Page 12 - Plecs 19. Els molins de vent
P. 12
L’Antoni Planas va obtenir una patent la casa Gil i Foix, l’empresa Humet,
per als seus molins el 7 de novembre VELOX, Aeromotor i DANDY.
de 1877 però perdé els drets per un
plet que li interposà un senyor anome- Gil i Foix
nat Miquel Clavé i que aquest va gua- Aquesta casa va ser fundada l’any 1870
nyar el 5 de maig de 1882. Venia els i va fabricar durant més de 50 anys. Els
seus molins a un preu entre 85 i 155 seus molins van patir una forta evolu-
duros depenent del model. ció des dels primers prototips.
Començaren fabricant molins de
En Serreta va tenir com a aprenent el transmissió directa per acabar fabri-
senyor Josep Vidal i Pagès que, poste- cant molins amb transmissió de reduc-
riorment, va muntar el seu propi taller cions, així evitaven problemes de res-
de fabricació, també situat a la plaça de sonància i podien arribar a pouar a
la Coma. El senyor Vidal va tenir dues més profunditat.
èpoques de construcció de molins,
separades per la Guerra Civil. Els Humet
molins de la primera època, els feia Assentats a Santa Perpètua de
pagar a 250 pessetes però el 1950, any Mogoda fabricaven tant molins per
de producció del seu últim molí, els pouar com aerogeneradors. Eren
cobrava ja a 9.000 pessetes. Les carac- molins de llarga durabilitat però
terístiques del seu model eren les segü- necessitaven un manteniment cons-
ents: molí de 18 àleps enganxats a un tant, sobretot en el cas dels aerogene-
El molí del mas Ros va ser construït per Dandy. rodet d’1,8 metres de diàmetre amb radors, amb les bateries i cables. El
(Autor: Adrià Bosch) una pala que feia de governall; transmis- molí podia aguantar una velocitat
sió directa del rodet a l’excèntrica que màxima de 31 Km/h, a partir de la qual
portava un contrapès que li permetia la dinamo es podia malmetre.
treballar millor en pouar l’aigua.
va en algun dels forats que hi havia VELOX
darrere de cada pala per així deixar El senyor Vidal va fabricar, en total, una Aquest model de molí va ser comen-
estacat el molí. L’eix de transmissió de vintena de molins. A la mort del seny- çat a distribuir a partir del 1940.
les pales a l’excèntrica voltava sobre or Serreta el taller va passar a mans Aquests models eren més avançats
uns cèrcols de fricció que s’havien de del seu fill, Josep Planas i Carbó, que tècnicament però no arribaven encara
canviar força sovint. Normalment tots continuà amb la manufactura de al nivell dels estrangers. Només fabri-
els molins anaven equipats amb excèn- molins. caven molins per pouar.
triques circulars.
Altres fabricants Finalment hi havia els fabricants estra-
Els molins del senyor Antoni Planas ngers, sobretot americans. Els més
eren molt pesats, només el pes d’una Els altres fabricants que instal·laven importants eren: Aeromotor i
pala era d’uns 40 kg, això implicava molins a la província de Girona tenien DANDY.
que els seus molins haguessin d’aguan- procedències ben variades. Els catalans
tar un pes d’entre de 240 kg i 320 kg eren tots de la província de Barcelona Aeromotor
només en les pales, a més de les pres- i es diferenciaven amb els gironins per- És una de les marques estrangeres que
sions del vent i d’altres esforços. El què no eren molins d’un sol fabricant més n’instal·laren a la nostra província.
timó tampoc era lleuger, pesava gaire- sinó que eren empreses que es dedi- La seva procedència és nord-america-
bé 100 kilograms. caven a produir-ne. Els principals eren: na. Eren molins amb un parell motor
12
PLECS