Page 20 - Plecs 23. Josep Coll i Ligora
P. 20

Roda, un saxofonista de Barcelona,
                    que se la va vendre a un altre saxofo-
                    nista. Aquest, a través de la mediació
                    de Miquel Puigdellívol, la va vendre al
                    museu de Ceret. Aquest museu va
                    organitzar una exposició itinerant i la
                    tenora va ser robada de l’exposició,
                    per la qual cosa també se n’ha perdut
                    la pista.
                    De les 3 tenores inacabades:
                    - Una, la va comprar en Jaume Vilà al
                    fill Rafecas l’any 2000. És una tenora
                    pràcticament acabada, amb les claus i
                    l’estoig, i només li falta el bany de cro-
                    mat que donaria a la tenora un aspec-
                    te polit i un color lleugerament dau-
                    rat. Les característiques principals d’a-
                    questa tenora són:
                    -Té 3 trencavents, igual que la tenora
                    que havia fet servir ell. Però, en canvi,
                    no està feta amb el sistema d’anelles
                    (recordem que la que ell tocava sí que
                    tenia anelles per a algunes notes)  Detall del “manyoc de claus” de la tenora de la Factoria Rafecas propietat de Jaume Vilà. També s’hi veu la
                    - Hi ha, al costat esquerre (per fer  pestanya que uneix el sol # amb el fa i fa # per tal de facilitar els trinos fa-sol # i fa #-sol #. (Autor: Xavier Viñas)
                    anar amb el dit petit de la mà esquer-
                    ra) un“manyoc” de claus amb cap qua-
                    drat molt juntes que són,de fet, dobla-  d’utilitzar-lo, he de dir dues coses:  una entrevista per a la revista Anella
                    des de les claus de les notes greus.  - Que les claus del “manyoc de claus”  Sardanista Agustí Borgonyó (núm. 19,
                    - Té una peça que uneix el sol # amb  queden molt juntes les unes amb les  juny 1965, sortida a la llum només 2
                    el fa i fa # (i que es pot veure en la  altres, i això, sens dubte, ofereix una  mesos abans de la mort de Josep Coll)
                    foto del manyoc de claus) per tal de  dificultat en l’ús de l’instrument.  feta per EnricTraby,on hi ha fotos d’en
                    poder fer còmodament el trinat fa-sol  - Que el punt anterior és accentuat  Josep Coll al llit, diu que la seva idea
                    # o bé fa # -sol #               pel fet que el diàmetre exterior de la  era modernitzar la tenora per adap-
                    - El sib ja té una clau doblada, com en  tenora metàl·lica en comparació amb  tar-la a la gran orquestra. I en un escrit
                    les tenores i tibles actuals     el de la tenora de fusta és molt més  de contesta a l’Obra del Ballet Popular
    JO
                    - Hi ha un conjunt de“4+2” claus que té  petit, i això fa que hi hagi molt menys  de l’any 1963, on li demanaven un cur-
                    com una“forma de mà” que permet arri-  espai per poder col·locar les claus.  rículum per poder-li fer una presenta-
                    bar còmodament a les notes més greus.                            ció en l’acte d’entrega de la medalla al
                    - Les altres dues resten en poder de  Les motivacions de Josep Coll pel  mèrit sardanista, ell escriu: “l’esforç
                    Rafecas fill i només consten del tub  canvi de la tenora de fusta a la de  que he posat a perfeccionar aquest
                    cònic i perforat, sense les claus.  metall ja s’han vist en la carta de  instrument ha sigut perquè jo crec
    VES
                    Pel que fa a les dificultats de digitació  defensa pròpia que he mencionat al  que, a més de les cobles, podria adap-
                    de l’instrument metàl·lic, que segons  principi d’aquest apartat, però en  tar-se en els conjunts orquestrals i fer-
                    Puigdellívol serien prou importants  realitat sembla que les seves inten-  la instrument mundial.Actualment n’hi
                    com per fer desdir els instrumentistes  cions eren molt més profundes. En  ha una d’acabada i 5 de començades”.

                    20



  PLECS
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25