Page 7 - Plecs 17. Cassa Art
P. 7

vivia, o preparant uns cargols a la llau-
                                                                          na  en  una  de  les  xerinoles  habituals
                                                                          dels tapers de l’època.
                                                                          Home calmós, agut i en extrem des-
                                                                          curat, es mogué ben poc del poble i
                                                                          els  rodals,  amb  l’excepció  d’alguna
                                                                          sortida  amb  un  taper  que,  diuen,  el
                                                                          portà  en  una  ocasió  a  residir  fins  i
                                                                          tot un temps a Austràlia.
                                                                          Mai  va  voler  promoure’s  en  el  cap  i
                                                                          casal, malgrat les facilitats que li posà el
                                                                          seu nebot, industrial de marroquineria,
                                                                          i morí a Cassà el 19 de juny de 1953.
                                                                          L’obra  que  es  conserva  a  Cassà  és
                                                                          molt nombrosa, tant en forma de qua-
                                                                          dres  com,  sobretot,  de  decoracions
                                                                          pictòriques  (que  incloïen  veritables
                                                                          pintures figuratives a més de les clàssi-
                                                                          ques  sanefes  i  detalls  florals).  Podem
             Tela de l’església de la Cellera de Ter pintada per Benet Casabó (AMCS. Autor: Xavier Albertí).
                                                                          destacar  entre  les  més  notables  can
                                                                          Codolà, can Figueras, can Serra o can
                                                                          Garriga. També es troba encara en el
        Josep Lloveras, Emili López Sainz, Josep  Sempre  visqué  de  l’ofici  i,  més  que  record  de  molts  les  decoracions  de  PLECS
        Marlés,  Manel  Miralles,  Josep  Molins,  res,  els  seus  treballs  eren  encàrrecs  can Menna (avui enderrocat) o els qua-
        Narcís  Negre,  Josep  Olivé,  Ramon  de llenços de gran format o directa-  dres  amb  motius  romàntics  que
        Prior,  Francesc  Ragolta,  Josep  Rodà,  ment  murals,  fos  per  les  cases  dels  omplien  les  parets  de  l’antic  Centre
        Josefina  Surís,  Josep  M. Verdura,  Joan  potentats locals, en els anys 1910-30,  Republicà.  Cal  citar  també  que  a
        Vilà, Pere Vilallonga, etcètera. I en la sec-  fos  per  les  parròquies,  passada  la  Barcelona  decorà  la  casa  del  cèlebre
        ció  d’escultura:  Jordi  Dalmau,  Ramon  Guerra Civil. Això el portà a treballar  polític Ventosa Calvell i la del nebot de
        Dalmau i Lluís Molins.           principalment  el  retrat  i  les  escenes  l’artista, situada al carrer Septimània.
                                         corals, més que no pas el paisatge.  Pel que fa a la temàtica religiosa, que
        Benet Casabó                     Era sobretot un gran dibuixant, dintre  l’ocupà  bàsicament  a  partir  de  la
                                         dels cànons més clàssics de la profes-  Guerra  Civil,  el  treball  més  impor-
        Benet Casabó i Suñer era de fet fill de  sió, i també dominava molt bé la tèc-  tant és l’altar del Santíssim de la par-
        Caldes de Malavella, on nasqué el 1881.  nica  d’aplicació  sobre  grans  superfí-  ròquia, així com l’escena de la cúpu-
        La vinculació amb la pintura ja li vingué  cies, tant a l’oli com a la cola, amb tints  la  dels  Dolors,  recuperada  en  data
        del seu pare, pintor decorador, mestre  i pigments preparats per ell mateix.  recent i les Noces de Canà de l’ermi-
        en  l’art  d’embellir  les  cases  senyorials  Ens consta que fou deixeble en algun  ta del Remei. També en trobem d’al-
        de l’època. Treballaren conjuntament en  moment  de  l’eminent  escriptor  i  tres  principalment  a  la  banda  de  la
        diversos  encàrrecs  a  Cassà,  d’on  era  també pintor, Prudenci Bertrana.  Cellera,  Bonmatí  o Anglès  (on  vivia
        originària  la  mare,  i  posteriorment  ell  Més enllà de la seva vessant artística  un  altre  nebot),  a  més  de  les  teles
        mateix  s’hi  establí  de  forma  definitiva.  era  tot  un  personatge  a  l’època  pel  amb  la  temàtica  del  Nen  Jesús  de
        Cal remarcar que el seu germà Manel  seu caràcter netament bohemi, dispo-  Praga, a Camagüey (Cuba) o diverses
        fou  també  un  notable  pintor,  dedicat  sat  sempre  a  passar-ho  bé  fent  una  còpies  del  Via  Crucis  escampades
        preferentment als decorats teatrals.  manilla a la fonda de can Barretina, on  arreu de l’Estat.

                                                                                                 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12