Page 8 - Plecs 28. Itinerari Quimic
P. 8
Tipus de bateria de liti
Tipus Ànode Càtode Electròlit
Liti-sulfur de ferro FeS 2 Aliatge de liti i alumini LiCl / KCl
o aliatge de liti i silici
Liti-polímer sòlid Li V 6O 13 (òxid de vanadi) (PEO*) 12 (polietilè òxid) +
+ acetilè negre LiClO 4
Liti-ió Intercalació d’ions LiCoO 2 orgànica
de liti en carboni
motor elèctric i una bateria. El motor Bateries de liti seva vida útil depèn de l’edat des del
que impulsa la bicicleta, d’una potència moment de fabricació. Una bateria
d’entre 180 i 250 watts, normalment De bateries de liti, n’hi ha, com a antiga no durarà tant com una de nova.
es col·loca a l’eix de la roda de darre- mínim, de 3 tipus. Liti-sulfur de ferro,
re, i és de tipus brushless. L’energia que liti-polímer sòlid i liti-ió. Es diferencien L’estalvi de CO 2
utilitza prové d’una bateria recarrega- per la composició de l’ànode,del càto-
ble elèctricament. de i de l’electròlit. Viatjar amb bicicleta elèctrica pot ser
Hi ha diversos tipus de bateries, entre Els avantatges d’aquestes bateries una de les actuacions per solucionar la
elles, les de plom, les de níquel i les de enfront de les de plom i àcid són que crisi del CO 2 a l’atmosfera que la
liti.Les burricletes de Cassà utilitzen la es poden construir en una àmplia humanitat està provocant i patint ac-
bateria de liti. gamma de formes per adaptar-se als tualment. A distàncies de menys de 25
Mentre el motor funciona, la bicicleta espais buits dels dispositius on es mun- km, els desplaçaments es podrien fer
legalment no pot passar dels 25 km/h. ten, són més lleugeres que d’altres d’e- amb bicicleta elèctrica. No origina
Per això, en superar aquesta velocitat, quivalents i no pateixen l’efecte CO 2 de combustibles fòssils, és molt
el motor es para. L’autonomia sol ser memòria (és a dir, retenen sempre el còmoda, divertida, saludable per fer un
d’uns 40 km, i la massa de la bici és màxim d’energia possible i no tenen exercici moderat i, a més, et fa possi-
d’uns 25 kg. autodescàrrega). Però el desavantatge ble estalviar els diners de la gasolina
que tenen (a part del preu) és que la del cotxe.
La bateria
La bateria és un dispositiu capaç de TOTAL quilòmetres fets (en 37 mesos) 20.220,0
transformar energia potencial química Litres de gasoil estalviat (consum: 7 L/100 km) 1.213,2
JO
en energia elèctrica. Consisteix en un
recipient de substàncies químiques € estalviats: (mitjana de preu: 1€/L) 1.213,2
que transmet electrons, els quals són Tones de CO2 estalviades
fabricats a partir de reaccions quími- (un Seat Ibiza 1.9 de gasoil, càlcul estàndard
ques que tenen lloc al seu interior. de la Guia Pràctica per al càlcul d’emissions
N’hi ha de diversos tipus, que utilitzen de gasos amb efecte hivernacle de la Generalitat
VES
diferents substàncies químiques per de Catalunya.Versió de març del 2011
generar els electrons. La més antiga i (s’han tingut en compte les dades) 3,17 TONES
més utilitzada en automòbils és la
bateria de plom.
8
PLECS