Page 17 - Plecs 23. Josep Coll i Ligora
P. 17

“El perquè toco amb el tenor de metall”
                                            Josep Coll va justificar la utilització de la tenora de metall amb aquest escrit,
                                            que no es va cansar de repetir (amb paraules aproximades) les diverses vega-
                                            des en què es va sentir més atacat.
                                            La transcripció literal d’un escrit fet per ell mateix on no consta l’any, però  VES
                                            ha de ser posterior al 1933 és la següent:
                                            “La idea fou suggerida al Sr. Mestre Francesc Pujol i opinava igual el mestre
                                            Josep Serra. El tenor de fusta, com que no és un instrument perfeccionat, té
                                            un so molt ample i nasal, unes notes surten fosques i altres clares i quan toca
                                            tota la cobla té un so tan fort que sobrepuja de tots els altres instruments, i
                                            espatlla el conjunt,també té desigualtat de so en els aguts i els greus,els aguts  JO
                                            en comptes de sortir prims i equilibrats amb els sons mitjos, surten massa
                                            amples i grossos i els greus també surten tan amples que queden els 3 regis-
                                            tres greu, mig i agut talment desequilibrat i per això suggerí la idea de cons-
                                            truir el tenor de metall per mirar si “lograriem la emogeneitat” (sic) de sons
                                            en dit instrument. Un cop construït el tenor de metall constatàrem amb
                                            satisfacció que havíem aconseguit equilibrar els tres registres i que havíem
                                            trobat un so de tenor completament clar, sonor, molt fix d’afinació i brillant,
                                            després férem moltes proves amb la cobla Barcelona per assessorar-nos bé,
                                            i sempre en totes les sardanes que provàvem donava molt millor resultat el
                                            tenor de metall que el de fusta, i s’implantà l’any 1931. Més tard, l’any 1932,   PLECS
                                            anàvem al concurs de cobles de la Generalitat, el jurat estava compost pels
                                            mestres Pau Casals, Francesc Pujol i Joan Llongueres.Acabat el concurs vaig
                                            ésser cridat pel mestre Casals i em felicità especialment pel so del meu tenor.
                                            L’any 1933 vingueren uns mestres nord-americà i francès i després d’execu-
                                            tar la cobla Barcelona una audició de sardanes en honor d’ells, pujàrem a dalt
                                            del Palau llavors de la Generalitat i en mirar els instruments típics del nostre
                                            país els sorprengué que hi hagués 2 instruments tenors un de fusta i l’altre
                                            de metall. Explicat el per què, tornàrem a fer proves constatant també dits
                                            mestres que era molt millor el so del de metall. Són molts els que s’encasca-
                                            ten a no voler que els agradi el so del meu tenor, sàpiguen tots aqueixos
        Fotografia de la tenora metàl·lica de Josep Coll quan  senyors que continuaré tocant el tenor de metall fins que els mestres opinin
        era recentment estrenada. (Arxiu Gertrudis Teixidor)
                                            el contrari. Pot ésser sóc un xic dur en les meves paraules, doncs perdonin,
                                            això és fruit d’una campanya molt malintencionada en part pels músics de les
        Sardanista del 5-1-1950, precisament  cobles que no toco amb ells (menys els de la cobla Barcelona que sempre
        per respondre a Jaume Vilalta.      han tingut el mateix criteri). El perfeccionament de lo rudimentari no signifi-
        A en Josep Coll, li va passar una cosa  ca destrucció de lo típic”.
        bastant curiosa referent a la seva nova  Referent a aquest escrit, cal aclarir que l’any 1932 la cobla Barcelona (amb la
        tenora.                             qual tocava en Josep Coll) va guanyar el concurs de cobles de la Generalitat
        Resulta que per l’ús que en feia, el seu  de Catalunya, i que el músic Pau Casals (que formava part del jurat) va felici-
        platejat primitiu havia desaparegut i el  tar Josep Coll personalment.
        seu aspecte no era massa agradable.
        Per manca de temps per portar-la a

                                                                                             17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22