Page 51 - Conferencies de l'Arxiu 5
P. 51

PROJECTES NO REALITZATS I PATRIMONI PERDUT  51




            2.5 Casa de Cultura                              de Girona que parla del patrimoni perdut a les co-
            L’any 1975 Jaume Ferrés va redactar un avant pro-  marques de Girona titulat: «La pèrdua del patri-
                                                                                                        13
            jecte d’una Casa de Cultura al carrer del Raval, que   moni arquitectònic gironí en els últims 25 anys» .
            es va aprovar en el Ple municipal del 26 de juny de   En aquest article es recull l’enderrocament en els
            1976. Aquest projecte s’havia de construir en part   anys setanta de tres edificis de Cassà: les Peixa-
            en el solar que quedaria després de l’enderrocament   teries Velles a la plaça doctor Robert, Can Menna
            de l’Hospital Vell (no es va enderrocar fins al 1991).   al carrer Major i el Centre Econòmic al passeig de
            En aquest lloc s’havia de situar un teatre a la planta   Vilaret. Dissortadament Cassà no va ser una ex-
            baixa amb un saló de descans i un bar, i a l’entresol   cepció, i amb la lectura d’aquest article ens esga-
            dues sales polivalents i d’exposicions connectades,   rrifarem de la quantitat d’edificis enderrocats, per
            una sala d’exposicions a l’aire lliure i despatxos. Fi-  exemple, a Lloret de Mar i a Sant Feliu de Guíxols,
            nalment no es va fer aquest projecte i es va fer una   que van canviar dràsticament la seva façana ma-
            Casa de Cultura a la plaça de la Coma, en el solar   rítima, i la dissort de moltes de les construccions
            d’una finca que l’Ajuntament havia adquirit el 1972   d’autors com Rafael Masó i de Fèlix de Azúa. Per
            (la casa i l’hort d’en Teixidor) en el mateix lloc on   completar-ho també he cercat en les hemerote-
            s’havia d’obrir un carrer fins al carrer Catalunya amb   ques,  però no  he  trobat  gaire  informació sobre
            un traçat paral·lel al carrer de les Barraquetes i el ca-  la desaparició de patrimoni ni grans titulars sobre
            rrer de Puigcogul, que tampoc es va arribar a fer mai.   l’enderrocament de construccions; sí que n’hi ha,
            Fa vint-i-cinc anys que exerceixo d’arxivera muni-  evidentment, però podríem dir que aquests en són
            cipal a Cassà de la Selva i en aquells moments la   les excepcions, i sobre algunes d’altres s’hi passa
            sala d’exposicions es localitzava a l’edifici antic de   de puntetes. Hi ha una època negra, negríssima,
            l’Estació, que anys més tard es va convertir en seu   que evidentment no és monopolitzada per Cassà,
            d’oficines  municipals.  També  durant  aquells  anys   sinó que és general. Recordeu que a l’inici de la xe-
            s’utilitzava per a formats més petits l’antiga Sala   rrada ja he parlat de la necessitat que té l’Adminis-
            de Plens de l’Ajuntament, en una bona localitza-  tració de regular l’espai, però aquesta necessitat
            ció: a peu de la plaça de la Coma. Aquesta sala   de finals del segle XIX era de regular la construc-
            també ha desaparegut com a sala d’exposicions    ció, no la desconstrucció. En els anys setanta ens
            per passar a formar part de les instal·lacions d’una   trobem amb una altra època de canvi, de sotrac.
            entitat bancària. S’han fet diferents projectes al   I com sempre l’Administració no és prou ràpida
            voltant de la cultura a Cassà que no s’han dut a   ni àgil i actua després que els fets ja hagin estat
            terme, com el Centre d’Arts Escènics o el Museu   consumats. Però, què està passant en aquest mo-
            de la Cobla. Aquest últim s’havia d’ubicar a Can   ment que provoqui aquestes destruccions? Doncs
            Trinxeria, i en comptes del museu s’hi varen ins-  que el boom turístic està convertint Girona en la
            tal·lar oficines, una sala d’exposicions i una sala de   terra de fer pipes. Es converteix en el pol d’atrac-
            conferències, que es varen situar a la planta baixa   ció d’una nova onada migratòria que necessita una
            i en el primer pis de Can Trinxeria. Aquests espais   altra vegada nous espais, i els espais conquerits
            culturals també han desaparegut en favor de més   en el segle XIX és redissenyen. A més, les millo-
            oficines municipals i s’han traslladat al segon pis   res de les vies de comunicació i la democratització
            de Can Trinxeria (2023). L’únic espai cultural que   dels vehicles fan que el mapa de l’urbanisme i de
            s’ha mantingut estable és l’espai de l’auditori de la   l’arquitectura canviïn.
            Sala Galà, que paradoxalment no s’havia concebut   Evidentment la dècada dels setanta és nefasta pel
            en un primer moment com auditori.                que fa al patrimoni de Cassà. Ja he esmentat que
                                                             es varen enderrocar les Peixateries Velles, Can
                                                             Menna i el Centre Econòmic, tots sota l’alcaldia
                                                             de Josep Mestres. El primer any del seu mandat
            3. PATRIMONI PERDUT                              es varen enderrocar les Peixateries Velles (1971) i
            Se n’ha parlat molt, sobre patrimoni perdut, però,   l’últim any (1979), pocs mesos abans de la prime-
            en canvi, hi ha pocs estudis que tractin sobre   ra legislatura democràtica presidida per M. Dolors
            aquest tema. Un d’ells és un article a la Revista   Godoy, es va enderrocar el Centre Econòmic. En-




            13. castells, Ramon Maria: «La pèrdua del patrimoni arquitectònic gironí en els últims 25 anys», Revista de Girona, número 47.
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56