Page 8 - Plecs 28. Itinerari Quimic
P. 8

Tipus de bateria de liti

                      Tipus                  Ànode               Càtode                    Electròlit
                      Liti-sulfur de ferro   FeS 2               Aliatge de liti i alumini  LiCl / KCl
                                                                 o aliatge de liti i silici
                      Liti-polímer sòlid     Li                  V 6O 13 (òxid de vanadi)  (PEO*) 12 (polietilè òxid) +
                                                                 + acetilè negre           LiClO 4
                      Liti-ió                Intercalació d’ions  LiCoO 2                  orgànica
                                             de liti en carboni


                    motor elèctric i una bateria. El motor  Bateries de liti         seva vida útil depèn de l’edat des del
                    que impulsa la bicicleta, d’una potència                         moment de fabricació. Una bateria
                    d’entre 180 i 250 watts, normalment  De bateries de liti, n’hi ha, com a  antiga no durarà tant com una de nova.
                    es col·loca a l’eix de la roda de darre-  mínim, de 3 tipus. Liti-sulfur de ferro,
                    re, i és de tipus brushless. L’energia que  liti-polímer sòlid i liti-ió. Es diferencien  L’estalvi de CO 2
                    utilitza prové d’una bateria recarrega-  per la composició de l’ànode,del càto-
                    ble elèctricament.               de i de l’electròlit.           Viatjar amb bicicleta elèctrica pot ser
                    Hi ha diversos tipus de bateries, entre  Els avantatges d’aquestes bateries  una de les actuacions per solucionar la
                    elles, les de plom, les de níquel i les de  enfront de les de plom i àcid són que  crisi del CO 2 a l’atmosfera que la
                    liti.Les burricletes de Cassà utilitzen la  es poden construir en una àmplia  humanitat està provocant i patint ac-
                    bateria de liti.                 gamma de formes per adaptar-se als  tualment. A distàncies de menys de 25
                    Mentre el motor funciona, la bicicleta  espais buits dels dispositius on es mun-  km, els desplaçaments es podrien fer
                    legalment no pot passar dels 25 km/h.  ten, són més lleugeres que d’altres d’e-  amb bicicleta elèctrica. No origina
                    Per això, en superar aquesta velocitat,  quivalents i no pateixen l’efecte  CO 2 de combustibles fòssils, és molt
                    el motor es para. L’autonomia sol ser  memòria (és a dir, retenen sempre el  còmoda, divertida, saludable per fer un
                    d’uns 40 km, i la massa de la bici és  màxim d’energia possible i no tenen  exercici moderat i, a més, et fa possi-
                    d’uns 25 kg.                     autodescàrrega). Però el desavantatge  ble estalviar els diners de la gasolina
                                                     que tenen (a part del preu) és que la  del cotxe.
                    La bateria
                    La bateria és un dispositiu capaç de  TOTAL quilòmetres fets (en 37 mesos)         20.220,0
                    transformar energia potencial química  Litres de gasoil estalviat (consum: 7 L/100 km)  1.213,2
    JO
                    en energia elèctrica. Consisteix en un
                    recipient de substàncies químiques  € estalviats: (mitjana de preu: 1€/L)          1.213,2
                    que transmet electrons, els quals són  Tones de CO2 estalviades
                    fabricats a partir de reaccions quími-  (un Seat Ibiza 1.9 de gasoil, càlcul estàndard
                    ques que tenen lloc al seu interior.  de la Guia Pràctica per al càlcul d’emissions
                    N’hi ha de diversos tipus, que utilitzen  de gasos amb efecte hivernacle de la Generalitat
    VES
                    diferents substàncies químiques per  de Catalunya.Versió de març del 2011
                    generar els electrons. La més antiga i  (s’han tingut en compte les dades)       3,17 TONES
                    més utilitzada en automòbils és la
                    bateria de plom.

                    8



  PLECS
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13