Page 67 - Programa Festa Major 1972 - Ajuntament de Cassà
P. 67

os DE UI PRRRULR

                   Un superficial raon ament ens mena al mecanisme on intervenen un
              sens fi d'elements actiu s. que cementats amb senzillesa i. breument. queden
              a l'abast de tot hom.


                   El tacte que pot convertir-se en crit de dolor. satisfacció. sorpresa, en
              xoc, quan la impressió és sobtada i forta: en crit qu asi comú a tots els
              idiomes. Amb el tacte i a ulls clucs, endevinem la forma, el gust. ci pes,
              el fred. la calor,.. trasmès al cervell. I així el gust, l'olfacte, l'oïda i la
              visia. trameten també la sensació al cervell per a coo rdinar l'expressió de la
              paraula. La velocitat del mot, del discurs ho és tant de veloç que sovint ni
              la mateixa paraula és a temps' per a dir aquella contesta o frase que "u
              priori" ja s'ha arrodonit abans de treure-la enfora.

                  Si l'oïda rep menys de 20.000 ñb racions per segon i, més de 23.000,
              no compte; cal estar ent re les dues quantitats. Així, com l'ull té de rebre'n
              entre els 450 i els 700 trilions d'impressions lluminoses, reflectides al cervell
              per a poder "veure" els colors i distàncies. Però, el cervell que és el centre
              receptor, ordenador d'expressió, està per damunt de tots els sentits: el tacte
              està limitat, com l'olfacte, l'oïda, la vista, encara que aquesta pot copsar
              distàncies astronòmiques : els estels i més enllà dels milions de sols en les
              galàxies i, més lluny amb l'ajut d'aparells òptics, no té ni comparació amb
              el pensament, amb el cervell que ens comunica tot el que sent, tota la in-
              formació que rep, que expressem per mitjà de la veu, molts anys aba ns dc
              què l'home pogués enrcndre's amb signes escrits representants de la paraula,
              de la veu, d'aqu est òrgan que, en fibrar les cordes vocals ens dóna tota la
              gamma de tons, tan perfectes que ni la millor música pot assolir la sensació
              i netedat del cant, la tonalitat de la paraula en posar-sc en moviment volun-
              tari Ics cordes de la Laringi. ¿Pot comparar-sc en la forma la més simple,
              la il.lusió que ens comporta oir el barboteig i els primers mots de l'infant,
              d'un gaudi infinit?: - Ja parla!


                  La paraula ens posa en comunicació i ens explica les sensacions, repe-
              tides, del tacte, de l'oïda, olfacte, el gust i la vista. Es superior a tots els
              sentits, perquè aquests si que tenen de comptar amb ella com a receptora
              i llavors treure enfora tots els impac tes més o menys sensibles: és l'a rticula-
              ció de la veu .
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72