Page 14 - Plecs 11. Una guia per al mon iber
P. 14
PLECS JOVES JUNY 05 PAG IND.qxd 18/7/05 07:35 Página 14
era el rellentatge, fixació de les carac-
terístiques de l’estructura de l’acer, i
l’últim, el tremp, en què a partir del
refredament ràpid per immersió en
aigua freda es fixaven les propietats de
les peces.
La forja contínua consistia a treballar
mitjançant els cops de martell un lin-
got de ferro escalfat en un forn o
estructura de combustió i eliminar
amb els cops les impureses del met-
Aixada procedent del Puig del Castell que es conserva al museu del Dolmen de Llagostera (AMCS) all. Aquest procés es repetia les veg-
ades que calgués fins a obtenir la
desenvolupada pels artesans d’Atenes únics elements decoratius que tenia forma desitjada per a la peça, després
a partir de l’any 630 aC.Es va usar del eren, o una faixa d’estries, o bé cer-
700 al 480 aC. cles de pintura blanca acompanyats es refredava en aigua per fixar les
de flors. A principis del segle II aC seves característiques. Com que era
La tècnica de figures roges oferia un aquesta ceràmica té uns tons vermel- un procés bastant dificultós, la pro-
efecte contrari al de figures negres. losos, més tard té uns colors més ducció dels objectes de ferro es va
Les figures roges destacaven sobre el beixos i el vernís és més mat,i a finals centrar a produir eines agràries i
fons negre envernissat. Primer es del segle II aC aquesta ceràmica ja és industrials, ja que normalment tenien
realitzava un esquema, després es molt escassa i té un to grisós. una forma rectangular o quadrangular
dibuixaven les figures i finalment es i eren senzilles de treballar mitjançant
rodejava el contorn de les figures Els metalls aquest procés.
amb una banda ampla de vernís i es Quins metalls coneixien els El bronze era un aliatge de coure
dibuixava a l’interior de les figures pobles ibèrics?
amb un vernís més diluït. amb estany. Els lingots de bronze es
Posteriorment els aprenents Els metalls que coneixien els ibers fonien en gresols de pedra arenosa
acabaven de pintar el fons de la peça. eren el bronze, la plata,l’or i el que eren escalfats en unes estruc-
Aquesta tècnica va ser inventada a ferro. tures de combustió alimentades amb
Atenes i es va usar des del 530 aC Com els treballaven? carbó vegetal. Després de fondre el
fins al 350 aC.
Per obtenir objectes de ferro es
La tècnica del vernís negre consistia feien servir diversos processos. Com
a cobrir tota la superfície amb vernís, que en aquella època els forns no
completant la seva decoració amb assolien una temperatura superior
altres tècniques. Aquesta tècnica es als 1200º C, en el procés de fabri-
va utilitzar des del segle VI al II aC.
cació dels objectes de ferro no es
La ceràmica romana podien utilitzar motlles ja que
el ferro no
La ceràmica campaniana era una quedava líquid. Un dels processos
JOVES
imitació de la ceràmica àtica de era l’aceració, que consistia en la car-
vernís negre del segle IV aC. Era una bonatació del metall per mitjà del
ceràmica llisa amb vernís negre. Els Aplic de bronze procedent del Puig del Castell i que es
contacte amb el carbó roent; un altre conserva al museu del Dolmen de Llagostera (AMCS)
14
PLECS