Page 16 - Plecs 23. Josep Coll i Ligora
P. 16
La tenora metàl·lica
La tenora que ell tocava
Sé que aquesta tenora,se la va construir
ell mateix,tot i que no he trobat cap indi-
cació de com ho va fer ni de qui li va fer
les soldadures ni els motlles de les peces
còniques que formen la tenora.A la pàgi-
na del seu dietari, s’hi pot veure una llis-
ta de despeses, i que es pot deduir que
corresponen al material necessari per
construir la tenora de metall.
Per construir la tenora, Josep Coll va
demanar opinió a Francesc Pujol (direc-
tor de l’Orfeó Català) i a Josep Serra
(director de la cobla Barcelona, on ell
tocava en aquell moment) i abans d’es-
trenar-la va provar-la diverses vegades
amb la cobla Barcelona i en va demanar
l’opinió als seus companys. Pàgina del seu dietari on es pot veure el que li va costar cada material que va necessitar per fer-se
la tenora de metall. (Arxiu Gertrudis Teixidor)
La va estrenar el 24 de maig de l’any
1931,és a dir,en l’època que tocava amb
la cobla Barcelona, i he pogut saber grà- I va continuar oberta almenys fins al comprovat,com he dit,que el meu ins-
cies al seu dietari d’actuacions que 1949,any en què JaumeVilalta fa un escrit trument encaixava millor que l’habitu-
aquest dia va tocar a la població de Sant a la Guia Sardanista del 12-12-1949 on fa al a les condicions de la cobla, però si
Quintí de Mediona (Alt Penedès),i la pri- un resum d’aquesta polèmica i,a la vega- les persones autoritzades l’haguessin
mera sardana que va tocar va ser da, amb motiu d’un concert de la cobla rebutjat l’hauria retirat, sinó trencat,
Triomfarem de Francesc Joanola i Barcelona i altres orquestres al Palau de perquè no fos sentit mai més. Més són
Reixach. (A parer de Malagrida [1981], la Música,pren partit contra la tenora de moltes les primeres figures que han
un títol gens triat a l’atzar). metall. Sembla que a la polèmica, s’hi va donat raó i m’han felicitat al sentir-lo,
Des del dia de la seva estrena,Josep Coll afegir la cobla Barcelona (a favor de d’elles el malaguanyat mestre Francesc
va tocar amb la tenora de metall de Josep Coll) i també, fins i tot, el Foment Pujol, ànima viva de la nostra música i
manera continuada fins al dia que es va de la Sardana de Barcelona,que va inten- a l’ensems considerat l’orella més fina,
retirar, és a dir, que va utilitzar la tenora tar que es creés una comissió d’entesos i que la primera vegada que l’escoltà
JO
metàl·lica durant 26 anys seguits. que dictaminés si era millor la tenora de va fer patent una admiració que,
L’ús d’aquesta tenora va ocasionar mol- metall o la de fusta. segons ell, considerà com encertada”.
tes controvèrsies amb sardanistes que hi Fins i tot, en una entrevista de P. Rofes No tinc l’any d’aquesta entrevista,
estaven a favor i en contra. El 1933 en una Guia Sardanista, en Josep Coll però en ella el periodista fa les pre-
Ferran Santsalvador va començar la arriba a manifestar-se en termes molt guntes en castellà i en Josep Coll con-
polèmica, i es va posar en contra de la contundents: “Amb el respecte que testa en català, cosa que denota pot-
VES
tenora metàl·lica d’en Josep Coll perquè, em mereix l’afició sardanista i llibertat ser un intent d’esquivar la censura de
segons ell,“metallejava” (sonava com un d’opinió,he de confessar que he donat l’època franquista de la postguerra.
instrument de metall) (revista La més valor als que realment són tècnics L’última vegada que tinc notícia que ell
Sardana, abril de 1933, pàgines 204-205). en matèria musical. Particularment he mateix s’hi va referir va ser a la Guia
16
PLECS