Page 18 - Plecs 18. L'aerodrom 317
P. 18
fins explotar violentament al terra
enmig d’un núvol de bales. Hi ha qui
diu que, a més, varen ensopegar amb
uns cables. Fos com fos, varen morir a
l’acte. D’aquest fet, no en tenim
record al registre civil de Cassà, però
no ens ha d’estranyar perquè era ben
bé a la fi de la guerra.
Sembla que un altre aparell es va per-
dre durant les operacions a Cassà de
la Selva. El pilot Antonio Martínez Rizo
comenta en la seva documentació del
judici al qual va ser sotmès després de
la guerra que ell personalment va
col·lidir amb un d’aquests avions a
Cassà per tal de fer algun mèrit per als
guanyadors. 17
Actualment, són molt pocs els docu-
ments que sobreviuen de l’activitat
de la unitat durant aquests darrers
dies de la guerra. Hom entendrà per
Una altra imatge on es veu Juan Lario Sánchez que és el segon per l’esquerra. (Francesc Garcia Martínez).
què. La majoria de la documentació
va ser cremada per tal de no deixar
cap rastre de les activitats dels mili-
tars republicans. Molts llibres de vol
dels pilots varen ser cremats i tan
sols se’n conserven dos que ens
donen valuoses dades sobre les acti-
vitats dels avions.
Des de la base que representa Cassà
de la Selva, els caça bombarders
Grumman G-23 marxen a fer accions
a la línia de front. Bombardegen Artesa
de Segre, aterren a Manlleu, carreguen
i tornen contra un altre objectiu, tor-
nen a Cassà a fer patrulla per la costa
i a cobrir les alarmes del sector.
Durant el primers dies es fa també
protecció de Barcelona i la zona cos-
tanera nord, però aviat les tasques al
front es suspenen perquè les alarmes
Exercicis dels Grumman G-23 Delfin, el mateix model d’avions que estaven a l’aeròdrom de Cassà, a Cardedeu el
juny de 1938. (Francesc Garcia Martínez). són contínues. Probablement cap al dia
18
PLECS