Page 3 - Descobrim 02
P. 3

La llarga història dels camins




                                                                                                                                                                                    Arbres a la carretera: 95 anys d’ombra
          CAMINS                            a  des  del  s.  IV  aC  les                                                                             can Sardanes i can Palau), etc
          MISSADERS                         fonts   documentals                                                                                       No és fins a mitjan  s. XIX, des-  Va ser durant el mes
                                                                                                                                                                                    d’octubre de 1867, quan
                                            parlen  d’una  gran  via
                                                                                                                                                     prés  de  l’aprovació  del  Pla
                                            prehistòrica,  el  “camí                                                                                 general de carreteres del Prin-  l’alcalde Martí Guytó acordà
          Al s.                       Jd’Hèracles”  que,  des                                                                                        cipat,  proposat  per  les  dipu-  la compra de 400 plançons
          XIII ja                     del Pirineu, travessava de nord                                                                                tacions i el capità general de   de plàtan. La compra
          s’esmen-                    a sud el nostre territori passant                                                                              Catalunya, l’any 1848 quan es   s’efectuà en part, per
          ta en els                   per Girona i Barcelona, la qual,                                                                               planificà,  entre  altres,  l’ober-  subscripció voluntària,
          docu-                       més tard, els romans, la recon-                                                                                tura  d’una  nova  via  entre    “seguidamente se efectuó
          ments la                    vertiren  en  la  via  Augusta  i                                                                              Girona i Sant Feliu de Guíxols.   la renuncia de la propiedad a favor del Estado, siendo la
          “carraria                   l’equiparen amb mansions on,                                                                                   La creació d’aquesta nova via   plantación, conservación i mantenimiento a su cargo”.
          missa-                      els viatgers, podien allotjar-se                                                                               i les que posteriorment s’ana-  El gener de l’any següent es va procedir a la plantació
          dera” o                     i renovar les seves cavalcadu-                                                                                 ren construint provocà que la   dels arbres a les dues bandes de la carretera, i el 1894,
          “camí                       res,  segons  detalla  amb  pre-                                                                               majoria dels camins antics cai-  per primera vegada, aparegué la denominació com a
          esgleier, dit també, camí   cisió  la  “Tabula  Peutingeri-                                                                                guessin en desús i que els seus   carrers Provincial i Marina. Aquells arbres, que amb la
          missader o corriol d’anar   ana”.  D’aquesta  via  principal,                                                                              traçats  fossin  només  aprofi-  seva robustesa i les atapeïdes frondes havien donat als
          a missa”. Així eren deno-   en derivaven vies secundàries                                                                                  tats, en part, pels pagesos que   cassanencs ombra i confort en els calorosos estius, varen
          minats aquests camins       que  formaven  una  xarxa  que                                                                                 hi circulaven. Quedaven mol-   caure el març de 1963 per l’acció del nou giny, la serra
          que, des dels masos, fent   es comunicava amb la resta del                                                                                 tes tramades totalment aban-   mecànica.
          drecera, s’atansaven a      país,  tant  de  ponent  com  de      1                                                                        donades.
          l’església.  Aquests camins,   llevant.  Pensem que aquests                                                                                Més   tardanament, a comen-    La via verda
          també els empraven          camins  es  deurien  conservar                                                                                 çaments  del  s.  XX,  s’inicià  la
          els domers per a dur els    i  ampliar  durant  l’alta  i  baixa   arribava a Sant Feliu de Guíxols   al castell de Llagostera”. Tam-  el camí ral de Campllong i Sant   construcció de la carretera de   Tot parlant de camins i carreteres cal que fem referència
          sagraments als fidels       Edat Mitjana;  fou llavors quan   Des del coll de Llebrers aquest  bé  en  el  veïnat  de  Perles,  a   Andreu a Sant Feliu de Guíxols;   Riudellots de la Selva a la Bis-  a un camí singular que passa per Cassà: la via verda que

                                                                                                                                                                                                            5
          d’aquests masos i també     prengueren  la  denominació   camí  ral  tenia  una  derivació,  principis  s.  XI,  ja  existia  la   el camí ral de Campllong a Lla-  bal d’Empordà, que passa per   connecta Girona amb Sant Feliu de Guíxols. Aquesta
          per a fer-hi arribar la be-  de  “strata”,  camins  públics  i   a  la  dreta,  que  baixava,  di-  “strata que pergit per Perulas   gostera; el camí ral de la Bisbal   Cassà i puja cap a Santa Pellaia;   ruta avui reservada a ciclistes i caminants, ressegueix
          nedicció pascual (salpàs);   també camins rals. Al s. X, dins   recció sud, i anava fins al cas-  et peruadit ad Ierunda civita-  a  Mallorquines,  que  passava   la  seva  calçada,  l’any  1919,   aproximadament el traçat de l’antic “chemin de fer” (que
          quan hi havia un òbit, era   el terme de la vila de Llebrers,   tell  de  Llagostera,  travessant  te“ (cami que passa per Perles   prop del mas Oller, d’Esclet; el   encara tenia pendent el tram   en dirien els francesos) o carrilet que va transportar
          per on es traslladava el    s’esmenta la “strata que pergit   els  veïnats  de  Llebrers,  San-  i arriba a la ciutat de Girona).   camí de Santa Coloma de Far-  de Sant Sadurní de l’Heura a la   mercaderies i
          mort, a pes de braços, fins   ubique”  (camí  que  va  arreu),     gosta,  Perles,  Serinyà  i  Es-   Altres camins procedents d’al-  ners a la Bisbal que procedia   Bisbal.  La carretera de Cassà   persones, estirades
          a l’església.               segurament referint-se a la via   clet.  El  camí    era  denominat  tres poblacions que travessa-  de St. Andreu Salou.   de la Selva a Caldes de Mala-  per locomotores de
          A la parròquia cassanen-    de  comunicació  més  impor-  com  a  “Camí  ral  de  Girona  ven el terme cassanenc eren :   De forma radial, des del petit   vella,    l’any  1935,  ja  unia  les   vapor, fins l’abril de
          ca, se’n té notícia d’uns   tant  que  travessava  el  terme                                                   nucli  cassanenc,  hi  havia   dues  poblacions.  L’any  2.000   1969, quan s’aturà
          quants: camí missader       cassanenc,  coneguda  com                                                          també  diversos  camins  que   s’inaugurà la variant de Cassà   definitivament a
          del mas Cassà de la Serra;   a “camí  ral  de  Girona  a  Sant                                                 comunicaven  amb  els  veï-  que passa per ponent i migdia   causa de la manca
          camí missader del mas Vi-   Feliu  de  Guíxols  (2)  Aquest                                                    nats i amb altres indrets més   del nucli urbà.            d’inversions, la
          lallonga de Verneda; camí   entrava al nucli cassanenc  pel                                                    allunyats.  El  camí  de  Perles                           millora de les
          missader del mas Tomàs      carrer d’Avall i seguia cap a la                                                   i,  més  tard,  denominat  camí                            carreteres i la
          de Sangosta; camí esgleier   Cellera on passava a ponent i                                                     ral de Cassà a Caldes (3) (car-                            popularització dels automòbils i motocicletes privats. Es
          del mas Noguera de Per-     migdia de l’església de Cassà;                                                     rer  Germà  Agustí  i  carretera                           tracta d’un recorregut de 39,7 quilòmetres pavimentat amb
          les, camí missader del mas   continuava cap al Raval i en la                                                   de Caldes); el camí públic del                             sauló compactat i amb un pendent suau, que té el seu punt
          Vendrell de la Pujada; camí   seva  prolongació    travessava                                                  Castell (1) (carrer del Castell);                          més alt, de 136 metres sobre el nivell del mar, a Cassà.
          missader del mas Caner de   la riera de les Valls, (font d’en                                                  el  camí  d’Esclet  o  de  Vilabe-
          Perles; camí missader del   Tolosà) des d’on entrava al veï-                                                   lla (carrer del Sud); el camí de                           La variant
          mas Cristià d’Esclet; camí   nat de Corçana o de sa Serra;                                                     Sangosta  (carrer  del  Remei);
          missader de n’Oller i d’en   pujava,  seguidament,  cap  al                                                    camí  de  Mosqueroles  i,  més                             El maig de 2000 va entrar en funcionament la variant de
          Falgueres, aquests dos, a   puig  de  Corçana  (Grup  Sant                                                     tard,  el  camí  de  Sant  Andreu                          Cassà, amb l’objectiu de desviar el trànsit de pas de dins del
          partir del mas Falgueres,   Josep – can Barnada), des d’on                                                     (carrer  Xavier  Carbó);  el  camí                         nucli urbà i evitar els embussos sobretot durant els mesos
          tenien el mateix traçat.    continuava,  cap  al  sud  est,   IMATGES                                          ral  de  Cassà  a  La  Bisbal  (4)                         d’estiu. Aquesta via té 4,36 km de longitud, i presenta dues

                                                                                                                                                                                                       6
          Actualment encara           fins que creuava el pas empe-  1.- Camí  vora can Vilallonga   (AMCS - Autor  Mª Àngels Pradilla)  (carrer Indústria i carrer de la           connexions amb la C-250 i dos accessos cap a carreteres
          existeix “el corriol d’anar   drat  de  la  riera  Verneda,  des   2.- Plànol dels camins antics que travessaven Cassà sobre   Bisbal); camí ral de Riudellots            comarcals (GI-663 a Riudellots i GI-V-6741 a Caldes de
          a missa” que va del molí    d’on accedia a la Capçana; des        un plànol de l’any 1910   (AMCS i OMPIC)     (en  part  la  ctra.  actual);  camí                       Malavella). La variant està dimensionada per canalitzar uns
                                                                                     (AMCS Autor Bon Vent de l’Empordà SL)
          d’en Vilallonga fins al mas   d’allà  s’atansava  cap  a  Pane-  3.- Vista aèria de Cassà                      de  Llambilles  (passava  per  la                          15.000 vehicles diaris i un trànsit de vehicles pesants del
          Torrent, on enllaça amb     des, baixava després a la vall   4.- Tallada d’arbres de la carretera  (AMCS - Família Caldes  Bigas)  zona  del  Vi  Novell);  camí  de      12 % (gairebé 2.000 vehicles).
                                                                                                     (Autor X. Albertí)
          l’ample camí que arriba a   d’Aro per Salenys i seguia cap     5 .- Senyalització carretera de Santa Pellaia   Verneda  (camí  dels  Metges);                             Mentres es feia es va localitzar i excavar un camp de sitges
          la masia.                   a  Santa  Cristina  i,  finalment           6 .- Un tram de la via verda  (Autor Quim Massa)  camí  de  Romanyà  (camí  de                    dit el camp de l’Arrencada amb material ibèric i medieval.
   1   2   3   4