Page 25 - Plecs 21. 50 anys que la ballem
P. 25
lodia del ball, interpretada alhora pel
flabiol, els tibles, la tenora i la trom-
peta I, amb un acompanyament de les
de Llierca, amb en Francesc Sans. El havien deixat de ballar. La idea va te- segones parts i el ritme marcat per
principi no va ser gens fàcil, assajàvem nir bona acollida, i vàrem anar am- la resta d’instruments: trombó, fis-
on podíem i totes les que podíem. pliant la colla.” corns i contrabaix.
Devia ser l’estiu del 1998, i estic quasi Evidentment pel grup ha passat mol- Segueixen setze compassos amb el
segura que els veïns encara recorden ta gent: “No diré noms per no dei- “solo” de la tenora que endevina de
el so de “gat escanyat” sense marcar xar-me ningú. Com que el grup era nou la melodia, amb un lleuger
cap tipus de ritme. Necessitàvem un força nombrós, i no parava de créi-
cop de mà, i el vàrem demanar a la xer, gràcies a la repercussió que hi acompanyament dels tibles durant
gent de Toc de Xarel·lo, que de segui- va haver en el poble, l’Ajuntament quatre compassos i el contracant de
da ens varen dir que sí de molt bon ens va facilitar el gimnàs del col·legi la tenora II.
grat.Així vàrem començar els nostres Puig d’Arques per poder assajar.”
assajos més seriosos.”I després dels Poc temps després la Mònica va dei- Tible i tenora
assajos venia l’estrena: “No recordo xar el grup, “però gràcies a gent amb
quina va ser la primera sortida que moltes ganes de fer cercaviles i acom- El caràcter festiu i juganer dels tibles
vàrem fer, segurament que per la Fes- panyar els gegants el grup s’ha anat pren el relleu de la melodia a la te-
ta Major. Sé que vàrem assajar força ampliant i ha anat entrant gent nova i nora als setze compassos següents
temps abans no ens vàrem decidir a de totes les edats. Es va contractar un sota l’abric de les trompetes en els
sortir al carrer. Durant aquest temps professor per ensenyar percussió i un seus primers vuit compassos.
vàrem tenir baixes, i com que faltava altre per ensenyar gralla.També tenen Serà tot seguit el flabiol qui desgrana
participació per fer una bona pinya, a part de les gralles i els tabals, mala- la melodia i el protagonisme, amb un
vàrem proposar que s’ajuntessin a bars, confeti,aigua,tres capgrossos,co- acompanyament molt piano de la te- PLECS
nosaltres els nois i noies que havien ses per animar les cercaviles de Cassà nora II. Els últims setze compassos
col·laborat ballant els balls tradicio- i dels pobles allà on van els gegants.” estan pensats per al metall que és
nals de nans i cavallets, i que per qui interpreta la tonada principal,
qüestió d’edat, o vés a saber per què CarlesTorrijos
amb l’acompanyament continuat de
trombó i fiscorns i el curiós atac del
contrabaix a les notes en els segons
temps de cada compàs.
La partitura s’acaba retornant al “tut-
ti” de la cobla en els setze primers
compassos de l’inici amb un retar-
dant final per donar acabament a la
dansa.
Val a dir que posteriorment a la
partitura de la cobla la melodia s’ha
adaptat per ser interpretada en
cercaviles i trobades pels Grallers
de Cassà, així com també pel grup
de música tradicional Toc de
Xarel·lo.
Ball egipci a la plaça de la Coma (Procedència:AMCS. Mònica Xifra)
Quim Cadanet i Artigas
25