Page 12 - Plecs 19. Els molins de vent
P. 12

L’Antoni Planas va obtenir una patent  la  casa  Gil  i  Foix,  l’empresa  Humet,
                                                     per als seus molins el 7 de novembre  VELOX, Aeromotor i DANDY.
                                                     de 1877 però perdé els drets per un
                                                     plet que li interposà un senyor anome-  Gil i Foix
                                                     nat Miquel Clavé i que aquest va gua-  Aquesta casa va ser fundada l’any 1870
                                                     nyar  el  5  de  maig  de  1882. Venia  els  i va fabricar durant més de 50 anys. Els
                                                     seus molins a un preu entre 85 i 155  seus molins van patir una forta evolu-
                                                     duros depenent del model.       ció  des  dels  primers  prototips.
                                                                                     Començaren  fabricant  molins  de
                                                     En Serreta va tenir com a aprenent el  transmissió  directa  per  acabar  fabri-
                                                     senyor Josep Vidal i Pagès que, poste-  cant molins amb transmissió de reduc-
                                                     riorment, va muntar el seu propi taller  cions, així evitaven problemes de res-
                                                     de fabricació, també situat a la plaça de  sonància  i  podien  arribar  a  pouar  a
                                                     la Coma. El senyor Vidal va tenir dues  més profunditat.
                                                     èpoques  de  construcció  de  molins,
                                                     separades  per  la  Guerra  Civil.  Els  Humet
                                                     molins  de  la  primera  època,  els  feia  Assentats  a  Santa  Perpètua  de
                                                     pagar a 250 pessetes però el 1950, any  Mogoda  fabricaven  tant  molins  per
                                                     de  producció  del  seu  últim  molí,  els  pouar  com  aerogeneradors.  Eren
                                                     cobrava ja a 9.000 pessetes. Les carac-  molins  de  llarga  durabilitat  però
                                                     terístiques del seu model eren les segü-  necessitaven  un  manteniment  cons-
                                                     ents: molí de 18 àleps enganxats a un  tant, sobretot en el cas dels aerogene-
                     El molí del mas Ros va ser construït per Dandy.  rodet  d’1,8  metres  de  diàmetre  amb  radors,  amb  les  bateries  i  cables.  El
                            (Autor: Adrià Bosch)     una pala que feia de governall; transmis-  molí  podia  aguantar  una  velocitat
                                                     sió directa del rodet a l’excèntrica que  màxima de 31 Km/h, a partir de la qual
                                                     portava  un  contrapès  que  li  permetia  la dinamo es podia malmetre.
                                                     treballar millor en pouar l’aigua.
                    va  en  algun  dels  forats  que  hi  havia                      VELOX
                    darrere  de  cada  pala  per  així  deixar  El senyor Vidal va fabricar, en total, una  Aquest model de molí va ser comen-
                    estacat el molí. L’eix de transmissió de  vintena de molins. A la mort del seny-  çat  a  distribuir  a  partir  del  1940.
                    les  pales  a  l’excèntrica  voltava  sobre  or Serreta el taller va passar a mans  Aquests  models  eren  més  avançats
                    uns cèrcols de fricció que s’havien de  del seu fill, Josep Planas i Carbó, que  tècnicament però no arribaven encara
                    canviar força sovint. Normalment tots  continuà  amb  la  manufactura  de  al nivell dels estrangers. Només fabri-
                    els molins anaven equipats amb excèn-  molins.                   caven molins per pouar.
                    triques circulars.
                                                     Altres fabricants               Finalment hi havia els fabricants estra-
                    Els  molins  del  senyor Antoni  Planas                          ngers,  sobretot  americans.  Els  més
                    eren molt pesats, només el pes d’una  Els  altres  fabricants  que  instal·laven  importants  eren:  Aeromotor  i
                    pala  era  d’uns  40  kg,  això  implicava  molins a la província de Girona tenien  DANDY.
                    que els seus molins haguessin d’aguan-  procedències ben variades. Els catalans
                    tar un pes d’entre de 240 kg i 320 kg  eren tots de la província de Barcelona  Aeromotor
                    només en les pales, a més de les pres-  i es diferenciaven amb els gironins per-  És una de les marques estrangeres que
                    sions  del  vent  i  d’altres  esforços.  El  què no eren molins d’un sol fabricant  més n’instal·laren a la nostra província.
                    timó tampoc era lleuger, pesava gaire-  sinó que eren empreses que es dedi-  La seva procedència és nord-america-
                    bé 100 kilograms.                caven a produir-ne. Els principals eren:  na. Eren molins amb un parell motor

                    12



  PLECS
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17