Page 25 - Plecs 21. 50 anys que la ballem
P. 25

lodia del ball, interpretada alhora pel
                                                                          flabiol, els tibles, la tenora i la trom-
                                                                          peta I, amb un acompanyament de les
        de Llierca, amb en Francesc Sans. El  havien deixat de ballar. La idea va te-  segones parts i el ritme marcat per
        principi no va ser gens fàcil, assajàvem  nir bona acollida, i vàrem anar am-  la resta d’instruments: trombó, fis-
        on podíem i totes les que podíem.  pliant la colla.”              corns i contrabaix.
        Devia ser l’estiu del 1998, i estic quasi  Evidentment pel grup ha passat mol-  Segueixen setze compassos amb el
        segura que els veïns encara recorden  ta gent: “No diré noms per no dei-  “solo” de la tenora que endevina de
        el so de “gat escanyat” sense marcar  xar-me ningú. Com que el grup era  nou la melodia, amb un lleuger
        cap tipus de ritme. Necessitàvem un  força nombrós, i no parava de créi-
        cop de mà, i el vàrem demanar a la  xer, gràcies a la repercussió que hi  acompanyament dels tibles durant
        gent de Toc de Xarel·lo, que de segui-  va haver en el poble, l’Ajuntament  quatre compassos i el contracant de
        da ens varen dir que sí de molt bon  ens va facilitar el gimnàs del col·legi  la tenora II.
        grat.Així vàrem començar els nostres  Puig d’Arques per poder assajar.”
        assajos més seriosos.”I després dels  Poc temps després la Mònica va dei-  Tible i tenora
        assajos venia l’estrena: “No recordo  xar el grup, “però gràcies a gent amb
        quina va ser la primera sortida que  moltes ganes de fer cercaviles i acom-  El caràcter festiu i juganer dels tibles
        vàrem fer, segurament que per la Fes-  panyar els gegants el grup s’ha anat  pren el relleu de la melodia a la te-
        ta Major. Sé que vàrem assajar força  ampliant i ha anat entrant gent nova i  nora als setze compassos següents
        temps abans no ens vàrem decidir a  de totes les edats. Es va contractar un  sota l’abric de les trompetes en els
        sortir al carrer. Durant aquest temps  professor per ensenyar percussió i un  seus primers vuit compassos.
        vàrem tenir baixes, i com que faltava  altre per ensenyar gralla.També tenen  Serà tot seguit el flabiol qui desgrana
        participació per fer una bona pinya,  a part de les gralles i els tabals, mala-  la melodia i el protagonisme, amb un
        vàrem proposar que s’ajuntessin a  bars, confeti,aigua,tres capgrossos,co-  acompanyament molt piano de la te-        PLECS
        nosaltres els nois i noies que havien  ses per animar les cercaviles de Cassà  nora II. Els últims setze compassos
        col·laborat ballant els balls tradicio-  i dels pobles allà on van els gegants.”  estan pensats per al metall que és
        nals de nans i cavallets, i que per                               qui interpreta la tonada principal,
        qüestió d’edat, o vés a saber per què  CarlesTorrijos
                                                                          amb l’acompanyament continuat de
                                                                          trombó i fiscorns i el curiós atac del
                                                                          contrabaix a les notes en els segons
                                                                          temps de cada compàs.
                                                                          La partitura s’acaba retornant al “tut-
                                                                          ti” de la cobla en els setze primers
                                                                          compassos de l’inici amb un retar-
                                                                          dant final per donar acabament a la
                                                                          dansa.
                                                                          Val a dir que posteriorment a la
                                                                          partitura de la cobla la melodia s’ha
                                                                          adaptat per ser interpretada en
                                                                          cercaviles i trobades pels Grallers
                                                                          de Cassà, així com també pel grup
                                                                          de música tradicional Toc de
                                                                          Xarel·lo.
                   Ball egipci a la plaça de la Coma (Procedència:AMCS. Mònica Xifra)
                                                                          Quim Cadanet i Artigas
                                                                                             25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30