Page 5 - Plecs 31. Josep M Xifró
P. 5
osep M. Xifró i Vegué va ser un fotò-
Jgraf amateur cassanenc que ha dei-
xat una extensa producció fotogràfica
dels anys setanta i vuitanta del segle
XX, d’entre la qual destaca una nota-
ble col·lecció de retrats, al costat de
peces que havia realitzat per participar
en concursos fotogràfics i imatges que
il·lustren el calendari festiu cassanenc
de tota una època.
Xifró ja havia sobrepassat la frontera OGRÀFICS OGRÀFICS
dels quaranta quan va començar a fer
fotografies i s’hi va dedicar intensa-
ment durant una vintena d’anys. Pri-
mer ho va fer amb una càmera senzilla
de la marca Agfa model Silette Rapid
L. Passats uns anys, la va substituir per
una altra de la marca Minolta model
SRT 101, que ja disposava de diferents
objectius que li permetien fer fotos
amb una qualitat molt superior . No
1
obstant, Xifró no va comptar mai amb T T
un laboratori propi, però si que tenia PLECS PLECS
una relació molt propera amb el labo-
ratori que escollia i els explicava acu- FO FO
radament la manera com volia que fos
revelada cada fotografia. 2
Xifró va morir als 72 anys, l’any 2002.
Posteriorment, l’any 2010 la família va
donar a l’Arxiu Municipal de Cassà de
la Selva el seu fons fotogràfic, que con- Primer pla de Josep M. Xifró
sistia en 5.600 negatius i 1.500 positius, (Procedència: AMCS/Fons Josep M. Xifró)
datats entre els anys setanta i vuitanta
del segle XX. A partir del seu ingrés a sobretot en el retrat i ens ha deixat Habitualment s’enviaven lots de tres
l’Arxiu les imatges d’aquest fons s’han uns impressionants primers plans de fotografies en blanc i negre i de mida
posat en materials de conservació per dones i homes; nenes i nens que ens 30 x 40 cm, i se’ls posava un reforç
tal de garantir la seva preservació a impacten per la força que la seva mi- de cartró perquè així no s’arruguessin
llarg termini, els negatius s’han digita- rada transmet. Sense dubte aquesta és ni es dobleguessin i mantinguessin la
litzat i s’han catalogat per posar-los a la part de la producció de Xifró més rigidesa necessària durant l’exposició.
la consulta pública, i les imatges s’han interessant, però també hi ha altres Com que es restringia la quantitat de
difós en diferents llibres i mitjans de peces notables com són les composi- fotografies que es podien presentar, el
comunicació. cions artístiques que creava amb l’ob- que feia Xifró, i que era una pràctica
En una primera anàlisi del fons foto- jectiu de participar en els concursos habitual a l’època, era presentar al-
gràfic es detecta com Xifró excel·leix fotogràfics. tres fotografies amb el nom de la seva
5