Page 20 - Plecs 9. Recordem i juguem
P. 20

prises lnc., 1984), Ghost'n Go-  cents al voltant de màquines que
                     blins  (ELlTE/CAPCOM, 1986),    funcionaven inserint monedes al
                     Eye of the Beholder (Strategic Si-  costat d'uns vells coneguts de
                     mulations Inc.,1990), Super Mario  l'oci de saló: taules de billar, futbo-
                     Bros. 3 (Nintendo Co. Ltd., 1990),  lins i pinballs. Totes les màquines
                    Paperboy (Sega, 1990), Double    funcionaven amb monedes, i ara
                     Dragon (Tradewest Inc., 1990),  seria massa llarg de narrar totes
                     X-Wing  (LucasArts,  1992)  o   les anècdotes relacionades amb el
                    WarCraft:  Orcs   &  Humans      canvi de monedes, les queixes de
                     (Blizzard,  1994)  formen  part  malfuncionament i d'altres trucs
                    d'uns anys en els quals aquesta  que només tenien sentit en aquest
                    forma de jugar rivalitzava amb   món.
                     la lectura de llibres o les hores  Les consoles eren aparells creats
                    davant la televisió. Els videojocs,  específicament per entretenir al
                     els podíem veure a la dècada dels  públic amb videojocs. Als anys
                    vuitanta en múltiples plataformes:  vuitanta  i noranta veuríem una
                     màquines recreatives, consoles i  gamma molt àmplia d'aquests apa-
                    ordinadors.                      rells. Des dels primers models
                     Les màquines recreatives eren   d'Atari fins a la recent Sony Play
                     enormes aparells, coneguts també  Station 2, passant per tota la lluita  Mònica Plana, l'any 1980, damunt un cavall de
                    com arcades, que podíem trobar   mantinguda per Nintendo i Sega al  plàstic que reposa sobre una plataforma que
                     en bars i salons especialitzats. No  llarg de finals dels vuitanta i princi-  permet el balanceig (Mònica Plana).
                     és estrany que aquestes màquines  pis dels noranta. Una variant de les
                    fossin la primera aproximació del  consoles domèstiques foren  les  do i els reproductors de música
                    públic adolescent cap als bars tra-  consoles portàtils i les màquines  portàtils (els Walkman).
                    dicionals (i no tradicionals) de la  recreatives en miniatura. Aquestes  Els ordinadors, aquells aparells que
                    vila. Llocs com el Quim's o la Sala  ja estaven prèviament anunciades  havien servit durant anys en insti-
                     Saturn reunien desenes d'adoles-  en les game and watch que podien  tucions militars i científiques, es
                                                     comprar-se al Puig·Mias o a la casa  varen convertir als anys vuitanta i
                                                     Philips que hi havia al carrer Major.  noranta en joguines en mans d'un
                                                     Però la revolució va arribar amb  públic cada cop més entusiasmat
                                                     Nintendo i la seva Game Boy a    per tenir un ordinador a casa, amb
                                                     principis dels noranta. La reina de  tot el rerefons social que això
                                                     les consoles domèstiques va aca-  comportava. Màquines com Amiga,
                                                     bar afectant la vida escolar (com  Spectrurn, Atari o MSX formen
                                                     abans les game and watch i des-  part de l'imaginari popular, sobre -
                                                     prés els Tarnaqotchi). on els pro-  tot des que aquestes màquines
                                                     fessors hagueren de compartir    van quedar ràpidament eclipsades
                                                     viatges d'estudis i hores d'escola  per IBM i el seu PC a la dècada
                                                     (dins i fora del pati) amb aquell  dels noranta. De seguida varen
                        Les Bayblade, l'evolució més moderna
                                                     aparell que anomenaven la Ninten-  quedar com un passat nostàlgic,
                          de les tradicionals baldufes.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25