessària per desen-
volupar les tasques, que cada dia s’in-
crementen més. L’altra és la mort en
accident, en enlairar-se, d’una de les
tripulacions més veteranes i estima-
des.
Pel que fa a la reestructuració, la cosa
va sorgir de la necessitat de cobrir Imatge del pilot Juan Lario Sánchez, que va estar a Cassà de la Selva, davant un avió Grumman G-23.
(Archivo Histórico del Ejército del Aire).
Figueres des de l’aire, ja que s’hi estava PLECS
el Govern de la República. Els
Grumman G-23 tenien una caracterís-
tica molt especial per aquelles dates: veterà pilot que en la seva novel·la tejaven i aviat es comunicà a la patru-
tots els avions tenien aparell de ràdio Habla un aviador de la República va lla de guàrdia una alarma aèria. Sembla
transmissor i això era un avantatge per immortalitzar el poble de Cassà de la que una esquadrilla enemiga venia en
tal de donar l’alerta. Calia, doncs, que Selva i el seu aeròdrom. Des de Cassà, direcció a la zona. El primer del
aquests avions fessin llargues patrulles Lario va tractar de reforçar la vigilàn- Grumman G-23, amb el pilot Eduardo
de vol preventiu per sobre Figueres i cia costanera i efectuar la prevenció Peña Pérez i el seu metrallador bom-
en cas necessari donar l’alarma. activa de les incursions dels vaixells barder, va començar la carrera per la
Probablement, la unitat es divideix al nacionals que, en aquelles dates, es pista. Les condicions de fang a la pista
dia següent de l’arribada i des de passejaven tranquil·lament per la costa impedien a l’avió d’agafar la velocitat
Cassà de la Selva marxen uns set o catalana. necessària per enlairar-se carregat de
vuit avions cap a l’aeròdrom de Precisament en un d’aquests serveis combustible i municions, però el pilot
Figueres. Per a quasi tots els aviadors és on es va produir el fatal accident va posar el gas a fons i un cop havia
la sensació d’aquesta divisió va ser que que marca el pas de la unitat per traspassat el punt de no retorn –
allò era el final. Però encara els queda- Cassà. Probablement es tractava del aquell en el qual un avió va a l’aire o ja
va guerra pel davant. matí del dia 22 de gener. La nit ante- no pot frenar sense sortir de pista- va
A Cassà, hi quedarien dues patrulles, rior havia plogut bastant i el camp no continuar fins els límits de la pista de
és a dir, sis avions, sota el comanda- es trobava en les millors condicions vol. Es va enlairar però sense la veloci-
ment del tinent Juan Lario Sánchez, un per enlairar-se. Però els ensurts sovin- tat adient va caure de l’ala esquerra
17