Page 7 - Plecs 14. Cassà 1940-1975
P. 7

camins de la zona i la rodalia de Cassà
    no fossin prou segurs per a la pobla-
    ció. La Guerra dels Segadors, cap al
    1640, i l'aparició el 1650 d'una epidè-
    mia molt forta de pesta van fer min-
    var considerablement la població .
    El s. XVIII va ser un segle beneficiós i
    de progrés per al poble de Cassà
    gràcies a l'aparició de la indústria
    surera. La vila,a més de fer una revi-
    falla econòmica, va créixer també
    urbanísticament, es va ampliar pel
    carrer del Raval, seguint l'antiga car-
    retera de Girona a Sant Feliu, i va
    avançar cap a la plaça de la Coma,
    direcció a la Bisbal. El procés va ser
    parat durant poc temps (1808- 1809)
    a causa de la Guerra del Francès,
    però durant el s.XIX el poble va tor-
    nar a créixer considerablement.
    A mitjan s. XIX, el poble havia cres-             ( ossó de la Selva el 1975 (Autor:jordi Frigala i Font).
    cut cap al sud pel carrer, llavors ano-
                                     que es van plantejar una sèries de  construcció de la plaça Nova, actual
    menat de Barcelona, seguint la carre-
                                     millores que van consistir a cons-  passeig de Vilaret. Cassà  estava
    tera que portava a aquesta ciutat, i
                                     truir voreres i clavegueram a tots els  patint en aquella època un avança-
    cap al nord, per la carretera de la
                                     carrers i instal Iar el primer enllu-  ment del poble cap a l'est, però l'a-
    Bisbal.Es van edificar cases als carrer
                                     menat públic, l'any 1873, a base de  rribada del ferrocarril, el 1891, va fer
    Indústria i carrer Barraquetes i va  fanals de petroli. L'any 190 I la Com-  que es produís el plantejament d'ei-
    aparèixer un nou barri de treballa-  pany ia General d'Enllumenat per  xamplar el poble cap al sud i apro-
    dors a l'est del poble, a l'altra banda  Acetilè  de  Barcelona  es  va  par-se a l'estació del carrilet. En
    de la carretera de Girona a Sant  instal 'Iar al poble i va substituir el  aquest nou procés d'edificació es
    Feliu;el barri del Firal. Els carrers del  petroli pel gas, fins que el 191 I va  construïren el carrer Ample i el car-
    Progrés i d'Enric Coris es van obrir  arribar al poble l'electricitat.  rer de la Pau l'any 1892.
    els anys 1876 i 1870, respectivament.  AI llarg del s. XIX es produí el canvi  Durant els anys de finals del s. XIX i
    Diferents circumstàncies higièniques  urbanístic del poble més important  principis del s. XX les zones de l'e i-
    i sanitàries van obligar els ajunta-  vist fins aleshores: la concepció del  xample van ser un focus d'atracció
     ments del s. XIX  a treure els   nou eixample, anomenat popular-  per a aquells constructors que
    cementiris del costat de les esglésies  ment com '' l'ensanxa''. Amb aquest  volien edificar al poble.
     i ubicar-los als afores de les pobla-  nou projecte, començat durant el  En aquests anys es van construir
    cions.A Cassà es decidí la construc-  1871, es pretenia ampliar el nucli del  molts habitatges i fins i tot, algunes
    ció d'un nou cementiri el 1878 i la  poble cap a l'est,edificar el tram final  cases senyorials, com can Nadal, a
    del actual , el 1885, al camí de Sant  del carrer Barraquetes i carrer Puig-  l'actu al Rambla Onze de Setembre,
    And reu Salou.                    cogul. Aquest projecte va finalitzar  fruit del bon moment econòmic.
     Durant el s. XIX el poble tenia  amb la construcció, l'any 1890, dels  El 1914 la Primera Guerra Mundial
     poques infraestructures públiques, i  carrers de la Font, del Clot, de la  va suposar per al pob le de Cassà,
     no va ser fins a l'últim terç del segle  plaça Avenir i l'any 1894 amb la  igual que a la resta d'Europa, una
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12