Page 19 - Plecs 9. Recordem i juguem
P. 19
The rise ot
the machines
(1980-2000)
es dues dècades que van de
Ll'any 1980 al 2000 són vint
anys molt intensos pel que fa als
jocs i a les joguines. Si ho compa-
rem amb les anteriors dècades del
segle XX, aquests anys represen-
ten el punt més àlgid en l'entrete-
niment per a grans i petits. No no-
més es veu un salt entre el perlo-
de 1980-2000 i els anteriors, sinó
que també es poden veure uns
canvis molt forts dins del mateix
Marc Puig, l'any 2004,jugant amb la Game Boy SP. l'última generació de les consoles portàtils de
període. Però estem avançant es- Nintendo (AMeS/autor: Jordi Frigola i Font).
deveniments.
Elsjocs per a la mainada més habi- tanta els va aprendre en les classes formar joguines de tota la vida
tuals que podien veure's pels d'educació física de l'escola.AI ma- perquè poguessin realitzar més
carrers i places de Cassà són els teix temps, els nens d'aquest pe- coses. Les nines es feien cada any
que anomenaríem de tota la vida. ríode podien gaudir d'un major més sofisticades: plorar, parlar i
El cert és que, a certes edats, és temps i d'unes majors possibilitats rnoure's, tot cada cop més ben de-
relativament poc important què dejoc. finit i realista. Els vehicles de radio-
utilitzis per jugar. Una fusta podia Per no ser repetitiu, aniré directa- control amb funcionament de ba-
ser una espasa, i amb una pilota, ment a la gran innovació de les teries elèctriques es feren cada
una paret i uns quants amics en te- dues darreres dècades del segle cop més populars i sofisticats.Apa-
nies més que suficient per a tota XX: l'oci electrònic. t s cert que ragueren j ocs de taula amb llums,
una tarda de diversió. Dins i fora l'oci electrònic ja existia abans de sons i tota mena d'interacció elèc-
de l'escola esjugava amb baldufa i 1980: les primeres con soles trica (per exemple, el famós Ope-
gomes per saltar. En definitiva, els domèstiques de videojocs i les pri- racion), L'electrònica va revolucio-
jocs de carrer i entre mainada no meres màquines recreatives ja nar el món de les joguines tradi-
eren gaire variats respecte de com existien als anys setanta. Però és a cionals, va crear hàbits de reclam
ho havien sigut el 1940, el 1960 o la dècada dels vuitanta quan tota publicitari, com ara que portessin
el 1975. Però sí que hi ha diferèn- mena de màquines electròniques les piles incloses o tinguessin un
cies en l'aspecte de l'aprenentatge: per entretenir es faran més popu- so de veritat.
molts jocs (sobretot si aquests lars. Els components electrònics Però sens dubte, quan un pensa en
eren en equip), més propis de fes- cada cop més barats i cada cop oci electrònic pensa en videojocs.
tes populars, la generació dels vui- més petits varen aconseguir trans- Títols com Zaxxon (Sega Enter-