Page 4 - Descobrim 02
P. 4

>BUROTS I PEONS                                    >L’ANÈCDOTA               >LLOCS DE
            Dues de les feines que s’han perdut són la dels burots i la    L’any 1863 el peó caminer   POSTA
            dels peons.                                        Miquel Prats va denunciar   Quan es parla de camins
            La missió dels burots era cobrar els drets d’entrada dels   el conductor d’un cotxe   i carreteres també es
            arbitris i de vehicles forasters que entraven al poble.   de cavalls, que feia la   parla dels llocs de posta.
            Tenien burots totes les poblacions importants; una caseta   “ordinación” des de Girona   Són llocs de parada per
            a les carreteres d’entrada a la vila  anunciava “Arbitris   a Cassà, per què anava a   abeurar els animals. A
            Municipals”. Aquí, a Cassà, eren dos o tres els burots que,   tota velocitat pel pont del   Cassà el més conegut
            asseguts en llur cadira de balca, esperaven els vehicles   Bugantó.          era a can Postilló, al
            per posar un segell de                             “Se confirma a la denuncia   començament de la                          DESEMBRE 2014     2   COORDINACIÓ: Arxiu Municipal de Cassà de la Selva
            cinc o deu cèntims,                                que oficialmente presentó,   carretera de la Bisbal. El
            que enganxaven a la                                citando como testigo      nom ve donat per què la
            matrícula del carro o al                           presencial del hecho al   gent que hi vivia venia
            manillar de la bicicleta,                          peon caminero Ángel       de Santa Coloma on
            per confirmar que                                  Barnés. Preguntado a éste   ja se’ls coneixia així. El
            s’havia pagat l’arbitri.                           sobre el particular, declara   negoci el va continuar
            El dia que estaven                                 ser cierto que Safont pasó   en Josep Pascual i la
            més enfeinats era el                               por el relatado puente    seva dona, la Carme
            dimecres, per ser dia                              en el dia anterior con el   Laromaine. La seva filla
            de mercat.                                         coche y caballos a escape.   Quimeta recorda molt bé
            Els peons arreglaven                               Ambos añaden que por      els carros que procedien
            els camins. Per a                                  repetidas veces han       de Sils, de Santa
            la feina només                                     amonestado a Safont que   Coloma, de Bescanó…
            disposaven d’un              Els burots de Cassà    no corriese por encima de   tirats per dos cavalls
            tràmec i una bicicleta i es   Tomàs Fernàndez “Carrabiner”   las obras  pues lo prohibía   i un burro al davant;
            dedicaven a tapar els    i Joan Carreras “Palet” amb   la ordenanza de carreteras   anaven a Can Damià,
            sots de les  carreteres   en Frederic Casellas “Gafas”    y que siempre les ha   l’actual Poliuretans, a
            i a arreglar les cunetes.     (Foto Família Carreras)   contestado con desprecio”  descarregar el pelagrí.


                                                                                          LA   XIFR A
            >CREUS DE TERME

            Les anomenades creus de terme solien plantar-se a les entrades
            dels pobles i sovint delimitaven l’espai, a l’entorn de l’església,
            anomenat Sagrera o Cellera. A Cassà només se’n coneix una que es              26,25 Km                               La carretera Provincial a principis del segle passat.  (AMCS, col·l. Joan Bernà. Autor : Thomas)
            trobava a la cruïlla del carrer d’Avall amb el carrer Xavier Carbó on,
            antigament, hi havia el camp Pascolet o de la Creu. Datada el 1582              en 5 anys
            tenia una base de pedra circular que està adossada encara a la
            paret del xamfrà indicat. Era anomenada  “creu  d’en Salvà” ja que el        La construcció de la                                               CAMINS
            camp indicat era propietat d’en Joan Salvà, propietari del Palau Salvà i de la Torre Salvana.  carretera de Girona a
                                                                                         Sant Feliu  es va allargar
                                                                                         moltíssim. L’any 1848 se
            > CORRIOLS URBANS                                                            n’aprovà la construcció.
                Un  dels  nostres  corriols  urbans   L’altre  es  troba  al  carrer  Migdia  al   L’any 1851 es començà a                              DEL CAMÍ RAL A LA VARIANT
            comença  al  carrer  Catalunya,  al  costat   costat  del  número  63.  Aquest  va  a   Girona i el 1856 arribava
            del  núm  48,  i  més  que  un  camí  és  un   sortir  una  mica  més  amunt  del  carrer   fins al torrent del Castell,
            corriol  que  passa  per  darrere  dels   Santa  Eulàlia.  És  una  bona  drecera   a Cassà.  El 1864 s’havien
            pisos  de  les  Sogues  i  queda  aturat   per  accedir  al  camí  que  des  de  ca   construït 26,25 Km. i            Cassà ha dut un camí pròsper. Ben                   en una fita o en un record encara viu per
            darrere  l’aparcament  del  carrer  Raval.  l’Aiet  arriba  a  la  zona  de  Santa  Espina.   encara en faltaven  7.   comunicat, ha anat evolucionant amb els             a alguns, que aquestes pàgines volen
                                                                                                                                   temps i al seu pas ha deixat vells camins,          reviscolar. Així passejarem de nou per una
                                                             NÚMERO 2                                                              també en el sentit més literal del terme. Del       carretera arbrada i ens enfilarem al carrilet
                                                             MAQUETACIÓ: Q. Massa
                                                             REDACTORS: X. Albertí, R. Garcia,, M. Gener,                          camí ral a la variant i dels corriols d’anar a      o, més enllà, descobrirem velles cruïlles i
                                                             D. Grau, Q. Massa, E. Mestres  Q. Mundet,                             missa -que duien la gent dels masos a vila-         la nostra amagada creu de terme. Com un
                                                             J. Ll. Òdena i Mª D. Saura.        Codi QR                            a la via verda , han passat un devessall de         tribut al trajecte d’un poble que seguirà
                                                             COL·LABORACIÓ: Editorial Gavarres,
                                                             Cassà Digital,  Llumiguia                                             coses. I aquests vells camins, per on han           fent via com sempre, animós, i confiem que
                                                             IMPRESSIÓ: Ducform                                                    transcorregut tantes vivències, han deixat          cada cop més respectuós amb el que deixa
                                                             REVISIÓ LINGÜÍSTICA : SCC Gironès (CPNL)                              una petjada discreta en un nom de lloc,             enrere.
                         Més informació i fitxes pedagògiques a: www.cassa.cat/arxiu
   1   2   3   4