Page 1 - Descobrim 22
P. 1

El festival SURO  Juny 2023  22  COORDINACIÓ: Xavier Albertí

 Per iniciativa de la infatigable activista cultural Maria
 Rosa do Carmo, rebesneta de la Maria “lleona”, dona de   Una plaça de toros
 gran empenta d’origen cassanenc, es va tirar endavant un   convertida en fàbrica de
 innovador centre cultural al recinte d’una antiga fàbrica   taps
 de taps: “Fãbrica catalã”. I no només això, en record de les
 arrels catalanes del poble ha decidit anomenar el festival   A Azaruja es dona un cas ben singular, per mèrit
 artístic que s’hi vol dur a terme anualment “Suro” (en portuguès,   d’un descendent de cassanencs, Vicente Ferreira
 cortiça). A la primera edició d’aquesta interessant trobada   Sureda, net de Vicenç Sureda i Victòria Gruart.
 hi confluïren artistes contemporanis de diferents àmbits, com   La seva plaça de braus, la més antiga de
 el popular cantant Salvador Sobral, i es debateren temes   Portugal, construïda el 1873, en entrar en desús
 relacionats amb la preservació del patrimoni i el llegat històric,   el 1910, és comprada per Silvestre Antonio da
 on hi poguérem participar alguns cassanencs.  Silva i Vicente Ferreira Sureda, que el 1920
 n’adquireix la totalitat i passa a utilitzar-la... com
 a fàbrica de taps! Imagineu-vos quina estiba
 de suro hi devia haver a l’arena de la plaça, en
 Terra   comptes de toreros lidiant! Una gesta que avui
 da   podem veure com a molt disruptiva i precursora
 ciência  de l’antitauromàquia contemporània, però que
 aleshores era només un aprofitament pràctic
 d’un espai, que ens ha deixat l’indubtable vestigi
 d’una immensa xemeneia.
 Hi ha una cu-  I és justament en aquest mateix recinte, avui
 riositat  referi-  totalment abandonat, on la sala d’art lisboeta
 da a Azaruja,   Zaratan té el projecte de crear-hi un gran
 que l’amic João   centre d’art contemporani.
 Paulo  Girbal
 especulava que
 potser també   L’Azaruja actual conserva tota l’empremta de la indústria surera.
 podria tenir relació amb les arrels catalanes del
 municipi. Es tracta de la llegenda de l’enterrament
 de la sardina, que lligaria amb la nostra tradició del   1845  Azaruja, ‘A aldeia dos
 dimecres de cendra. En aquest cas s’ha especulat,
 però, que es tractava d’algú molt trempat que un dia   És l’any a partir del qual es té notícia de la migració de
 va plantar sardines de cap per avall, per veure si així   tapers cassanencs i d’altres poblacions taperes cap a la
 podria veure créixer el mar. I d’aquí l’apel·latiu irònic   regió de l’Alentejo, cridats per Andreu Camps, capatàs de   catalães’ a Portugal
 de “terra da ciência”.  la fàbrica Reynolds d’Azaruja.

 Per saber-ne més:
 La contribució catalana al desenvolupament de la   Azaruja es troba en un dels llocs d’Europa on les   taps i tothom respondrà, a l’uníson, que va ser a
 indústria surera portuguesa / Pere Sala i Jordi Nadal/   característiques climàtiques i la composició dels sòls   Azaruja”.
 Departament de Territori, 2010  van crear les condicions per al desenvolupament   L’arribada de catalans de Cassà de la Selva, Sant
 Subsidios para o estudo genealogico das migrações   de suredes de gran qualitat. Atrets per aquest   Feliu i altres terres de Girona va ser un factor d’èxit i
 espanholas no sector corticeiro alentejano. O caso   potencial de riquesa, l’any 1845 la família Reynolds   de prosperitat per al poble d’Azaruja. Actualment és
 NÚMERO 22  de Azaruja. Pedro Amaral de Carvalho  va instal·lar fàbriques de taps de suro a Estremoz   conegut com el poble més català de Portugal i això
 Equip de redacció: Grup de Recerca i Estudis Cassanencs i   La indústria surera a la península ibèrica. Una   i Azaruja, que empraven obrers catalans sota la   es veu en les empremtes que els catalans van deixar
 signants dels articles d’aquest número.   aproximació històrica. Judit Duran. https://dugi-doc.udg.  direcció d’Andreu Camps. Aquest empordanès va   en la indústria surera, a l’arquitectura, la gastronomia,
 D’aquest número: Coordinació: Xavier Albertí
 Maquetació: J. C. Codolà / Revisió lingüística: Carme Xifre      edu/handle/10256/20031  deixar constància a les seves “memòries de suro”:   els cognoms i el dinamisme dels azarujencs.
 Col·laboració: Arxiu Municipal de Cassà de la Selva, Editora   “Pregunteu a la majoria de fabricants de Portugal,
 Cassanenca i Editorial Gavarres / Impressió: Ducform.  supervisors i treballadors on van aprendre a fabricar   Maria do Carmo Duque
   1   2   3   4