Page 33 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 33

PATRIMONI VISCUT, MEMÒRIA RECUPERADA. CAN NADAL, DEL PRIVAT AL PÚBLIC  33
















































            Al menjador, també amb un arbre de Nadal, Josep M. Nadal Badal recitant el vers de Nadal sota l’atenta mirada de la seva
            mare, la tia M. Reis Badal. Font: Arxiu família Ruscalleda-Nadal.





            patrimoni, el patrimoni històric, artístic, de valor i   devastadors sobre el patrimoni i sense els efectes
            empremta culturals. Quan arriba aquesta situació   de dinamització de l’economia que se n’esperava.
            preval la propietat pública, la condició de bé co-  Molts elements del patrimoni van ser dispersats,
            munal, del comú, de tot un poble en un sentit o   desvirtuats o simplement destruïts, i només es
            altre.                                           van salvar aquells que van mantenir-se a l’esfe-
            Naturalment en un món on preval la propietat pri-  ra de la titularitat pública simplement perquè per
            vada el sector públic no ho pot pas acaparar tot i   les seves característiques o la seva localització no
            en els casos del patrimoni cultural en mans priva-  era fàcil de treure’n un profit lucratiu.
            des les institucions han de proveir les polítiques   Recompondre el mapa del patrimoni, restituir-lo en
            i els instruments de protecció i salvaguarda per   el seu paper i en el seu valor cultural i de civilitza-
            obligar els privats a tractar el seu patrimoni de for-  ció és un imperatiu polític i moral de les instituci-
            ma ajustada al seu valor cultural.               ons públiques.
            A França, que com és sabut van fer i van comple-  Per això justament cal atorgar molt valor i sentit
            tar un procés revolucionari, la Revolució Francesa,   de l’oportunitat a les operacions d’adquisició de
            una gran part dels immobles de l’antic patrimoni   patrimoni cultural per part dels ajuntaments.
            religiós va passar de les mans de l’Església a les   Contra l’argument dels que pensen i diuen que
            de l’Estat, que en tot cas sense renúncia de la   és una pèrdua de recursos, de temps i de diners,
            propietat en cedeix l’ús.                        l’adquisició de patrimoni en mans públiques aporta
            No és el nostre cas. La revolució liberal va fer   un valor afegit a les polítiques urbanes, de reha-
            malament el procés desamortitzador amb efectes   bilitació i de regeneració urbana, i assegura una
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38