Page 43 - Conferencies de l'Arxiu 4
P. 43

UNA GRAN PÈRDUA. L’EXILI DEL MAGISTERI DE CATALUNYA  43




            setembre de 1939 a Girona, al Teatre Municipal.   hombres nos dan hecho; la vida de toda mujer, a
            Hi assistiren 550 mestres d’un cens provincial de   pesar de cuanto ella quisiera simular, o disimular,
            667. Constava de quatre grans temes, dividits en   no es más que un eterno deseo de encontrar a
            sis lliçons: a) La religión (“¿Qué es la Religión?   quien someterse”.
            Superioridad de la religión cristiana sobre las reli-
            giones de tipo oriental o panteísta o sobre las de   2.4. L’escola del franquisme
            tipo griego o antropomórfico”); b) La Patria (“La   El canvi radical en l’ensenyament comportà la total
            unidad romana y la unidad visigótica; la unidad for-  negació del model escolar republicà. L’escola fran-
            jada durante la reconquista; la unidad imperial. Los   quista va ser l’escola del “no”. No a tots els canvis
            Austrias. La unidad estremecida en la guerra de la   promoguts per la República: l’escola nacional-catòli-
            Independencia. Unidad y sentido del arte español.   ca es va imposar a la laica amb una càrrega notable
            Unidad y sentido del pensamiento español”); c) El   de pregàries i festivitats religioses; l’escola de nens
            Hombre (“Nociones sobre el cuerpo humano y, en   i nenes junts va ser substituïda per l’escola amb se-
            especial, sobre su sistema nervioso”); d) El Maes-  paració de sexes amb arguments com aquest: “El
            tro (“Jesucristo divino pedagogo”) en aquest s’hi   Estado, por razones de orden moral y de eficacia
            afirmava: “Cristo es el único maestro. Sigamos sus   pedagógica, prescribe la separación de sexos y la
            enseñanzas y así aprenderemos a conocer que fue   formación peculiar de niños y niñas en la educación
            un gran patriota e, imitándole, seremos otros patrio-  primaria” (article 14 de la Ley de Enseñanza Pri-
            tas, acatando por amor, como debemos, a nuestra   maria de 1945). L’educació de les noies tornà als
            patria, que llevó su civilización a veinte naciones, a   models de l’època monàrquica. Agustín Serrano de
            las que dio también un hermoso idioma, en el que   Aro, en el llibre La escuela rural, afirmava: “Nada
            tantos hombres cantaron a Dios y a la Patria”. 10  de conocimientos para estas niñas. La cocina, ¡sí,
            En el primer franquisme aparegueren catecismes   la cocina!, debe ser un gran laboratorio”.
            patriòtics espanyols per anar adoctrinant els in-  Es va prohibir l’ensenyament en català: “Todo libro
            fants del país. Un dels més notables va ser el de   que esté escrito total o parcialmente en lengua que
            Menédez-Reigada publicat el 1939. Llegint el text   no sea la española precisamente debe ser retirado
            d’aquest catecisme queda clara la reculada peda-  de la escuela”; es varen cremar llibres catalans i
            gògica a l’escola i el retrocés brutal en la qualitat   en català que hi havia a les biblioteques de les es-
            de l’ensenyament. Es produeix un retorn sever a   coles. L’ensenyament dels valors democràtics es
            l’escola tradicional. No podia ser d’altra manera si   va substituir per l’assignatura de “Formación del
            tenim present que quan en el catecisme es pre-   Espíritu Nacional”, que tenia per objectiu l’adoc-
            guntava “¿Cuáles son los enemigos de España?”    trinament polític. El títol dels nous llibres escolars
            la resposta era: “El liberalismo, la democracia, el   és significatiu del canvi radical que es va produir a
            judaísmo, la masonería, el capitalismo, el marxis-  l’escola: El libro de España, Yo soy espanyol, Glo-
            mo y el separatismo”. I, és clar, després d’aquesta
            contundent resposta es preguntava “¿Y qué es el   rias Imperiales, etc.
            separatismo?”.  Doncs  “El  separatismo  es  como   Varen canviar els continguts i també la dinàmica
            un parásito que nace y crece cuando la nación se   escolar. Heus aquí el programa  de la  mestra de
            debilita”.                                       l’escola de Bordils, una població que no arribava
            Les futures mestres eren adoctrinades amb textos   als mil habitants, el curs 1942-1943.
            de Pilar Primo de Rivera, la germana del fundador
            de la Falange, amb escrits que deixaven molt clara   Mañana:
            la visió que els governants franquistes tenien de la   9 Deber del día anterior revisión
            dona. Heus ací un de ben significatiu: “Las muje-  9 1/2 Cálculo oral y escrito (problemas)
            res nunca descubren nada; les falta, desde luego,   10 Lección de Aritmética
            el talento creador, reservado por Dios para inte-  10 1/4 Lectura
            ligencias varoniles. Nosotras no podemos hacer     10 1/2 Recreo
            nada más que interpretar, mejor o peor, lo que los   11 Geometría y Doctrina cristiana.





            10.  Boletín de Educación de la Provincia de Gerona (1939, març-agost). Núm. XV, p. 36 ss.
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48