Page 15 - Plecs 18. L'aerodrom 317
P. 15

a Espanya i, per tal d’aconseguir rebre
        les armes, als intermediaris republicans
        no els va quedar més remei que falsifi-
        car la comanda. 15
        A finals de 1937, l’empresa canadenca
        Canada Car & Foundry,  la que tenia la
        patent  del  caça  Grumman  G-23,  va
        rebre  una  comanda  de  cinquanta
        avions per a Turquia. Casualment l’in-
        termediari  era  el  mateix  que  per  als
        republicans,  però  l’empresa  el  que
        volia  era  vendre  avions  i  no  va  fer
        massa  preguntes.  La  comanda  es  va
        posar  en  marxa  i  la  República  va
        començar  a  somiar  en  un  grup  de
        caces americans, és a dir, quatre esqua-
        drilles.
        Finalment  els  esforços  dels  brillants
        espies al servei de Franco que estaven
        al continent americà varen descobrir
        l’enganyifa i el govern canadenc, con-
        trariat per la vulneració de les seves                                                                                PLECS
        lleis, va tractar de frenar la comanda.
        Va  aconseguir  in  extremis que  setze
                                           Fum en els camps de Cassà procedent d’un dels bombardeigs a l’aeròdrom. (Imatge cedida per El Punt de
        dels  avions  es  desembarquessin  d’un  l’Archivio Ufficio Storico Maggiore dell’Areonautica militare-USAM, amb la col.laboració del CEHI).
        vaixell  a  punt  de  sortir  de  Montreal,
        però els altres trenta-quatre ja havien
        sortit cap el port francès de Le Havre  Garcia La Calle, que va dividir el con-  que es mogués pel front, vols d’atac lleu-
        i  en  pocs  dies  creuarien  la  frontera  junt en la 1ª i la 2ª esquadrilles, essent  ger  a  les  línies  enemigues  -on  per  les
        per  Catalunya.  Els  avions  rebuts  van  la 2ª la que va disposar de més avions.  seves  característiques  d’aparell  caça
        ser muntats a Vic a finals de maig, però  En un primer moment es varen dipo-  bombarder podia anar sense escolta de
        el  somni  de  fer  un  grup  de  quatre  sitar  moltes  esperances  en  aquest  caces- i protecció de les poblacions por-
        esquadrilles havia desaparegut. Tan sols  grup,  però  les  mateixes  característi-  tuàries i els vaixells republicans en tràn-
        se’n podrien fer dues.           ques  dels  avions  -amb  unes  presta-  sit per la costa. Certament, molta feina.
        Malgrat tot, aquests avions eren nord-  cions bones però dins de la normalitat  Al juny, la 1ª Esquadrilla va marxar cap
        americans  i  això  els  donava  cert  i una reduïda càrrega de bombes- aviat  a la zona sud de la República i va desta-
        encant  pel  seu  excel·lent  acabat  en  van  fer  que  quedessin  eclipsats  pels  car  per  defensar València  i  Cartagena
        comparació als caces de procedència  mateixos fets de la guerra i passés, tot  dels avions de bombardeig que venien
        soviètica.  Finalment,  un  cop  muntats,  plegat, sense massa enrenou.  de Mallorca.
        es va procedir a organitzar el grup aeri  Però això no vol dir que no fos un grup  La  2ª  Esquadrilla,  que  és  la  que  ens
        de combat a Cardedeu sota el coman-  amb molta activitat. Les seves funcions  interessa  per  a  la  història  de  l’aerò-
        dament de l’as de la República, Andrés  eren volar de nit i bombardejar tot el  drom de Cassà de la Selva, va estar-se

                                                                                             15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20