Page 19 - Plecs 3. Retalls d'historia
P. 19

indicis que aquest sistema educa-  nic Cassanenc, més conegut com a  exemple, als anys 1886-1887, els
       tiu tingué moltes limitacions i  escola  Vilaret,  inaugurat  l'any  doctors Rubles, metge, i Domènec
       força fracassos.                 1886, amb diferents emplaçaments  Botet,  farmacèutic,  donant  al
       A Cassà, però, la situació de l'en-  al llarg de la seva activitat: en un  Colegio Politècnico Cassanense
       senyament és ben diferent i l'ofer-  primer moment al carrer Major  (escola Vilaret). cursos de divulga-
       ta  educativa  es  caracteritza,  (can Frigola), després al carrer  ció científica.
       sobretot, per la quantitat i la qua-  Marina, (a can Paro). i el 1912, en  El setembre de 1895 entrà en fun-
       litat. Abans de la implantació de  un tercer trasllat, a la carretera  cionament una escola nocturna
       l'educació oficial amb càrrec als  Provincial i l'ensenyament confes-  d'adults, impulsada per la Junta
       pressupostos de l'Estat, l'ensenya-  sional que oferien el CoLlegi de  local de primera ensenyança. Va
       ment públic municipal es realitza-  l'Immaculat Cor de Maria, pre-  ser un centre que destacà per
       va en pisos o locals arrendats per  sents a Cassà des de l'any 1863,  l'elevat nombre d'alumnes. Un
       l'Ajuntament. Aquest sistema edu-  per a nenes i el Col.legi Sant Josep  moment culminant de la seva acti-
       catiu acollia els fills de les classes  de la Salle, establerts a Cassà l'any  vitat fou el curs 1907-1908, amb
       socials més desfavorides. La llen-  1881, per a nens i també l'ensen-
                                                                         una festa d'ampli ressò popular.
       gua emprada era la castellana i el  yament que  oferia la mateixa
                                                                         També, al 1904, el farmacèutic Dr.
       model d'escola es basava en l'or-  església.
                                                                         Joan Gener i Prats obrí la seva
       ganització jeràrquica i els mes-  Amb tot, malgrat el ventall de pos-
                                                                         rebotiga als estudiants de batxille-
       tres comptaven amb el suport de  sibilitats existent pel que fa a edu-
                                                                         rat de la vila, als quals la formació
       la figura dels instructors -alurn-  cació, cal tenir present que aques-
                                                                         obtinguda els va permetre d'acon-
       nes avantatjats o de cursos supe-  ta realitat coexistia amb un ampli
                                                                         seguir posteriorment una avantat-
       riors-.                          col.lectlu  de  no  escolaritzats.
                                                                         jada situació social i econòmica.
       Cal destacar la gran tasca pedagò-  Concretament l'any 1910, la xifra
                                                                         Per acabar, cal fer menció de les
       gica que, durant el període 1888-  arribava a 115, representant un
                                                                         classes  nocturnes  de  Manuel
       1907, desenvolupà a l'escola públi-  17% dels alumnes d'entre 6 a 12
                                                                         Tolosà al Centro Unión Republica-
       ca de la vila el mestre Esteve Car-  anys. Aquest fet s'explica en el
                                                                         na, a partir de l'any 1923, així com
       Ies, per la qual fou felicitat i guar-  context d'una economia bàsica-
                                                                         les que s'impartiren al CoLlegi
       donat arreu de l'estat, des de   ment agrària i forestal en la qual la
                                                                         dels germans de les Escoles Cris-
       Figueres fins a Bilbao.          força de treball dels infants era
                                                                         tianes i altres centres, sobre varia-
       A banda de l'escola pública, Cassà  d'utilitat.
       comptava des de les darreries del  A més a més de l'educació primà-  des disciplines.
       segle XIX amb una variada oferta  ria i secundària, Cassà va comptar  Aquest esclat de projectes forma-
       d'ensenyament privat, que va des  ja des dels finals del segle XIX i  tius i culturals va possibilitar un
       del coLlegi Ibèric i el Cerventista,  principis del segle XX, amb tot un  canvi en la mentalitat de la pobla-
       situat al carrer del Molí (en èpo-  ventall d'iniciatives encaminades a  ció que arribà, ben segur, a supe-
       ques diferents); el CoLlegi Politèc-  la formació d'adults. Tenim, per  rar l'àmbit purament cultural.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24