Page 19 - Plecs 9. Recordem i juguem
P. 19

The rise ot

       the machines
        (1980-2000)


           es dues dècades que van de
       Ll'any 1980 al 2000 són vint
       anys molt intensos pel que fa als
       jocs i a les joguines. Si ho compa-
       rem amb les anteriors dècades del
       segle XX, aquests anys represen-
       ten el punt més àlgid en l'entrete-
       niment per a grans i petits. No no-
       més es veu un salt entre el perlo-
       de 1980-2000 i els anteriors, sinó
       que també es poden veure uns
       canvis molt forts dins del mateix
                                         Marc Puig, l'any 2004,jugant amb la Game Boy SP. l'última generació de les consoles portàtils de
       període. Però estem avançant es-                  Nintendo (AMeS/autor: Jordi Frigola i Font).
       deveniments.
       Elsjocs per a la mainada més habi-  tanta els va aprendre en les classes  formar joguines de tota la vida
       tuals  que podien veure's  pels  d'educació física de l'escola.AI ma-  perquè poguessin realitzar més
       carrers i places de Cassà són els  teix temps, els nens d'aquest pe-  coses. Les nines es feien cada any
       que anomenaríem de tota la vida.  ríode podien gaudir d'un major  més sofisticades: plorar, parlar i
        El cert és que, a certes edats, és  temps i d'unes majors possibilitats  rnoure's, tot cada cop més ben de-
        relativament poc important què  dejoc.                           finit i realista. Els vehicles de radio-
       utilitzis per jugar. Una fusta podia  Per no ser repetitiu, aniré directa-  control amb funcionament de ba-
        ser una espasa, i amb una pilota,  ment a la gran innovació de les  teries elèctriques es feren cada
       una paret i uns quants amics en te-  dues darreres dècades del segle  cop més populars i sofisticats.Apa-
        nies més que suficient per a tota  XX: l'oci electrònic. t s cert que  ragueren j ocs de taula amb llums,
       una tarda de diversió. Dins i fora  l'oci electrònic ja existia abans de  sons i tota mena d'interacció elèc-
        de l'escola esjugava amb baldufa i  1980:  les  primeres  con soles  trica (per exemple, el famós Ope-
        gomes per saltar. En definitiva, els  domèstiques de videojocs i les pri-  racion), L'electrònica va revolucio-
       jocs de carrer i entre mainada no  meres màquines recreatives ja  nar el món de les joguines tradi-
        eren gaire variats respecte de com  existien als anys setanta. Però és a  cionals, va crear hàbits de reclam
        ho havien sigut el 1940, el 1960 o  la dècada dels vuitanta quan tota  publicitari, com ara que portessin
        el 1975. Però sí que hi ha diferèn-  mena de màquines electròniques  les piles incloses o tinguessin un
        cies en l'aspecte de l'aprenentatge:  per entretenir es faran més popu-  so de veritat.
        molts jocs (sobretot si aquests  lars. Els components electrònics  Però sens dubte, quan un pensa en
        eren en equip), més propis de fes-  cada cop més barats i cada cop  oci electrònic pensa en videojocs.
        tes populars, la generació dels vui-  més petits varen aconseguir trans-  Títols com Zaxxon (Sega Enter-
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24