Page 43 - Conferencies de l'Arxiu 4
P. 43
UNA GRAN PÈRDUA. L’EXILI DEL MAGISTERI DE CATALUNYA 43
setembre de 1939 a Girona, al Teatre Municipal. hombres nos dan hecho; la vida de toda mujer, a
Hi assistiren 550 mestres d’un cens provincial de pesar de cuanto ella quisiera simular, o disimular,
667. Constava de quatre grans temes, dividits en no es más que un eterno deseo de encontrar a
sis lliçons: a) La religión (“¿Qué es la Religión? quien someterse”.
Superioridad de la religión cristiana sobre las reli-
giones de tipo oriental o panteísta o sobre las de 2.4. L’escola del franquisme
tipo griego o antropomórfico”); b) La Patria (“La El canvi radical en l’ensenyament comportà la total
unidad romana y la unidad visigótica; la unidad for- negació del model escolar republicà. L’escola fran-
jada durante la reconquista; la unidad imperial. Los quista va ser l’escola del “no”. No a tots els canvis
Austrias. La unidad estremecida en la guerra de la promoguts per la República: l’escola nacional-catòli-
Independencia. Unidad y sentido del arte español. ca es va imposar a la laica amb una càrrega notable
Unidad y sentido del pensamiento español”); c) El de pregàries i festivitats religioses; l’escola de nens
Hombre (“Nociones sobre el cuerpo humano y, en i nenes junts va ser substituïda per l’escola amb se-
especial, sobre su sistema nervioso”); d) El Maes- paració de sexes amb arguments com aquest: “El
tro (“Jesucristo divino pedagogo”) en aquest s’hi Estado, por razones de orden moral y de eficacia
afirmava: “Cristo es el único maestro. Sigamos sus pedagógica, prescribe la separación de sexos y la
enseñanzas y así aprenderemos a conocer que fue formación peculiar de niños y niñas en la educación
un gran patriota e, imitándole, seremos otros patrio- primaria” (article 14 de la Ley de Enseñanza Pri-
tas, acatando por amor, como debemos, a nuestra maria de 1945). L’educació de les noies tornà als
patria, que llevó su civilización a veinte naciones, a models de l’època monàrquica. Agustín Serrano de
las que dio también un hermoso idioma, en el que Aro, en el llibre La escuela rural, afirmava: “Nada
tantos hombres cantaron a Dios y a la Patria”. 10 de conocimientos para estas niñas. La cocina, ¡sí,
En el primer franquisme aparegueren catecismes la cocina!, debe ser un gran laboratorio”.
patriòtics espanyols per anar adoctrinant els in- Es va prohibir l’ensenyament en català: “Todo libro
fants del país. Un dels més notables va ser el de que esté escrito total o parcialmente en lengua que
Menédez-Reigada publicat el 1939. Llegint el text no sea la española precisamente debe ser retirado
d’aquest catecisme queda clara la reculada peda- de la escuela”; es varen cremar llibres catalans i
gògica a l’escola i el retrocés brutal en la qualitat en català que hi havia a les biblioteques de les es-
de l’ensenyament. Es produeix un retorn sever a coles. L’ensenyament dels valors democràtics es
l’escola tradicional. No podia ser d’altra manera si va substituir per l’assignatura de “Formación del
tenim present que quan en el catecisme es pre- Espíritu Nacional”, que tenia per objectiu l’adoc-
guntava “¿Cuáles son los enemigos de España?” trinament polític. El títol dels nous llibres escolars
la resposta era: “El liberalismo, la democracia, el és significatiu del canvi radical que es va produir a
judaísmo, la masonería, el capitalismo, el marxis- l’escola: El libro de España, Yo soy espanyol, Glo-
mo y el separatismo”. I, és clar, després d’aquesta
contundent resposta es preguntava “¿Y qué es el rias Imperiales, etc.
separatismo?”. Doncs “El separatismo es como Varen canviar els continguts i també la dinàmica
un parásito que nace y crece cuando la nación se escolar. Heus aquí el programa de la mestra de
debilita”. l’escola de Bordils, una població que no arribava
Les futures mestres eren adoctrinades amb textos als mil habitants, el curs 1942-1943.
de Pilar Primo de Rivera, la germana del fundador
de la Falange, amb escrits que deixaven molt clara Mañana:
la visió que els governants franquistes tenien de la 9 Deber del día anterior revisión
dona. Heus ací un de ben significatiu: “Las muje- 9 1/2 Cálculo oral y escrito (problemas)
res nunca descubren nada; les falta, desde luego, 10 Lección de Aritmética
el talento creador, reservado por Dios para inte- 10 1/4 Lectura
ligencias varoniles. Nosotras no podemos hacer 10 1/2 Recreo
nada más que interpretar, mejor o peor, lo que los 11 Geometría y Doctrina cristiana.
10. Boletín de Educación de la Provincia de Gerona (1939, març-agost). Núm. XV, p. 36 ss.