Page 3 - Descobrim 09
P. 3

La història d’un naixement




 MANEL NAVAL,   ot  i  que  històrica-  m per salvar el riu Verneda, al   Finançament popular
 CAP D’ESTACIÓ  ment  les  contrades   km 16,326, i el baixador d’Es-
 gironines  ja  eren           clet, al km 16,480.           El capital social inicial va ser d’1.536.100 pessetes -1-9-1890-,
 ben  tractades  pel           El  parc  de  locomotores  esti-  dividit en 15.361 accions de 100 pessetes cadascuna, i títols
 De  treballadors  del  tren  no Tque fa a comunica-  gué  compost  per  màquines   que aplegaven 1, 5 i 25 accions. Aquest capital seria cobert
 en  queda  cap  –tinguem  en   cions,  amb  els  ferrocarrils  de   de  l’alemanya  Krauss,  amb   gairebé en la seva totalitat pels veïns guixolencs, aleshores
 compte que han transcorregut   via  ampla  de  Barcelona  a  la   unes  onze  unitats  en  total  i   amb un cens d’uns 7.000, per la qual cosa hom pot considerar
                               c
 prop de 49 anys des de la seva   frontera  francesa,  enllaçant       omprades fins a l’any 1936. El   com a una propietat ben repartida, popular i meritòria, un
 clausura- , però hi ha diversos   per Port-Bou i per Puigcerdà,   “cubicatge” de les primeres fou   incentiu  més
 familiars, com ara la M. Dolors   hi  restaven  alguns  indrets   de 0-3-1T, que vol dir cap eix   perquè    el
 Naval  Martorell,  filla  del  cap   de  gran  empenta  industrial  i   al davant, tres de rodes gros-  poble   ganxó
 de  l’estació,  el  senyor  Manel,   comercial  que  se  sentien  un   ses al mig, i un altre de petites   c o n s i d e r é s
 personatge molt popular ales-  xic  marginats,  geogràfica-  justament a sota de la cabina.       el  tren  com  a
 hores; en Narcís i l’Assumpció   ment parlant, com ara els de la   La nostra vila ha tingut la sort,   una  institució
 Pi, fills de la guardiana del pas   costa, i els de l’interior –la Gar-  gràcies  a  la  família  Bregante,   particularment
 a nivell de la carretera de Riu-  rotxa-. Aquest sentiment, jun-  d’haver conservat una d’aque-   pròpia  i  ben
 dellots,  Montserrat  Farrerós;   tament  amb  el  tarannà  innat   lles  locomotores,  la  número   estimada.
 els fills del senyor Hugué, tre-  dels  gironins  per  crear  sorti-  5, i la resta es troben escam-  En  dates  força
 ballador de la brigada, Carme,   des al producte del seu treball   pades  per  Girona,  Sant  Feliu,   posteriors, 1-8-
 Angelina i Lluís i la família de   i  d’emprendre  noves  iniciati-  Monistrol  de  Calders,  Mieres,   1891, 1-1-1893
 Santiago  Ruiz,  cap  d’estació   ves en tal sentit, faria que des      Sant  Sadurní  d’Anoia  i  Borri-  i 15-1-1925, es
 suplent.  de mitjan segle XIX es poses-  Il·lustració de tot el comboi amb què la Societat Filatèlica Gironina reté homenetge al “carrilet”   ana, la majoria d’elles en estat   traurien 2.000,
  La Dolors Naval conserva in-  sin en marxa aquelles inquie-  l’any 1975. i que mostra els escuts de tots els municipis  de la línia a més dels de la Diputació   clarament ruïnós. Recentment   Una acció  del tren  (Arxiu Xavier Romero)  1.000 i 1.500
 tacta  la  memòria  d’aquelles   tuds, en forma de noves línies   Provincial   (Arxiu Xavier Romero))  l’Ajuntament  cassanenc  ha   obligacions
 vivències.  Ella  ajudava  el  seu   fèrries,  que  abastessin  i  con-  arribat  a  un  acord/permuta   respectivament, de 500 pessetes cadascuna. Amb tot allò es
 pare  en  algunes  tasques  de   següentment   atenguessin    un enllaç es perllongaria fins  als  1000  mm  del  d’Olot,  el  Km 13,412 i que, prèviament i   amb els esmentats propietaris  pogué finançar completament la creació d’aquest ferrocarril,
 reforç, com ara quan hi havia   la  major  part  de  les  poblaci-  a Banyoles, conegut popular-  qual, no obstant, patiria mol-  venint de Girona en primer   que  representà  un  cost  total  de  3.141.868  pessetes.  Una
 expedicions  extraordinàries  i   ons amb una demografia i un   ment com el tren “pinxo”.  tíssims retards i fins a l’any   anècdota: la subvenció de la Diputació de 167.014 pessetes,
        per  què  no  dir-ho  també,  la  avenç quant a les comuni-  El darrer viatge
 el que lamenta és que la com  nivell de vida rellevant.  Aquesta  novetat,  la  millora  1911  no    arribaria  a  la   no s’acabaria de cobrar fins a l’any 1924.
 Quan  des  dels  volts  de  l’any
 quant  a  les  comunicacions    i  capital garrotxina. Aquest
 1750 la indústria tapera giro-
 nina  agafà  una  importàn-
 rivalitat existent entre Palamós  cacions repercutí notable-
 cia  que  multiplicà  l’activitat
 i Palafrugell amb Sant Feliu de  ment  en  la  millora  labo-

 manufacturera  eminentment
 de  la  ciutat  ganxona  apare-
 al punt que es construiria
                                                             que el carrilet viatjava de Cassà a Girona, un bon nombre de
 local  i  arribà  a  transcendir   Guíxols, donaria peu  que des  ral i social de la ciutat, fins   A la tarda del 10 d’abril del 1969 i aprofitant la darrera vegada
 aquest  àmbit  per  donar  sor-  gués una iniciativa ferroviària  definitivament el seu port,   cassanencs  vam  realitzar  aquest  últim  trajecte,  conscients
 tida  als  seus  productes  amb   semblant, i que amb recursos  l’any 1904, i vint anys més   com n’érem  que es tractava d’un fet històric i que mai més
 els transports tradicionals, les   totalment locals i procedents  tard aquesta estació marí-  tornaríem a pujar al tren que durant setanta-set anys circu-
 diligències  i  les  tartanes  ben   de totes les classes socials, via  tima  es  beneficiaria  d’un   là pel nostre municipi.
 aviat  resultarien  obsoletes     accions  i  obligacions,  s’em-  ramal  del  tren,  amb  el   Durant els primers minuts i mentre enfilàvem cap a Llambilles,
 degut al volum dels productes   prengués l’aventura de la cre-  consegüent  benefici  pel   Quart, Girona... tot eren expressions com de joia, informals,
 a comercialitzar, i les mirades     ació del seu propi tren.  que  feia  al  tràfic  de  mer-  de germanor, però a mesura que ens acostàvem al punt de
 començarien a anar cap al fer-  El  primer  projecte  s’engegà  caderies.  destí, les cares començarien a canviar i a sentir seriosament
 rocarril. Els primers a trencar el   l’any  1887,  i  al  cap  de  dos   El total del trajecte era de   que es tractava del darrer viatge. Vam demanar al revisor que
 gel serien els palamosins, amb   anys  es  crearia  la  Compañía   39,100  km,  i  a  més  de  la   ens signés com a record el bitllet, i... adéu.
 El darrer cap de l’estació, el se-  la creació de l’anomenat Tram-  del  Ferrocarril  de  San  Feliu   categoria de les estacions
 de
 nyor Manel Naval, amb la seva   via del Baix Empordà, un tren           Guíxols  a  Gerona,  amb   de Sant Feliu i de Girona,
 filla. El treballador és en “Xicu   de  via  estreta  -750  mm-  que   els senyors Joan Casas i Enric     de  Cassà  i  Llagostera   El tren surt de Cassà en direcciió a Sant Feliu  (Arxiu X Romero)
 les
 Floris   (Arxiu M. Dolors Naval)  enllaçaria  la  vila  costanera   Heriz com a caps visibles. Tot  es  construirien  amb  una
 amb  Flaçà,  per  donar  sortida   el procés  aniria força ràpid i ja  notable  envergadura  atesa  la
 panyia estatal, FEVE, s’ho que-  exportadora  gràcies  al  ferro-  l’any 1892, concretament el 30  demografia  d’ambues  viles   lloc on hi havia el baixador de   amb  el  propòsit  de  consoli-
 dés tot i no deixés res que es   carril Gros.   de juny, es procediria a la inau-  d’un alt nivell de productivitat   Llebrers al Km 10,770, i el pas   dar  la  conservació  del  com-
 pogués conservar al municipi  Posteriorment,  la  línia    arri-  guració oficial del petit tren –  de llurs fàbriques de suro.   a nivell de la carretera de Riu-  boi sencer del tren i d’aquesta
 Més  d’una  vegada  li  havien   baria  fins  a  Girona  –barri  de   amb  el  mateix  ample  de  via  Per altra banda, i pel que fa de   dellots,  al  km  12,078.  Altres   manera poder oferir-lo als visi-  Anvers i revers del bitllet del darrer viatge de Cassà a Girona
 dit: “Si  quieren  ver  algo,  que   Pedret, i al cap d’uns anys   que  el  de Palamós, i inferior  nou a Cassà, cal afegir-hi que   dades  d’interès  en  el  nostre   tants en dies i hores a concre-  (Arxiu Xavier Romero))
 vengan a Madrid”.  la seva estació  se situava al      municipi eren el pont de 20   tar.
   1   2   3   4