Page 40 - Conferencies de l'Arxiu 4
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                                                               En aquest procés de controlar i castigar el magis-
                                                               teri no actuaren només les autoritats; també hi
                                                               hagué alguns mestres, pocs, que urgiren una ac-
                                                               tuació a fons per part de les Comisiones Depura-
                                                               doras. Aquest és el text d’un mestre gironí publicat
                                                               a la premsa el 1939: “A los que interesa más que
                                                               a nadie que la depuración sea rigurosa, es a noso-
                                                               tros, los Maestros. Hemos dicho rigurosa, eso es,
                                                               y Justa! Es preciso que nadie dude de que ninguna
                                                               de las aulas de los niños españoles está expues-
                                                               ta a estar formada por un maestro que tenga ni
                                                               siquiera una cantidad microscópica de ‘rojismo’.
                                                               ¿Clemencia? Toda la que se quiera, dentro de la
                                                               justicia. Pero es preciso evitar que nuestros niños
                                                               sean educados por maestros indignos. ¿Compañe-
                                                               ros? Sí, compañeros todos los Maestros españo-
                                                               les, pero no pueden serlo los que no sean dignos.
                                                               Se ha dicho que las causas de la catástrofe que
                                                               hemos padecido es de los Maestros nacionales.
                                                               Hay que salir al paso de esta afirmación. Esto, en
                                                               absoluto, no es verdad. Lo es que había compañe-
                                                               ros que no eran dignos; que no debían ser compa-
                                                               ñeros nuestros. Esto es lo que hace falta, que no
                                                               sean compañeros los que no merecen ser maes-
                                                               tros de la Nueva España; de la verdadera España.
                                                               A nosotros, más que a nadie, por nuestro crédito,
                                                               nos conviene que la depuración sea rigurosa. No
                                                               nos quejemos de que así sea. Al contrario, es lo
                                                               que deseamos y lo que pedimos”. 6
               El Consell de l’Escola Nova Unificada (CENU). Font: arxiu   Coneixem les dades generals sobre la depuració
               de l’autor.                                     del magisteri de Catalunya, les coneixem gràcies
                                                               a les investigacions de Josep González-Agàpito,
                                                               Salomó Marquès i Francisco Morente. Després
                                                               del procés de depuració cada mestre era adscrit
                                                               en aquestes categories que no eren excloents en-
               2.1. La depuració del magisteri                 tre elles: a) Confirmació en el càrrec / en els seus
               A mesura que Catalunya era conquerida s’anaven   drets, 768 (71,78%); b) Separació/inhabilitació
               aplicant les lleis que ja vigien en els territoris con-  absoluta / pèrdua de tots els drets adquirits, 119
               querits. Les paraules del ministre P. Sainz Rodríguez   (11,12%); c) Suspensió o inhabilitació temporal,
               en la sessió de clausura del curs de Pamplona, l’any   32 (2,99%); d) Trasllat de localitat (sempre a una
               1938, son d’allò més clares: “En el magisterio es-  més petita), 75 (7,00%) (hi havia diferents graus
               pañol se está procediendo a una depuración […]. Y   de trasllat: fora de Catalunya i no a una província
               yo tengo la conciencia segura de que si no arrancá-  veïna; dintre de Catalunya i fora de la província on
               semos con mano dura esa semilla silenciosamente   exercia o dintre de la mateixa província. Les san-
               arrojada en el surco no podríamos tener la esperan-  cions tenien una durada entre un i cinc anys); e)
               za de una salvación definitiva para la patria”. 5  Inhabilitació per càrrecs directius, 84 (7,85%); f)





               5.  Es van editar dos volums amb el contingut de totes les conferències i les escoles els varen haver de comprar obligatòriament. 9
                 pessetes cada volum! MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (1939). Curso de Orientaciones Nacionales de la Enseñanza
                 Primaria, Burgos: Hijos de Santiago Rodríguez.
               6. El Pirineo, 8 IX 1939.
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