Page 17 - Plecs 18. L'aerodrom 317
P. 17

de  data  21  de  gener  de  1939,  en  el
        qual  el  cap  d’obres  del  sector  aeri
        sol·licita a l’alcalde del poble una rela-
        ció d’homes de més de quaranta-cinc
        anys que volguessin treballar en obres
                      16
        als camps d’aviació. En realitat la pista
        del  camp,  que  en  un  principi  de  les
        obres es va pensar que no faria bas-
        sals, va resultar molt més complicada
        del previst.
        L’arribada de l’Esquadrilla està sacseja-
        da  per  dos  successos  que  marquen
        profundament  la  unitat.  L’una  és  la
        reestructuració necessària per desen-
        volupar les tasques, que cada dia s’in-
        crementen més. L’altra és la mort en
        accident,  en  enlairar-se,  d’una  de  les
        tripulacions  més  veteranes  i  estima-
        des.
        Pel que fa a la reestructuració, la cosa
        va  sorgir  de  la  necessitat  de  cobrir  Imatge del pilot Juan Lario Sánchez, que va estar a Cassà de la Selva, davant un avió Grumman G-23.
                                                             (Archivo Histórico del Ejército del Aire).
        Figueres des de l’aire, ja que s’hi estava                                                                            PLECS
        el  Govern  de  la  República.  Els
        Grumman G-23 tenien una caracterís-
        tica  molt  especial  per  aquelles  dates:  veterà  pilot  que  en  la  seva  novel·la  tejaven i aviat es comunicà a la patru-
        tots els avions tenien aparell de ràdio  Habla  un  aviador  de  la  República va  lla de guàrdia una alarma aèria. Sembla
        transmissor i això era un avantatge per  immortalitzar el poble de Cassà de la  que una esquadrilla enemiga venia en
        tal de donar l’alerta. Calia, doncs, que  Selva i el seu aeròdrom. Des de Cassà,  direcció  a  la  zona.  El  primer  del
        aquests avions fessin llargues patrulles  Lario va tractar de reforçar la vigilàn-  Grumman G-23, amb el pilot Eduardo
        de vol preventiu per sobre Figueres i  cia  costanera  i  efectuar  la  prevenció  Peña Pérez i el seu metrallador bom-
        en cas necessari donar l’alarma.  activa  de  les  incursions  dels  vaixells  barder, va començar la carrera per la
        Probablement, la unitat es divideix al  nacionals  que,  en  aquelles  dates,  es  pista. Les condicions de fang a la pista
        dia  següent  de  l’arribada  i  des  de  passejaven tranquil·lament per la costa  impedien  a  l’avió  d’agafar  la  velocitat
        Cassà  de  la  Selva  marxen  uns  set  o  catalana.              necessària per enlairar-se carregat de
        vuit  avions  cap  a  l’aeròdrom  de  Precisament  en  un  d’aquests  serveis  combustible i municions, però el pilot
        Figueres. Per a quasi tots els aviadors  és  on  es  va  produir  el  fatal  accident  va posar el gas a fons i un cop havia
        la sensació d’aquesta divisió va ser que  que  marca  el  pas  de  la  unitat  per  traspassat  el  punt  de  no  retorn  –
        allò era el final. Però encara els queda-  Cassà.  Probablement  es  tractava  del  aquell en el qual un avió va a l’aire o ja
        va guerra pel davant.            matí del dia 22 de gener. La nit ante-  no pot frenar sense sortir de pista- va
        A  Cassà, hi  quedarien dues patrulles,  rior havia plogut bastant i el camp no  continuar fins els límits de la pista de
        és  a  dir,  sis  avions,  sota  el  comanda-  es  trobava  en  les  millors  condicions  vol. Es va enlairar però sense la veloci-
        ment del tinent Juan Lario Sánchez, un  per enlairar-se. Però els ensurts sovin-  tat  adient  va  caure  de  l’ala  esquerra

                                                                                             17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22