Page 14 - Plecs 17. Cassa Art
P. 14

cacions i els paisatges i deixava de banda
                    els afegits fets per l’home: pals i fils elèc-
                    trics, parets de formigó. És el que ell en
                    deia  la  part  del  progrés. Acompanyava
                    els dibuixos amb escrits que anomenava:
                    el comentari del passejant. Gemma Vila
                    en un article al Diari de Girona del 1991
                    posava en boca de Prior: “per a mi, la
                    ploma és com un violí d’una sola corda;
                    i el color la gran orquestra. Amb aquest
                    violí ho has de dir tot”.
                    Va fer infinitat de dibuixos i il·lustra-
                    cions de llibres, el primer dels quals va
                    ser  Girona,  llibre  de  records,  de  Josep
                    Pla, el 1966, i, després vindrien: Vista de
                    Girona des del cel, 1969 i el 2000; Girona
                    endins.  Golfes,  terrats,  patis  i  teulats,  el
                    1986; Per la comarca del Pla de l’Estany,
                    el 1990; L’Alt Urgell, el 1991; el calenda-
                    ri del centenari del tren de Sant Feliu  Bust de Paquita Balam i de Glòria Pascual realitzats per Ramon Dalmau (AMCS).
                    de  Guíxols  a  Girona  1892/1992;  La
                    Llémena, el 1993 i d’altres d’Aragó: El
                    país d’Isàbena, El Alto Ésera, Bardaixin, El  Ramon Dalmau       original que va ser destruïda durant la
                    lejano...  Este,  La  Fueva,  El  Sobrarbe,  El                  Guerra  Civil),  l’escultura  de  la  Mare
                    Somontano de Barbastro.          Ramon Dalmau i Lloveras va néixer a  de  Déu  a  l’exterior  de  l’església  de
                    Va  ser  un  dels  col·laboradors  en  la  Cassà de la Selva l’any 1935 i va morir  Santa Cristina d’Aro que té el rostre
                    realització del Gran plànol de Girona.   l’any 1975.             de la dona de l’artista, la Mare de Déu
                    Com a pintor en l’especialitat d’aqua-  Va començar la seva trajectòria artís-  en els pisos de les Sogues de Cassà,
                    rel·lista  va  exposar  a  les  sales  de  La  tica a Girona, amb Almeda, i va ingres-  làpides en el cementiri de Cassà de la
                    Caixa, la Fontana d’Or de Girona, a la  sar a l’Escola de Belles Arts.   Selva  i  en  d’altres  cementiris  de  les
                    Sala Municipal de la Rambla de Girona,  Es  va  dedicar  a  diferents  branques  comarques de Girona.
                    a la Casa de Cultura les Bernardes de  artístiques  però  fou  en  l’escultura  També va realitzar bustos. A Cassà de
                    Salt,  etcètera  i  fora  de  Girona,  a  sobre  pedra  en  la  que  va  excel·lir  la Selva hi ha els de la Glòria Pascual i
                    Barbastro, Monzón, ....          més.                            de la Paquita Balam.
                    Va col·laborar en totes aquelles mani-  Es va dedicar professionalment a l’es-  També  va  col·laborar  amb  l’artista
                    festacions cassanenques en què la seva  cultura,  primer  va  treballar  al  taller  gironí Torres Monsó en la realització
                    condició  de  dibuixant  fos  requerida,  Oliveras de Girona on feien escultu-  de  l’escultura  Foques de  la  plaça
                    des de cartells del Domund o progra-  res i làpides. Més tard va crear el seu  Marquès de Camps de Girona (1950)
                    mes de Festa Major, a decorats de tea-  propi  taller  i  realitzava  escultures,  i els plafons exteriors de la delegació
                    tre. Va  realitzar  els  dibuixos  de  les  ceràmiques i làpides, tot i que va anar  d’Hisenda  en  els  carrers  Jaume  I  i
                    masies  del  calendari  de  Cassà  de  la  deixant la ceràmica per dedicar-se al  Pompeu Fabra de Girona (1960).
                    Selva del 1991, va fer il·lustracions a la  final només a l’escultura i a les làpides.  Es va dedicar també a la restauració
                    revista Llumiguia i va dibuixar el cartell  Hi ha peces seves escampades arreu  de peces i va intervenir en la rehabili-
                    oficial  dels  25  anys  de  la  Formació  de les comarques: la Creu del carrer  tació  de  la  Fontana  d’Or  de  Girona.
                    professional del col·legi La Salle.  de la Creu a Girona (còpia de la creu  D’aquesta intervenció, cal destacar la

                    14



  PLECS
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19