Page 18 - Plecs 23. Josep Coll i Ligora
P. 18

platejar de nou, el mestre Josep Coll  Essent alcalde de Girona el Sr. Pere  El cas és que el projecte de construc-
                    decidí pintar-la amb pintura marró  Ordis, i per iniciativa del músic Josep  ció a l’engròs de tenores metàl·liques
                    fosc tirant a negre, i per aquest motiu  Baró, l’Ajuntament de Girona va pro-  va resultar un fracàs,sigui per la manca
                    la tenora metàl·lica, a primer cop de  moure la creació d’un museu de la sar-  de seriositat d’en Rafecas o bé, com
                    vista, semblava una tenora de fusta. Un  dana, iniciativa per a la qual va dema-  apunta Puigdellívol,per la dificultat d’a-
                    dia, en acabar una audició de sardanes  nar la col·laboració de molts músics.  daptar la manipulació de les claus d’a-
                    a la ciutat de Figueres, se li acostà un  D’aquesta manera en Josep Coll  questa tenora metàl·lica als dits dels
                    dels que havien blasmat la tenora  (encara viu) hi va col·laborar amb la  instrumentistes.
                    metàl·lica dient-li:“Mestre Coll, aques-  donació de diverses partitures i d’un  Per la meva banda, disposo d’unes
                    ta sí que sona bé! Val per aquella de  exemplar del seu Mètode de tenora i  quantes cartes d’Antràs a Josep Coll
                    llauna que tenia...”.            tible.També va expressar la seva volun-  datades l’1-3-1961, el 22-3-1961, el
                                                     tat de donar la seva tenora metàl·lica  25-4-1962, el 19-2-1965 i el 29-4-1965
                    Aquesta anècdota s’assembla molt a la  al museu “tan pronto como pueda  (aquesta només 4 mesos abans de la
                    que li va passar a Miquel Puigdellívol  prescindir”, tal com es veu en una res-  mort de Josep Coll). El denominador
                    (constructor d’instruments) quan va  posta manuscrita dirigida al Sr. Juan de  comú d’aquestes cartes (que estan
                    construir la seva primera tenora  Puig, que va ser el primer director del  escrites al llarg de 4 anys) és que en
                    metàl·lica, que va deixar provar a l’in-  Museu d’Història de la Ciutat de  Rafecas mai acaba de tenir completa-
                    tèrpret de tenora Josep Gispert de la  Girona.                   ment acabat cap instrument, amb
                    cobla La Principal de la Bisbal. Mentre  Per tant, molt poc després de la seva  excuses diverses, i sempre segons la
                    aquest la tocava, hi havia en Ricard  mort (uns 2 mesos), la seva vídua va  interpretació d’Antràs.
                    Viladesau (considerat actualment un  fer donació de la tenora al Museu  També tinc una carta de Rafecas data-
                    intèrpret tan magnífic de tenora que  d’Història de la Ciutat. Això va ser el  da del 25-9-1961 que corrobora tot
                    se li atorga sovint el títol de Príncep  dia 3 de novembre de 1965. D’aquesta  això que he explicat. En la carta,
                    de la Tenora), que estava conversant  manera, al Museu d’Història es va fer  Rafecas demana disculpes a Josep Coll
                    sobre  aquesta  tenora  amb  en  una vitrina on hi havia les donacions  pel retard,li diu que té 6 tenores a mig
                    Puigdellívol a l’exterior de la sala, és a  de Josep Coll.       acabar i li promet que abans d’un mes
                    dir,que no veia amb quina tenora esta-                           tindran un instrument acabat i llest
                    va tocant en Josep Gispert, sinó que  Tenores un cop jubilat     per rebre el vistiplau de Josep Coll.De
                    només la sentia. De fet, Viladesau no                            tal manera que li arriba a dir si vol
                    creia en la possibilitat sonora d’una  De primer, en Josep Coll es va posar  anar a Barcelona a provar-lo o vol que
                    tenora metàl·lica, i pensava que, sense  en contacte amb el constructor d’ins-  li enviï a Cassà. Suposo que aquest ins-
                    cap mena de dubte, ell seria capaç de  truments Pere Rafecas, a través de  trument no es va acabar fins poc
                    diferenciar la sonoritat d’ambdues  l’Antoni Antrás de Togores (gestor  abans de la mort de Josep Coll el
                    tenores. Per tant, es tractava de fer-ne  entre Josep Coll i Rafecas en l’assump-  1965, ja que ell el va arribar a provar i
                    la prova. I en un moment donat va  te de construcció de tenores). Suposo  va enviar a Rafecas una carta indicant-
    JO
                    exclamar: ”Segur que ara està tocant  que això era poc abans o poc després  li les modificacions que hi havia de fer.
                    amb la tenora de fusta! fixa’t en aques-  de l’agost de 1960, perquè en una  Que jo en tingui constància per escrit,
                    ta sonoritat, en com va rebotint per  carta del 23/8/1960 Antràs li diu a  sembla que només va haver-hi aquesta
                    tots els racons i raconets de la sala,  Josep Coll que ja ha redactat el con-  de tenora acabada per Rafecas, alme-
                    etc.”, però en entrar a la sala, la sor-  tracte amb en Rafecas i el seu fill, li  nys abans de la mort de Josep Coll.
                    presa va ser que Gispert estava tocant  n’adjunta un exemplar i li parla de  Però en conversa amb en Jaume Vilà,
    VES
                    amb la tenora de metall. Viladesau,  perspectives de venda en quantitat. Li  tenora excel·lent i estudiós de la teno-
                    confós i meravellat,va dir textualment:  parla també d’un metal·lista anomenat  ra, podem perfilar una mica més la his-
                    “Com pot ser que jo, el Príncep de la  Sr. Ros, a qui han pagat 4.399 pessetes  tòria de les 6 tenores de què parla en
                    Tenora, m’hagi equivocat?”       en material per a les tenores.  Coll en l’entrevista a l’Anella Sardanista

                    18



  PLECS
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23