Page 49 - Conferencies de l'Arxiu 4
P. 49

UNA GRAN PÈRDUA. L’EXILI DEL MAGISTERI DE CATALUNYA  49

















































            Acte d’homenatge de la Universitat de Girona als mestres exiliats de la demarcació. Any 1995. Font: arxiu de l’autor.




            trabajaba en libertad; había profesores que eran   llerat elemental, amb 14 anys. La carrera de mes-
            mal vistos por el régimen perezjimenista, incluso   tre, de tres anys, consistia en una cultura general
            algunos fueron perseguidos durante la dictadura,   elemental amb moltes matèries de coneixement i
            tanto por la enseñanza que se impartía como por la   poques matèries professionals, i amb un profes-
            actuación de la dirección frente a las imposiciones   sorat a qui es demanava una preparació de nivell
            del régimen”.                                    inferior al del batxillerat”. 13
                                                             Tots aquests canvis portaren un notable empobri-
                                                             ment escolar durant el franquisme. L’escola activa
            4. CLOENDA                                       amb els infants com a centre, una escola centrada
            La professora Pilar Benejam explica que el Pla Pro-  en l’observació i l’experimentació, va ser substituï-
            fessional de la República encara avui és un mo-  da per una escola centrada en l’autoritat del mes-
            del no superat i resumeix aquest nou pla d’estudis   tre i la memorització i l’adoctrinament. Fontana,
            amb aquestes paraules: “Es va començar a aplicar   esmentat en iniciar la conferència, afirmava: “S’ha
            el 1931 i va ser anorreat i perseguit per la llarga   d’entendre que hi va haver un projecte de trans-
            dictadura de Franco. Durant molts anys, el nivell   formació social i que el franquisme va representar
            d’entrada a les escoles normals va ser el del batxi-  un endarreriment com a mínim de 25 a 30 anys en






            13.  BENEJAM, Pilar (2020). La Lluita per una educació en llibertat i la reforma de la formació del professorat, DD.AA. Per una
               educació en llibertat. Barcelona i l’escola 1908-1979, Barcelona: Ajuntament de Barcelona, p. 205.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54