Page 134 - Conferencies de l'Arxiu 4
P. 134

134





               Es lebe die internationale Solidarität!         ha sortit al carrer, s’han cremat esglésies (potser
               Es lebe die Freiheit!                           no saben que Poblet i Santes Creus ja estaven
               Im Namen aller ehemaligen politischen Häftlinge   cremats molt abans del 36?), i que els sometents i
               von Mauthausen:                                 els pistolers, no feren altra cosa, en to menor, que
                                                               el que feren els “incontrolats” el 36. La guerra civil
               Geskoslovenský Narodní Revoluení Výbor          del 36-39 fou un capítol més d’una tradició de se-
                     österreichischer                          gles i no hi havia cap motiu per suposar que seria
               Deutsches Komites                               diferent de la carlinada o de la guerra del francès.
                     NationalausschuB                          Potser –només potser– la guerra del 36-39 ha tin-
               Comité Español                                  gut la virtut de tancar aquesta tradició. (...)
                     Komitet Polski
               Comité Franco-Belge                             Hi havia molt de romanticisme en la guerra civil i
                     Russkij Komitet                           molt de maniqueisme. (...) M’agradaria saber què
               Comité Grec                                     té de dolent una visió maniqueista de la guerra ci-
                     Délégué pour les Albanese                 vil. És que són els trets i els morts el que fan que
               Comitato Nazionale Italiano                     una lluita sigui maniquea? És que no es comporta
                     Délégué puor les Hollandais et Suisse     amb maniqueisme l’elector quan va a votar i pensa,
               Jogoslovenski Odbor                             en decidir el seu vot, que uns són els bons i els
                     Der Delegierte für Luxembrug              altres els dolents (i tant li fa quina ideologia tingui o
               Magyar Bizottsag                                que no en tingui cap de clara)? Em sembla que els
                     Délégué puor les Roumains                 que es queixen de maniqueisme en la història es
                                                               comporten també [com a] maniqueus. Als Estats
                                                               Units al cap de més d’un segle encara no han dige-
                                     5                         rit una guerra civil (d’idealistes, utòpics i romàntics,
               1996                                            per a molts que hi prengueren part), i si veieu, per
                                                               exemple, pel·lícules de l’Oest, hi trobareu ressons
                                                               de la guerra civil mal païda. A França encara no han
               Article a la revista L’Avenç sobre el maniqueisme   digerit Napoleó ni l’afer Dreyfus. Què té d’estrany
               en la història.
                                                               doncs que encara no puguem deixar de ser mani-
                                                               queus i romàntics quan es tracta de quelcom tan
               alba, V. (1996). “El maniqueisme de l’antimani-  proper i per a molts tan personal com la guerra del
               queisme”, L’Avenç, núm. 205 (p. 9 i 10).        36-39? (...)


               Si uns vells que participaren activament en la   Demanar, ara per ara, una “memòria sana, equà-
               guerra civil en parlem, saben de quin peu calcen   nime i desapassionada” de la guerra civil és, de
               i, encara que hagi canviat la seva manera d’inter-  fet, voler reduir-la a aquells aspectes que serviren
               pretar-la, coneixem com pensaven i sentien quan   a Franco per “justificar-se”: passeigs, crema d’es-
               s’esdevingueren els fets que els uniren o els se-  glésies, incontrolats, requises, i privar-la de tot allò
               pararen (o les dues coses a la vegada). Però quan   que tingué de positiu, nou i radiant: el romanticis-
               en parleu amb algú que no la visqué, heu de dema-  me, l’idealisme i la ingenuïtat i, sí, el maniqueisme
               nar-li que posi les cartes damunt de la taula. (...)  dels qui sortiren a lluitar, a morir i a matar. Que a fi
               Quan els qui no la visqueren en parlen, donen la   de comptes, això és una guerra civil, oi?
               impressió  que  la  guerra  civil –sobretot  la  banda
               republicana– ho inventà tot: passeigs, col·lecti-                     6
               vitzacions, milícies, revolució, crema d’esglésies   1939, febrer, 3, Cassà de la Selva
               i assassinats de capellans. Diries que no els han
               ensenyat mai, per exemple, que Isabel la Catòlica
               pujà al tron sobre un munt de cadàvers d’una gue-  Fragment del diari de la divisió Littorio del dia 3 de
               rra civil; que a Catalunya tinguérem unes quantes   febrer de 1939 escrit per Gervasio Bitossi, el gene-
               guerres civils (recordeu la dels remences i les llui-  ral de la divisió. Pel tema que ens interessa les res-
               tes entre patricis i artesans a Barcelona) i el seu   senyes comencen a les 14.00 hores. “Em dirigeixo
               rastre de bandidatges i nyerros i cadells; que a tot   a Llagostera, passant-la de llarg. Em sembla que
               Espanya, des de Ferran VII, cada cop que la gent   l’acció s’està aturant, la qual cosa i malgrat la viva
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139