Page 3 - Descobrim 03
P. 3

L’edifici que presideix Cassà




          MARE DE DÉU                                                                                                                                                            Pedres perdudes,  pedres trobades, pedres
          DE  LES SOGUES                      ens dubte, l’esglé-  dels més prestigiosos escul-  Pel que fa a l’imponent cam-                                                    canviades >
                                              sia és  l’edifici  més
                                                                                              panar de 45,5 m, cal dir que
                                                                  tors del barroc. No va ser fins
                                              representatiu  del  a finals del s. XVIII que es feren   va ser inspirat en el de Sant                                                                     Perdudes. A la dècada dels
                                              nostre poble, que   els eixamples del creuer, per la   Feliu  de  Girona  i  comptava                                                                      anys quaranta del segle passat,
                                      Sés alhora patrimoni        banda de l’altar del Carme i el   originàriament amb set cam-                                                                          el rector mossèn Maragall, que
                                      dels fidels i de tots els vilatans,   dels Dolors.      panes,  dues  destinades  a  les                                                                           després fou nomenat canonge de
                                      hereus d’aquells que en el seu   El llarg procés fa que hi   hores i les altres per tocar                                                                          Girona, en un acte de puritanisme
                                      dia l’aixecaren.            puguem contemplar diferents   a mort, a albat,  per tritlle-                                                                           postguerra civil, va fer repicar
                                      L’actual església s’edificà sobre   estils  arquitectònics.  Així,  jar,  tocar  a  alarma...  General-                                                            per un picapedrer els atributs de
                                      l’antic temple romànic. Se’n   mentre que la nau amb volta   ment es podien vogar estirant                                                                         mascle del cavall de Sant Martí
                                      conserven fragments de la   de  creueria  és  d’estil  gòtic   una corda que arribava fins a                                                                       del fris renaixentista que hi ha a
                                      portalada, de notable fac-  tardà, a la façana hi trobem   darrere l’altar de les Sogues,                                                                          la façana de la nostra església.
                                      tura, i, en repicar les parets   traces renaixentistes, les cúpu-  excepte per tritllejar en senyal                                                                Així doncs, el cavall perdé els seus
                                      l’any 1926, es trobaren res-  les dels Dolors i del Carme   de festa, que calia pujar al                                                   atributs i a Cassà ja no es va poder dir mai més allò de “tens el
                                      tes d’un gran arc i una fines-  són d’estil neoclàssic i presi-  campanar. Existeix, a més, un                                             collons més grossos que el cavall de Sant Martí”.
                                      tra a la paret mestra del cos-  dint  l’església  s’hi  pot  veure   segon campanar d’espadanya                                            Trobades.   De la portalada romànica de la nostra
                                      tat dels Dolors. Al voltant seu i   una reproducció del magnífic   sobre l’altar dels Dolors i un                                          primitiva església, en queden uns capitells i arquivolta guardats
          La Verge de les Sogues és la   del petit turó hi havia la cellera   retaule barroc amb alguna de   comunidor (recinte des d’on                                         en el pati de la rectoria i una part del timpà a can Barril, que  es
          patrona de Cassà per decret   (petit vilatge), que inclouria el   les peces originals.   el capellà exhortava la fi de les                                             trobaren en obrir-se els finestrals laterals l’any 1926 També hi
          de Pius XII del desembre de   cementiri i l’antiga doma (rec-  Les dates marcades a les arca-  tempestes ).                                                            ha altres restes incrustades a la paret del campanar i en algun
          1945. Abans ho era la Mare de   toria), que ocupava el que avui   des de les capelles ens donen   També són ben característi-                                          altre lloc de l’església .
          Déu de l’Esperança, advocada                            una idea clara de l’evolució de   ques de l’edifici “les sis fines-                                            Canviades. Segons una informació oral, mossèn Enric
          de les embarassades, però                               la construcció, i els sants que   tres” de la part superior de la                                              Gábana, capellà i director del col•legi del  Collell al voltant
          la llegenda diu que, a mitjan                           apareixen a les claus de volta   façana principal, des d’on s’ex-                                              de 1920, va trobar un document que esmentava el cost

                                                                                                                                                                                                            5
          segle XVI, una gran pesta                               de les capelles ens indiquen la   plica que es defensaven els                                                  del transport de pedres del castell de Cassà a l’església en
          assotà el poble, i  molta gent                          devoció original. A la nau cen-  vilatans  de  l’atac  dels  france-                                           construcció, segurament en la seva ampliació de romànica a
          es moria. Era tal el pànic que                          tral  hi apareixen les venera-  sos de l’11 d’agost de 1808.                                                   gòtica. Aquesta informació oral no s’ha pogut contrastar mai a
          hi havia,  que es prohibí de                            cions principals, com ara sant   Cal dir que l’edifici ha patit                                                causa de la desaparició de la documentació original durant la
          tocar a mort. Un bon dia,                               Martí bisbe o la Santa Espina,   dos greus conflictes bèl•lics: la                                             Guerra Civil.
          davant la sorpresa de tothom,                           que dóna data a la celebració   Guerra del Francès, en què fou
          van sentir tocar l’arravatada.                          de la Festa Major.          saquejada i es destruí l’orgue
          Els cassanencs van córrer cap                                                       de construcció recent, que es                                                      De la destrucció a la rèplica >  El  batlle  Dalmàs,
          a l’església i es varen  trobar   és la plaça del Doctor Botet (o                                              restituí posteriorment el 1898,   decoració  de  les  cúpules  del   conscient de la vàlua de l’altar major, obra de Pau Costa,
          la verge agafada a la corda   Peixateries Velles).                                                             i la Guerra Civil del 1936, en   Carme i dels Dolors, i es refe-  aconseguí salvar-lo de la destrossa del comitè de Salt a l’inici
          de la campana i la pesta es va   A mitjan s. XVI es decideix                                                   què es destrossà la pràctica   ren els dos portals, alhora que   de la Guerra Civil, i el féu guardar, desmuntat, en un local de la
          haver acabat.               construir un nou edifici, con-                                                     totalitat del ric contingut artís-  es  creà  un  accés  directe  a  la   capella del Carme. Per desgràcia, uns milicians que acampaven
          Afegeix la tradició que el   sagrat,  com  l’anterior,  a  sant                                                tic, excepte uns fragments   sagristia.  També s’aixecà l’al-  a l’església un any després, el feren servir de foganya. Se’n
          poble i la clerecia decidiren   Martí, amb l’esforç material                                                   esparsos de l’altar major, un   tar de la Puríssima i es féu l’es-  salvaren les columnes salomòniques, l’expositor de la custòdia i
          honorar-la i portar-la a l’altar   i econòmic dels cassanencs,                                                 altre de l’altar de sant Antoni   tucat imitant blocs de pedra   les portes de sant Pere i sant Pau.
          major. L’endemà la tornaren a   que devien vorejar alesho-                                                     i un quadre de sant Isidre, pro-  que veiem avui, ja que abans              El 1944 l’arquitecte olotí Josep Danés
          trobar al lloc habitual, sota el   res el miler. El gruix de l’obra                                            cedent de l’altar que tenia a la   devia ser emblanquinada i                dissenyà un nou presbiteri i altar major,
          campanar. Llavors decidiren   es féu entre el 1563 i el 1702,                                                  capella del Carme.          amb algunes pintures decora-                    molt auster, que donava rellevància a
          dedicar-li allí un altar i can-  any que es completa l’àbsida.                                                 Convé destacar la important   tives als creuers i els arcs.                 les peces conservades i creà un fris amb
          viar-li el nom pel de Mare de   Es començà per la capella del                                                  intervenció que hi féu els anys   Després de la desfeta de la               cortinatges sustentat per les columnes,
          Déu de les Sogues (cordes).  Roser, que és la de més rica                                                      20 del segle passat mossèn   Guerra Civil, es restauraren                   que servien de fons a la nova taula.
          D’aquest fet, en feien memò-  ornamentació de creueria, i                                                      Joaquim Bosch, que conformà     les pintures, es  restituïren els           També es preveia exposar al darrere
          ria dos quadres a l’oli, que es   s’anà envoltant l’antiga esglé-                                              la fesomia que avui té l’edifici,   altars laterals destruïts i ja als      les dues portes junt amb una nova
          trobaven a l’altar,  destruïts el   sia pel sector sud. Fins al 1621,                                          que en certa manera bana-   anys  60    s’instal•là  una  nova              representació de sant Martí, que no
          juliol del 1936.            que  es  derruí  l’antiga,  con-  FOTOS i IL·LUSTRACIONS                           litza i confon l’estructura origi-  versió del  retaule barroc i es         s’executà.
          La festa és el dia 18 de de-  viurien les dues construcci-  1.- M.are de Déu de les Sogues:   (Autor: Joan Gener. Fons: Montserrat Gener)  nal. Amb la voluntat d’unificar   col•locà la imatge dels Dolors,   Però el  sentir popular era que calia
          sembre i cada any se celebra    ons. A mida que es formaven   2- Capitell   (AMCS. Fons i Autor : Josep Bosch)  i ennoblir el temple, obrí tres   obra de l’artista local Joa-             recuperar l’exuberant retaule, de
          el diumenge més proper      els diversos altars s’ornaven   3.-  Portalada romànica  (Extret de la reconstrucció digital  realitzada per   finestrals neogòtics a banda i   quim  Almeda.  Posteriorment     manera que, per votació  es decidí
          amb un solemne ofici  amb   amb retaules al·lusius als titu-  David Serra)                                     banda, els centrals amb imat-  s’avançà l’altar principal i el             tirar endavant la reproducció que avui
          l’assistència de les autoritats   lars. El retaule de l’altar major,   4.- Altar, anys 30 del segle XX    (Autor : Libero)  ges dels patrons dissenyats   2005, es dugué a terme una   coneixem. És obra de Ramon Pericay i interpreta el vell retaule
          del poble.                  així com el de les Sogues,   5 .- Relleu de Sant Martí a la façana principal (Autor: Xavier Albertí  per  Joan  Gener;  encarregà  a   restauració de l’interior de l’es-  alhora que incorpora els fragments que se’n conservaven.  Va
                                      eren obra de  Pau  Costa, un   6 .- Projecte altar postguerra (Autor: Josep Danés. Fons A.C. Garrotxa)  l’artista local Benet Casabó la   glésia per sufragi popular.  ser acabada el 1969.
   1   2   3   4