Page 5 - Plecs 4. Adeu, botiga, adeu
P. 5

I comerç al detall ha evolu-
        E cionat en la mateixa mesura
        amb què que s'ha anat transfor-
        mant la vila, tant en els aspectes
        demogràfics, socials, econòmics,
        com infraestructurals.Tots aquests
        elements estan intrínsecament lli-
        gats. Pensem-hi, la millora en les
        comunicacions va provocar el de-
        senvolupament de la indústria i
        aquest, va ser el punt d'inflexió
        que es necessitava per tal que s'in-
        crementés el comerç al detall, en
        detriment dels oficis artesans.

        L'activitat comercial ha tingut un
        important paper en la configura-
        ció urbana i social del nucli cassa-
        nenc. A més del mercat, establert
                                              Estanc de la cantonada de la plaça Petita amb el carrer dels Dolors als anys 20 del segle XX.
        en el segle Xv. des de fa segles                        (Foto: Llucià Roisin. IEFC.)
        s'estructurà un comerç fix que va  posa la major oferta d'altres places  que anomenem botigues-, des de
        permetre que la vila fos un centre
                                         comercials més o menys llunyanes.  l'any 1874 a l'any 1980, per mitjà
        d'atracció econòmica per als seus                                dels repertoris de matrícules in-
                                         Les botigues d'un poble no són
        habitants i els de la rodalia.                                   dustrials i de comerç que es con-
                                         tan sols el lloc de proveïment dels
        Amb tot, l'ofici de botiguer, l'espe-  vilatans. Són també un lloc impor-  serven a l'Arxiu Municipal de
        cialització, el saber vendre bé l'ar-  tant de relacions socials, de notí-  Cassà de la Selva. El marc del nos-
        ticle, és també avui un sector en  cies i de xafarderies. El botiguer o  tre estudi s'inicia a la segona mei-
        vies de transformació, empès per  botiguera, sense saber-ho.ja va in-  tat del segle XIX per una raó ben
        noves formes comercials, grans   ventar la tasca que molts anys a  senzilla: perquè no tenim informa-
        superfícies. .. Durant el darrer  venir s'anomenarà, als mitjans de  ció anterior. El comerç al detall
        terç del segle XX, Cassà ha vist  comunicació social, "moderado-  dels productes elaborats és un fe-
        desaparèixer a poc a poc tot un  ra" . Ell o ella, moltes vegades, han  nomen relativament recent, que
        conjunt de botigues tradicionals.  de posar pau i un xic d'ordre en  apareix en la seva plenitud quan la
        Unes han quedat desplaçades per  les converses dels clients o clien-  societat s'industrialitza, quan es li-
        nous models de comerç, és el cas  tes. A la vegada, en prenen bona  beralitzen els mercats i quan els
        de les botigues de queviures subs-  nota i fan de corresponsals.  mitjans de comunicació són prou
        tituïdes per l'autoservei organitzat                             moderns i ràpids com per perme-
        en grans superfícies. D'altres han  Marc de l'estudi             tre que arribin productes d'arreu
        hagut de tancar a causa de l'obso-  En el treball que presentem hem  de les comarques de Girona, de
        lescència dels productes que ve-  estudiat l'evolució del comerç al  Catalunya i d'ultramar, sobretot
        nien o per la competència que su-  detall en espais permanents -els  pel que fa a comestibles i a robes.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10