Page 37 - Conferencies de l'Arxiu 4
P. 37
37
4. UNA GRAN PÈRDUA. L’EXILI DEL MAGISTERI DE CATALUNYA 1
Salomó Marquès i Sureda
Permeteu-me començar amb una citació de l’histo- senyament actiu per a tothom, etc. A Catalunya
riador Josep Fontana en una entrevista al diari Ara cal destacar la creació d’una nova Escola Normal
el 14 d’agost de 2016. per a la formació dels futurs ensenyants i la recu-
“La gent ha oblidat que un dels esforços més im- peració de les Escoles d’Estiu com a instrument
portants que va fer la República va ser l’intent de de formació permanent dels mestres i mestresses
modificar la societat espanyola a través de l’educa- amb presència dels capdavanters pedagògics eu-
ció i la cultura. Va fundar escoles, va nomenar mes- ropeus.
tres, va portar biblioteques a tots els ajuntaments. L’aixecament del juliol de 1936 contra el govern de
Va fer un esforç admirable. Els altres el van deca- la República va provocar guerra i violència, també
pitar: van tancar escoles, van matar mestres, van a Catalunya. Aquell mateix mes, pocs dies després
cremar llibres. Recuperar tota aquesta memòria de l’alçament, el 27 de juliol, el govern de Cata-
seria molt important. Com a mínim per contrares- lunya va crear el Consell de l’Escola Nova Unifi-
tar la bestiesa aquesta de perdonar el franquisme cada, el CENU. El Decret de creació del Consell
amb l’excusa falsa de dir que la República va ser començava amb aquestes paraules: “La voluntat
una mena de batalla entre gent apassionada. No. revolucionària del poble ha suprimit l’escola de
S’ha d’entendre que hi va haver un projecte de tendència confessional. És l’hora d’una nova esco-
transformació social i que el franquisme va repre- la, inspirada en els principis racionalistes del treball
sentar un endarreriment com a mínim de 25 a 30 i de la fraternitat humana”. 2
anys en l’evolució de l’economia espanyola”. Aquest Consell el 22 de setembre de 1936 va
aprovar un nou Pla General d’Ensenyament d’una
1. L’EDUCACIÓ REPUBLICANA profunda força pedagògica i social que afectava
El que fem avui és recuperar la memòria tal com des de l’escola bressol fins a la universitat passant
ens recomanava Fontana. I ho farem centrant-nos per tots els cicles escolars, és a dir, des dels tres
en els anys de la República en pau que podem con- anys fins als quinze. I amb apartats especials de-
siderar, des del punt de vista pedagògic i educatiu, dicats a l’escola rural, les interferències entre pro-
una època daurada tant pel que va fer el govern fessionals i universitaris, la universitat, l’ensenya-
central com el català. Entre els fets més notables ment artístic, la llengua materna. Un pla totalment
destacaria el nou pla d’estudis (el Pla Professional) nou i avançat.
amb més anys d’estudi i amb més temps de pràc- Des del primer moment els governants republi-
tiques (i pagades!); la política de construccions cans, tant els de l’Estat com els del govern català,
escolars, el retorn del català a l’escola; garantir tenien molt clara la importància de l’educació i de
una escola obligatòria, laica, coeducativa amb en- l’escola per consolidar la República. Es tractava de
1. Aquest text és fruit de la conferència que va tenir lloc al Casal de Jubilats el dissabte 15 de gener de 2022.
2. GENERALITAT DE CATALUNYA (1936). Consell de l’Escola Nova Unificada, Barcelona, p. 1.